Jump to content

Yanmar 1 GM overhaling


hermandotno

Recommended Posts

Hei alle sammen. Jeg fikk en dårlig nyhet i går fra mekaniker angåene Yanmar motor. Jeg har fått varslet at motoren må overhales og det kan koste opp mot 50 000. Motoren må ut for å kunne gjøre jobben. Tenkte å høre litt her inne om det er noen som har litt greie på denne typen motor?
 

Ila. sommeren i fjor hadde jeg en tur i gammel sjø hvor motoren ute på sjøen plutselig begynte å slite. Hørte at den gradvis kveltes helt til den stoppet. Det oppstod en ganske kjip situasjon så jeg tror jeg presset motoren for hardt, den både sotet og det kom røyk. Da vi kom på land fikk jeg byttet grovfilter og mekanikerne fikk start på den og den gikk som normalt. Gikk båten fra Drøbak til Oslo uten problemer. To uker senere når jeg skulle ut av havna kom samme problemet tilbake og denne gangen fikk jeg overhodet ikke start på den igjen. Bare sot og røyk. Jeg demoneterte og rengjorde det andre filteret, uten at det hjalp. Til slutt turte jeg ikke å starte opp igjen, da den sotet noe voldsomt. Mekaniker har nå sett på mototoren to ganger. (OBS: Jeg kan absolutt ingenting om motorer så jeg videreformidler det jeg har hørt fra mekaniker) Han sier at det ikke er noe kompresjon. Han åpnet så toppen og han hadde noen forhåpninger om at det ikke var et alvorlig problem. Viser seg at det pipler olje opp på toppen og at det soter. Han snakker om at stempelfjærene sitter fast. Og så sier han at de "labbene" den står på kanskje er rustet også.

Det er liten tvil om at motoren må på service, men jeg skulle gjerne hørt litt fra folk som har greie på det om det er noen andre ting man kan undersøke før jeg eventuelt tar ut hele motoren med kran og gjennomfører full overhaling. Det blir svært dyrt... Er det noen som har noen innsigelser på hva mekaniker her konkluderer med, eller har noen andre ideer? Er det noe annet jeg kan sjekke?

Link to post

Har du eid båten lenge og har erfaring med motoren? har den mange timer på telleren? Har den brukt olje, og har motoren fått regelmessige oljeskift? Du skriver at en mekaniker har demontert toppen, er den fremdeles demontert? 

Hvis man overhode ikke er motorkyndig, så er det nok behov for å alliere seg med en som har litt peiling, for å gjøre noen undersøkelser. Det første jeg ville sjekket er ventiler og ventilseter, dersom toppen fremdeles er av. Hvis de ser ut til å kunne lukke tett, kan man prøve å vurdere stempel med fjærer. Jeg kjenner ikke denne motoren, og om det er et lokk i siden på veivhuset som gjør mulig å demontere stempelet og trekke det ut uten å fjerne bunnpanna. Hvis det ikke er det, er det mange som mener det går an å tilsette ulike rense-produkter i dieselen for å fjerne gamle avleiringer av koks som evt gjør at stempelfjærene sitter fast. Men det krever jo at man får igang motoren, og at de fleste øvrige ting (f.eks ventiljustering og dieselinnsprøytning) er iorden.

Dersom motoren er i ferd med å bli utslitt, enten på grunn av mange driftstimer eller for dårlig smøring, så er det ikke riktig noen vei utenom, da må man enten overhale og sette inn nye lagre, foringer og pakninger, eller bytte ut hele sulamitten. Det gjøres vel enklest ved å heise motoren ut av båten.

 

Link to post

Hei.

 

Du er ikkje motorkyndig, men du kan sikkert litt om økonomi.

 

50 000 i utlegg på ein så gamal motor kan vanskeleg vera i nærleiken økonomisk lønsamt.

 

Om du får motoren i drift så veit du aldri kva utlegg som brått kan dukka opp.

 

Dersom kostnadane er meir enn 5-10 000 så er det betre å kjøpa ein ny motor først som sist.

Det finst fleire produsentar som har spesialisert seg på å marinisera industrimotorar til å passa på fundament og gir frå Yanmar.

 

Sjekk gjerne BetaMarin, Craftsman, Sole diesel, Vetus og Nogva Nanni m. fl.

Du får ein ny motor for 50 60 000. Installasjon kjem i tillegg.

 

Du får neppe desse pengane att når du ein gang sel båten, men du får meir att enn om du brukar 50 000 på den gamle motoren, og båten blir mykje lettare å selja med ein nyare motor.

 

Dersom det er ein gamal båt som har låg verdi er kanskje kondemnering det som gjev minst tap.

 

Det er ikkje meininga å svartmala, og eg håpar det ordnar seg for deg. Lykke til.

 

Link to post

Hei, tusen takk for at dere tar dere tid til å svare og hjelpe meg. Setter stor pris på forumet. Jeg skal ta med meg disse kommentarene videre og se om jeg får tak i en "nøytral" person som kan motor først. Jeg nevnte forøvrig dette med ny motor for mekaniker, han mente det ville komme opp mot 100 000 for ny motor med installasjon..

Båten er forøvrig en Beneteau First 83. Det er en ellers veldig fin båt som jeg ønsker å ta vare på og pusse opp for potensielt fremtidig salg. Jeg har eid båten siden 2013, kjøpte den av en god venn. Den hadde nylig gjennomgått en service da jeg kjøpte den, men det er klart at den har jo virkelig gjort sin jobb og vel så det over årene. En vedlikeholdskostnad nå er til å regne med, men ikke 50 000 :o

Link to post
hermandotno skrev 10 minutter siden:

Hei, tusen takk for at dere tar dere tid til å svare og hjelpe meg. Setter stor pris på forumet. Jeg skal ta med meg disse kommentarene videre og se om jeg får tak i en "nøytral" person som kan motor først. Jeg nevnte forøvrig dette med ny motor for mekaniker, han mente det ville komme opp mot 100 000 for ny motor med installasjon..

Båten er forøvrig en Beneteau First 83. Det er en ellers veldig fin båt som jeg ønsker å ta vare på og pusse opp for potensielt fremtidig salg. Jeg har eid båten siden 2013, kjøpte den av en god venn. Den hadde nylig gjennomgått en service da jeg kjøpte den, men det er klart at den har jo virkelig gjort sin jobb og vel så det over årene. En vedlikeholdskostnad nå er til å regne med, men ikke 50 000 :o

Om du får tak i en brukt Yanmar av samme type så er det jo nærmest plug and play å bytte. Litt mer arbeid om det er seildrev på motor men overkommelig for en amatør det også. 

Link to post

Hei,

Din motor virker å være ulønnsom å reparere. Jeg byttet motor på min Maxi 77, og det var ikke vanskelig. Tok ut en Yanmar 1GM med girkasse og strak aksling og og satt inn en overhalt  1GM10 m/gearkasse som jeg kjøpte av Tor Sneve i Sandvika. Nesten identisk, men måtte flytte motorfestene litt. Dette var i 2004/5 mener jeg, og såvidt jeg vet går denne fremdeles. Har du seildrev så kan nok det brukes opp igjen. Hvis du er litt tålmodig så dukker det nok opp en bra bruktmotor til deg. 

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei hei folkens:) Jobben kom imellom så jeg har ikke fått brukt så mye tid på dette som jeg ønsket. Jeg har tatt en beslutning om å ikke ta denne reparasjonen - enig med dere, 50 000 for å reparere er for drøyt.

@Kallethekid, jeg vil gjerne se på el-motor, har du noen gode forslag?

Jeg har bestemt meg for å se etter en brukt tilsvarende motor jeg kan sette rett inn. Hvis jeg skal kjøpe ny, så blir det å gå over til el-motor, men det virker som en større operasjon. For sesongen kan det hende jeg bare henger en 6 hester bakpå hekken. Uansett, setter pris på alle tips til

- Mekaniker/motorreparatør indre oslofjord (trenger en second opinion)
- Steder / lenker brukt motor tilsvarende den jeg har (enkel å bytte)
- Tips til El-motor....


Tusen takk, forumet er en enorm ressurs..

Link to post
hermandotno skrev 27 minutter siden:

Vet du noe om installasjon av denne ?

Byttet motor på forrige båt til Craftsman med Bjørnar/Junker Marine som driver med det nede på Sørlandet. Mulig han også tar jobber oppover på Østlandet. Da vi byttet tok han ca 1/3 av prisen for montering sammenlignet med andre - og motorene var også billigere. Vi betalte ca 20 tusen for montering i 2016. Det var med litt omstøping av bedding. Demonterte gammel motor selv. Veldig hyggelig og ryddig fyr.

 

De bruker samme servicedeler som Vetus, så lett å få tak i filtre etc. Hadde ny Sole i båten før der, Craftsman fremstod som en bedre motor tross samme base tror jeg(Mitsubishi). Bedre materialer i eksos etc.

Link to post
hermandotno skrev for 7 timer siden:

Vet du noe om installasjon av denne ?

Jeg gikk fra en Volvo md5 til denne. Var en rimelig enkel innstallasjon! Dersom du har drev selges de med overgangsplater som gjør at du kan skru de på eksisterende drev. Måtte bytte eksosslanger og potte pga. dimensjoner (og alder), men ellers plug and play! Storfornøyd

Link to post

Siden du ikke kan skru selv og skal betale ett verksted for å montere motoren ville jeg tenkt godt over om det i hele tatt er verdt sjangsen å kjøpe noe brukt, kan fort bli borkasta penger for jeg regner ikke med du får noen form for garanti på motoren da. Det blir dyrere å kjøpe ny motor, men da vet du hvertfall hva du får og du har garanti. Det er og ett stort pluss om du skal selge båten etterhvert. Må heller ikke stole for mye på selgere av gamle motorer, det er dessverre endel som selger såkalt overhalte motorer der de kun har pyntet den med noen lag lakk så det er lett å bli lurt…. lykke til med valget! 

Link to post

Sliter med å finne tilsvarende brukt motor altså. Har litt vanskelig for å investere i en ny diesel, i så fall føles det mer riktig å gå på EL-motor. Jeg skal snakke med han Tor Sneve imorgen, noen andre tips til hvor jeg kan få tak i en brukt motor?

Alternativet skulle jeg gjerne snakket med en annen mekaniker for å få en second opinion som sagt..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...