Jump to content

Walkie-Talkie som supplement?


Baisiken

Recommended Posts

For endel år siden var det vanlig med Walkie-Talkie i båtene. Disse hadde en rekkevidde på flere kilometer, og var helt gratis å bruke. I sommerferiene og ellers på tur brukte vi disse til å kommunisere med hverandre. Vi fant gjerne en ledig kanal og lå på denne. Når vi var noen båter sammen og skulle legge oss til, var det gjerne litt diskusjon om plassen. Alle hørte samtalene og kunne komme med sin kommentar. Jeg er klar over at mobiltelefonene har tatt over, men syntes egentlig at W-T var bedre egnet. Alle var jo "online" hele tiden, og som sagt gratis. Jeg mener selvfølgelig ikke at W-T erstatter VHF. Men det var et supplement.

 

Det kunne vært artig å høre synspunkter fra dere andre på Baatplassen.

Link to post
Share on other sites

I vår lille andedam her på Østlandet, er vi noen som stadig leker oss med walkie'n! Ca 10, for å være nøyaktig. Dessuten er vi mange som har VHF-radioer i tillegg.

 

Men det er nå litt sjarm med det gamle og da! Her i sjøen er det mye kanal 20 på FM som gjelder, ikke noe "offisiellt", men den kanalen brukes ikke av de mer "seriøse" folka som har PR som hobby, så der er vi aleine. :smiley:

 

Tror ikke det er så vanlig nedover kysten lenger, i alle fall er det lite å høre i løpet av tre ferieuker, selv om walkie'n står på scan.

Link to post
Share on other sites

Heisann artig å høre at det fremdeles er interesse for Walkie og det er skjelden jeg hører noen i "Bamsebåndet" lengre. Var selv ekstremt aktiv i radio miljøet på Vestlandet for noen år tilbake, og avanserte rimelig fort til større radio med større rekkevidde. Selvsagt illegalt, men desto mer morro, tji-hi.

 

Nå er det slik at det er rimelig greit å bruke radioen i år, ettersom vi har en nedperiode i Solarfluxen som gjør at en ikke rammes vesentlig av forstyrrelser fra radiosendere i andre land. 27 Mhz båndet ligger i HF segmentet og kan rekke fra Norge til typisk Frankrike, Belgia og i sommermånedene til eks Italia og Nordre del av Afrika. Imidlertid har solfluxen en syklus på ca 11 år og med andre ord vil en få mye større forstyrrelser i årene som kommer en nå. Dette vil forringe bruken og du går lei fordi du typisk hører taletrengte Italienere bedre en naboen bare noen kilometer unna.

 

Hold deg heller på VHF'en og det er massevis av billige håndholdte UHF radioer i salg til en meget overkommelig pris hvor forstyrrelser ikke blir et problem. Ikke minst er de så rimelige at du kan la hele familien ha en hver, noe jeg har gjort. Når guttungene er på krabbefiske har vi alltid radioen med rundt slik at vi kan prate om småting eller problemer.

 

Se ellers mer om radiobånd på http://no.wikipedia.org/wiki/Kortb%C3%B8lgen

Under ser du en av de rimelig mange antennene jeg har satt opp, med en tjommy forran. Denne er til distribusjon av trådløst bredbånd på Holsnøy like nord for Bergen hvor det er bradbåndsdekning via trådløst i Salhusfjorden, Kvernafjorden og Radfjorden.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...