Jump to content

Forskaren forklarer: Dette er dei norske torskane

Ask

Recommended Posts

NilsPils skrev for 10 timer siden:

Ifølge artikkelen forstår jeg at torsken i Oslofjorden er/var veldig stedbunden, også innen fjordens grenser. Da synes det ekstra alarmerende at den plutselig forsvinner i hele fjorden. Og tiltakene lar vente på seg . .

Jeg tolket artikkelen som at det er en kombinasjon av kysttorsk og fjordtorsk i Oslofjorden.

Det er nok det. I Bunnefjorden, den gagen jeg var liten, var det mye torsk til dem som visste hvor den stod.

Story: En kompis hadde ro-sjekte. Og vi var hekta på å fiske. Fatter'n hans drev landhandelen, og vi visste nøyaktig hvilket utstyr de gamle gutta brukte. Vi fikk ingenting. Spionerte på gamlegutta, tok peilinger, trodde vi var på rett plass. Fikk ingenting. De gamle gutta kom med fiskekorger der torskehue stakk ut i ene enden og halen ut i andre enden. Det eneste vi ikke kunne få til var å tygge skråtobakk og spytte på pilken. En ørle morgen spottet vi gamle-Krange utpå. Tilfeldigvis skulle vi samme veien. 'Bare kom borttil gutter, her er det nok  til alle!' Vi lå 20 meter fra  Krange. Han droppet snøret. Tre drag på pilken, og armen hans stoppet i bevegelsen. Dro opp en fem kg torsk. Så rodde han videre. Vi lirket oss borttil. Ikke et napp. For gamle-Krange visste at der var det 1 torsk som bodde. Og når sjefstorsken var borte, ville det ta et par dager før det kom en ny torsk og overtok plassen. 

Med tanke på lokaltorsker som bare flytter seg noen meter i løpet av et helt liv. Jeg er overbevist om at den teorien stemmer. 

Hulda skrev for 13 timer siden:

Med tanke på lokaltorsker som bare flytter seg noen meter i løpet av et helt liv. Jeg er overbevist om at den teorien stemmer. 

Har tilsvarende erfaring. Ved en kjent uthavn vi ofte besøker er det en undervannskløft der du kunne gå rett på og ta en stor torsk på direkten hver gang, men bare en før det var gått en tid til du kom innom igjen neste gang. Men det var før fisket kollapset og det ble forbud.

Jeg kjente også til et tilsvarende sted ved en av øyene utenfor Oslo. En fin torsk, men bare en, hver gang vi dro forbi.

Ellers sier jo også artikkelen at det finnes torsk som er stedbunden hele livet innen få nm.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...