Jump to content

Molde - Stavanger påsken 23.

BusterTor

Recommended Posts

Hei, Vi skal seile (Motor + fokk)en 40ft Colin Archer fra Molde og sørover. ETD Lørdag morgen/formidag, og beregner 5-6 dager. Noen gode råd på veien, havner? Før kryssing av Stad er Ålesund, Fosnavåg eller Sandhamn alternative havner.. Vi er ikke kjent med noen av dem så forslag mottas med takk🙂 Ca. rute videre blir Florø (evt Måløy), Øygarden, stord/Haugesund til Stavanger. 

20230215_095349.jpg

Ålesund kan absolutt anbefales! Personlig ville jeg valgt Sandshamn framfor Fosnavåg. Synes det var koseligere på førstnevnte.

Når jeg var der for to år siden var det dog mer en byggeplass enn en gjestehavn, men regner med at de er ferdige med byggearbeidet nå!

Måløy og Florø har jeg litt større problemer å bestemme meg for, men holder kanskje en knapp på Måløy. Værlandet er også verdt et besøk. Det samme gjelder Hardbakke og Dingja på hver sin side av Sognesjøen/fjorden. Og Skjerjehamn!

Takk for alle svar. Vi hadde en nydelig tur over Stad og videre. En dag ekstra i Florø for rep av startmotor. på vei nå langs østsiden av Stord. ETA Langevåg på Bømlo ca 22. Kraftig motvind i heledag gjorde at strekket fra et stk nord for Bergen tok lenger tid. Starter grytidlig i morgen på Sletta. Meldt SØ vind 5-7 så det bør gå bra🙂🙂

20230405_103539.jpg

20230404_183055.jpg

20230404_091821.jpg

Screenshot_20230403_200051_Gallery.jpg

20230402_115115.jpg

20230402_073425.jpg

Cebu skrev On 3.4.2023 at 23.47:

Den har lagt i Florø i dag, og ligger her nå kl 2345 (mandag 3. april) også.

Hei, ja...startmotoren røyk. Men fiksa ved hjelp av bekjente på Galeasen Loyal🙂 Min datter har seilt med den. Det er hun som eier denne, men kunne dessverre ikke bli med på turen.

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Flott skute det der!! Hvordan er den å seile? Navigere til og fra kai?

Flotte bilder! Håper dere slipper flere reparasjoner nå!

Den er relativt grei å håndtere, men den er tung (20tonn). ingen baugpropell. Den drar akterenden mot styrbord i revers, så prøver å legge til på den sia. Saaaakte inn i fri på skrå mot kaia, og så en kjapp litt kraftig revers så glir hun fint inntil.. Vi er helt ferske med denne båten men har gått fint å venne seg til.. Smale pasasjer og mye strøm er det bra med vekta. Roret leddet så den svinger lett. Vi har kun en fokk med på turen, de andre seilene er levert seilmaker🙂

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...