Jump to content

Polering av støpeformer


Kapt_Nemo

Recommended Posts

Hei, vi har kjøpt noen støpeformer til en liten båt, og har fått på plass duk, polyester etc.

Formene er vokset fra før og er skikkelig glatte, men hvor ofte bør en egentlig vokse formene på nytt igjen ?

 

Eller for å si det på en annen måte, hvor mange støp kan en ta før de må vokses på nytt ?

Link to post
Share on other sites

Hovedhensikten til formvoksen er å gjøre forma skikkelig glatt og fin slik at du får en topp gelcoat-finish. Sjekk virkelig nøye at forma er helt glatt - husk at alt kommer igjen i det ferdige produktet. Det finnes (i hvertfall) 2 forskjellige typer formvoks - med og uten slippmiddel. Uansett hvilket av disse som er brukt anbefaler jeg 2 strøk (lag) med slippmiddel i tillegg. Etter en lang dag på jobb husker jeg i farta ikke tørketider o l. Min konklusjon; sjekk forma godt for arr (etter forrige støp) - og husk slippmiddel. I vår butikk selger vi 2 formvokser M8 (som er en hard type) og M88 (universal), mener å huske at M8 holder lengre men er mye hardere å legge i forma, og M88 har litt slippmiddel i.

 

Nordstar

Link to post
Share on other sites

nordstar

Er det maquirer sin formvoks du refererer til?

Jeg har brukt denne til voksing av både skrog og overbygg på min båt. Det ser ut til å holde overflaten blank lenge, og renholdet har vært mye enklere enn med tildliger brukte vokser.

Har du noe erfaring/ formening om bruk av formvoks til vanlig voksing om våren?

Link to post
Share on other sites

Ja, det er Maquirer (tror ikke det er helt slik det skrives...) sin formvoks. Har ingen erfaring selv i bruk av formvoks til vanlig voksing. Flere har (også her på forumet) anbefalt Norpol sin formvoks til vanlig voksing - og skrytt mye av det. Har selv brukt Penguin Wax (denne har endret seg flere ganger) og Selaclean produkter, bruker nå Selaclean.

Formvoks M8 (hard type) er nok egentlig ganske prisgunstig også, prisen er (ca) den samme for 311 gr M8 som 500ml Selaglean Gelcoatforsegler (flytende voks). 311 gr av den harde rekker nok mye lengre.

 

Nordstar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...