adundas Startet 29.Mars.2023 Del på Facebook Startet 29.Mars.2023 (redigert) Hei dere. Av forskjellige grunner ble båten liggende på vannet denne vinteren (med en Yamaha f80 på hekken). Jeg gjorde service på den i fjor, og skiftet anoder, gir- og motorolje, bensinfilter, vannutskiller, oljefilter, tennplugger, grease i alle nipler, smurte propellaksling, skiftet pakning til skrue for girolje. Motoren ble kjørt ca. 25 timer sist sommer pga mye dårlig vær. Kan jeg kjøre denne sommeren uten service, eller er det noe jeg virkelig bør gjøre? (redigert: antall timer) Redigert 29.Mars.2023 av adundas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 29.Mars.2023 Del på Facebook Svart 29.Mars.2023 (redigert) Personlig ville jeg børstet av propellen og inspisert evt. skiftet anode(r) og tatt den til høsten. Redigert 29.Mars.2023 av Steihy (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
adundas Svart 29.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2023 Takk for tips! Sånn ellers så har jeg naturligvis lest manualen, og der står det service hver 100. time / årlig. Problemet er at jeg har kjørt den 25 timer siden sist service, og jeg nekter å tro at man da kan dra konklusjonen at full service må kjøres etter 1 time / årlig. Det må være noe rom for variasjon her, som ikke adresseres i manualen, som snakker veldig generelt. Men jeg har ikke kunnskap nok om motorer til å bestemme variasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 29.Mars.2023 Del på Facebook Svart 29.Mars.2023 Jeg har redigert, og tatt bort fleipen som bunner i mitt eget forhold til manualer, beklager. Ellers er tipset oppriktig, men jeg regner med at vi blir korrigert av Yamahakjennere dersom det er på jordet. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
lurvetass Svart 29.Mars.2023 Del på Facebook Svart 29.Mars.2023 Er motor såpass ny at det er garanti eller motorforsikring er vel service viktig i henhold til manual? Hvis ikke er det jo din egen vurdering og risiko. Hadde du tatt service hvis du hadde tatt den opp? Oljeskift har vært diskutert hyppig her inne tidligere så mye å lese hvis du søker litt. For egen del følger jeg serviceintervaller fra boka og tenker at hvis noe skal gå gæærnt skal det i hvertfall ikke være på grunn av at jeg har hoppet over noe sånt. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
adundas Svart 29.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2023 Motoren er fra 2006, så ikke ny. Jeg hadde tatt service hvis jeg tok den opp (har gjort det de 3 årene jeg har hatt den), men jeg føler jo at det er litt overkill med tanke på 100t-regelen. En vannutskiller feks, «jobber» vel etter timer kjørt og bensin forbrukt, og ikke hvor mange måneder den har stått? No offence taken, @Steihy ;) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mars.2023 Del på Facebook Svart 29.Mars.2023 Jeg ville ikke ha bekymret meg stort. Oljen blir ikke plutselig dårlig bare fordi det er vinter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
L D Svart 30.Mars.2023 Del på Facebook Svart 30.Mars.2023 Du bør i det minste skifte olje og oljefilter. Oljen oksyderer (brytes ned) selv om motoren ikke går. Oljen er livsblodet i motoren og derfor er olje- og filterskift er den billigste forsikringen du kan ha. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Mars.2023 Del på Facebook Svart 30.Mars.2023 L D skrev 9 minutter siden: Du bør i det minste skifte olje og oljefilter. Oljen oksyderer (brytes ned) selv om motoren ikke går. Oljen er livsblodet i motoren og derfor er olje- og filterskift er den billigste forsikringen du kan ha. Oljen oksyderes mest når den er varm. Dvs. når motoren går. Blir nok lite oksydering om vinteren . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
pappa_wolf Svart 30.Mars.2023 Del på Facebook Svart 30.Mars.2023 Bytt olje og oljefilter. og sjekk giroljen. Ellers er det tut og kjør. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 30.Mars.2023 Del på Facebook Svart 30.Mars.2023 Selvfølgelig blir ikke olja dårlig etter 25t. Skal du ha båten på land kan det være lurt å sjekke gearolja ( for vann). Kaste tilnærmet ubrukt olje er ikke bra for hverken miljø eller lommeboka. Sitér dette innlegget Link to post
adundas Svart 30.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2023 Takk for alle innspill! Da blir det olje- og filterskift denne sesongen, så får jeg ta en grundigere runde neste vår. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mars.2023 Del på Facebook Svart 30.Mars.2023 adundas skrev 17 minutter siden: Da blir det olje- og filterskift denne sesongen Hvorfor det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
emilskj Svart 30.Mars.2023 Del på Facebook Svart 30.Mars.2023 Har kjørt to sesonger på oljen på moderne firetaktere mange ganger, kan ikke tenke meg at det er noe problem. Oljen som tappes av etter to sesonger er fortsatt mye finere enn motoroljen på bilen er etter en ukes drift. Men sjekk av girolje ville jeg aldri hoppet over, og det har vist seg opptil flere ganger at det er det viktigste å følge med. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Stormwatch Svart 30.Mars.2023 Del på Facebook Svart 30.Mars.2023 (redigert) L D skrev for 8 timer siden: Oljen oksyderer (brytes ned) selv om motoren ikke går. Seiglivet myte som, meg bekjent, ikke har noe objektivt vitenskapelig hold. At det skal ha noen som helst betydning etter ett år og 25 timer er overtro. Hadde det vært snakk om 10 år og 500 timer så kanskje. Men anoder og girolje bør sjekkes. Men produsente vil selvsagt at alt av intervaller er kortest mulig, spesielt så lenge kundene ikke bryr seg. De får solgt mer "original" olje og deres verksteder er avhengige av unødvendig service for å tjene penger. Redigert 30.Mars.2023 av Stormwatch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 Stormwatch skrev for 12 timer siden: Men produsente vil selvsagt at alt av intervaller er kortest mulig, spesielt så lenge kundene ikke bryr seg. De får solgt mer "original" olje og deres verksteder er avhengige av unødvendig service for å tjene penger. Mercury er eksteme på dette med å ta inn penger på service. Hvis jeg skulle hatt 5 års garanti i orden på min 6 hk Mercury så måtte jeg ha betalt 5000 kr/år i servicekostnader. Eller for å si det på en annen måte så måtte jeg iløpet av garanti-tida ha betalt 25.000 kr for å ha garantien i orden på en motor som ny kostet ca halvparten av dette. Service må nemlig utføres hos autorisert forhandler og det koster 2500 kr for hver 100 timers service og det er jo ganske uholdbart. Sjekket forøvrig før handel av det var ok å ta service selv, og det var det. Men etter kjøp så sier de at man må ta service hos forhandler til 2500 kr. Samtidig så vil det jo være ganske trasig å ikke ha garantien i orden på en motor som aldri holder mer enn 2 dagers bruk før viktige komponenter går istykker. Så den motoren eide jeg bare ca 2 måneder før den ble returnert. Det ble rett og slett så ekstremt mye styr å ha en Mercury når den bare fungerer en brøkdel av tiden og man må ta den med seg enten til eller fra forhandler hver gang man skal på hytta (tungvint å ta motor av og på og bære den rundt og alltid måtte avsette bagasjeplass til denne) og bare ha motor halvparten av hytteturene. Den stoppet også ca 4 ganger under kjøring og var ofte tungstartet (siste gangen dro jeg i snora ca 30 ganger, mens Yamahaen jeg har nå pleier å starte på første forsøket). Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 (redigert) 19 fot skrev for 1 time siden: Service må nemlig utføres hos autorisert forhandler Jeg tror forbruksloven sier noe annet . . . Redigert 31.Mars.2023 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Stormwatch Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 NilsPils skrev for 4 timer siden: Jeg tror forbruksloven sier noe annet . . . Trodde loven sa at det ikke trenger å være merkeforhandler. Med bil er det nok at verkstedet er autorisert. Men det finnes kanskje ikke noe offentlig autorisering av båtmotorverksteder? 19 fot skrev for 5 timer siden: Samtidig så vil det jo være ganske trasig å ikke ha garantien i orden på en motor som aldri holder mer enn 2 dagers bruk før viktige komponenter går istykker. Vi har uansett forbrukerkjøpsloven som gjelder i 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 Stormwatch skrev 59 minutter siden: Trodde loven sa at det ikke trenger å være merkeforhandler. Med bil er det nok at verkstedet er autorisert. Men det finnes kanskje ikke noe offentlig autorisering av båtmotorverksteder? Vi har uansett forbrukerkjøpsloven som gjelder i 5 år. Jeg mener at forbrukerkjøpsloven sier at garantien gjelder også dersom du har utført servicen selv. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MYVIVERA Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 Godt at hardnakket påstander og gamle myter blir tatt tak i raskt her på båtplassen, det som skiller forumet fra Facebook. Dagens olje er ikke dårlig etter 25 timer selv om den har stått over vinteren. Men man må jo gå over å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 (redigert) NilsPils skrev 26 minutter siden: Jeg mener at forbrukerkjøpsloven sier at garantien gjelder også dersom du har utført servicen selv. Enig med deg. Nå er jeg kanskje på tynn is, men mener det er slik at det må sannsynliggjøres at det er mangel på service som gjør at skaden har skjedd. Altså må eventuell bortfall av garanti være tilknyttet skaden og mangelen på service. Garantien faller ikke bort i sin helhet grunnet manglende service. Slik jeg har forstått det. Redigert 31.Mars.2023 av willmasta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 NilsPils skrev 46 minutter siden: Jeg mener at forbrukerkjøpsloven sier at garantien gjelder også dersom du har utført servicen selv. Men "vanlige" kunder har jo ingen mulighet til å utføre det dagens produkter sies å kreve utført under en service. Oppdatere datamaskiner f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
adundas Svart 7.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2023 index skrev On 30.3.2023 at 14.55: Hvorfor det? Fordi jeg syns oljeskift virket mest omdiskutert, og da tenkte jeg at det er tryggest å bare gjøre det. Men jeg ser at dette blir sablet ned i svarene under, så nå tror jeg at jeg nøyer meg med å skifte girolje. Motoren startet på sekundet og malte som en katt etter å ha stått stille siden august i fjor, så det tar jeg som et godt tegn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.