Jump to content

temperatur ombord i båt

frankive

Recommended Posts

Ser mange båteier trekker for gardiner for å unngå at båten blir for varm i sola (noen bruker det også for å dekke til verdisaker i båt naturligvis..).

Selv synes jeg gardiner ombord i båt ikke har særlig for seg, i alle fall rent estetisk. har naturligvis sovegardiner (som jeg liker å kalle det) som jeg setter opp om jeg skulle finne på å ligge i en befolket gjestehavn.

Så vidt jeg vet er det vel ikke noe som kan ta skade i en båt av at det kan bli litt varmt i solsteken i kahytten? ser på temperaturmåleren at det fort kan være 40-50 varmegrader ombord i kahytten på soldager. 

Min påstand at dette er med på å fjerne jordslag og andre ting og er fint med tanke på å tørke ting ombord.

Synspunkter?

Dette avhenger mye av hvilken båt det er snakk om. 

Sola /varmen bleker treverk, ødelegger skinn/tekstiler i stoler og sofa. Elektronikk vil heller ikke nødvendigvis ha godt av mye sol og varme. Har du en båt uten noe sånt innvendig bør det være uproblematisk. 

Jeg har soltrekk utvendig over vinduene på Viksund 340 fra 2005. Dette øker levetiden på sofaputer osv. Jeg har de siste årene snakket med flere som har samme båt med samme alder eller yngre som har måttet koste på nye puter i sofaen fordi sola hadde tatt knekken på de gamle. 

Jordslag/blåmann handler vel først og fremst om å unngå lekkasjer slik at det ikke blir for fuktig om bord. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...