Jump to content

Rule automatisk lensepumpe - alarm ved start?

fredriksen

Recommended Posts

Jeg har fått en Rule automatisk lensepumpe. Automatikken er at den starter og  kontrollerer / tester om det er vann i pumpen og i så fall kjører den til det er tomt. Dersom det ikke er vann / motstand stanser pumpa etter et sekund eller to. Så tester den på nytt etter ca 2,5 minutter og slik holder den på så lenge den har driftsstrøm. Dette eliminerer behovet for en egen vannsensor eller flyte/vippebryter.

Dette kan godt være en grei metode for en lensepumpe, men jeg ser ikke hvordan den kan varsle ved behov for lensing. Det vil jo være greit å vite at man har en lekkasje. En alminnelig lensepumpebryter / oppsett har vanligvis en krets som går til en vannsensor eller en flyte/vippebryter og på grunn av utslag her, gir den strøm til lensepumpe over en annen leder. Ofte har oppsett for lensepumper også en direkte manuell bryter for driftsstrøm til pumpa.

Ved bruk av en automatisk pumpe vil det være enkelt å ha en bryter som setter på strømmen til pumpa, for eksempel å bruke den manuelle bryteren eller en annen av/på bryter. Men dette varsler ikke om lekkasjen. Har noen erfaring med tilsvarende pumper og en løsning for varslingen eller må man installere en egen sensor / flytebryter kun for alarmen? Båten er helt tørr som de aller fleste nyere "ikke-trebåter", så jeg har ikke et jevnlig lensebehov, men mer et behov for varsling samt at det er greit at lensingen starter ved behov.

:-) steinar

Men er ikke sjansen stor for at du da har så stort hull ut i havet at båten går ned?

På 2,5 minutter mener du at du kan få et så stor vannmengde inn i båten at det vil skade båten/motor eller annet. Og i snitt vil det ta 1,3 minutter før den starter.

Jeg vil tro at om det kommer inn så mye vann ila 1,3 minutter at det skader båten, så vil vannmengden per minutt som flommer inn i båten være større en lensepumpens kapasitet - så da trenger du også flere vannpumper for å være sikker på at ikke båten skal ta skade?

Tanken bak Rules måte å løse problemet er basert på at sensorer av alle slag har sine problemer. De kan enten la pumpen starte uten vann og tappe batteriet. Eller de har "låst seg" slik at vannet renner inn uten at de oppdager dette.

Derfor er det en bedre løsning enn mange målt i risiko at de har laget sin variant av sensor. For den er litt vanskeligere å lure - den kan være at noe i vannet får den til å gå litt saktere og dermed tro det er vann og dermed tømt batteriet uten grunn.

Selv har jeg en pumpe med den moderne elektronisk sensor for om pumpen har vann på utsiden av pumpen. Den lar seg lure av olje/diesel/såpe - ettersom det kan få pumpen til ikke å kjenne vannet... ikke så lurt. Men du kan satse på vippebryter, -som ved rusk i vannet vil låse seg i vann eller tørr posisjon.

Det er sikkert andre her som mener at akkurat deres vippe eller sensor er kjempelur. Og alltid virker. Jeg har også hatt noen som har fungert bedre og lenger enn andre. Men alle har hatt sine problemer.

Så om du virkelig skal redusere risiko ville jeg hatt to ulike metoder for sensor. Og vedlikeholdt dem ofte!

For det er ingen løsning som ALLTID vil virke. Dessverre.

Om du har en separat vannbryter så kan du koble en buzzer i parallell med pumpa, så har du alarm. 

Om du ønsker å kunne slå av alarm etter pumpa starta, så behøver du ett vanlig rele og en impulsbryter i tillegg. 

Selv skal jeg gå for en liten pumpe nederst og en stor pumpe litt lengre opp. Med hver sin bryter, strømtilførsel og alarm, så burde det være ganske safe. 

Litt enig med sistnevnte. Vi har en egen evne til å overkille når det gjelder å ha båt. Monterte for noen år siden en en vannalarm fra Bt. Når det uler i denne, så er det bare å slå på det man har av lenseutstur. Har også prøvd den med start med jevne mellomrom men ble raskt lei av "bråket". Jeg synes det er ok å montere pumpene med forskjellige høyder og vite med 100 % sikkerhet at den som er øverst funker. 

Om man skal ha en alarm så kan det være fornuftig at denne er uavhengig av lensepumpe(r), feks via en seperat nivåbryter og over egen sikring. Om alarmen er koblet i paralell til lensepumpa risikerer man at alarmen ikke virker dersom sikring til lensepumpa slår ut. Og det er nettopp da man har behov for alarmen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

hansa82 skrev for 8 timer siden:
Steihy skrev for 11 timer siden:

Hvorfor skal man ha alarm?

Så man blir varslet om en vanninntrengning før man blir våt på beina.

Jo, jeg skjønte vel det. Og så har mitt spørsmål blitt tolket som at jeg mener det er overflødig, det gjorde jeg ikke. 

Jeg har prøvd å se for meg forskjellige scenarier der en spontan lekkasje oppstår uten at jeg merker det, og ser ikke helt hva det skal være. Om det er noe jeg ikke har tenkt på, installerer jeg alarm. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Brudd i slange på sjøvannskjølingen for eksempel. Er bruddet etter sjøvannspumpa vil båten fylles med vann mye raskere enn lensepumpen klarer å ta unna. Med alarm blir du oppmerksom på dette og kan stoppe motoren før motorrommet er fullstendig oversvømt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Å ha en uavhengig alarm for vann i kjølen er  kanskje det lureste. Har selv opplevd at en 50 mm kjølevann slange løsnet helt på motor under fart. Heldigvis har jeg en temperatur sensor på eksos så den satte igang å vræle.

Det blir mye vann på et minutt. 

Det blir for mange usikkerhet momenter med alarm på pumpe da den styres av sensoren å gir pumpe og alarm strøm samtidig. Er det strøm?  Den Rule pumpa som nevnes liker jeg ikke da den bruker litt strøm hele tiden for å starte å sjekke om det er vann. Det gjør den også om natta som forplanter seg i skroget å lager lyd. Mange satte da bryter til strømmen for å slå den av om natta. Så glemte man å sette den på igjen.........

Jeg kan ikke se at den kan utstyres med noe form for alarm da sensoren ligger i øvre del av pumpe.  God pumpe men passer kanskje best i en båt med litt lekkasje (trebåt)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Ang alarmdiskusjonen i denne tråden: Det enkleste er ofte det beste, iflg et uttrykk. Kanskje er dette for enkelt, vil noen hevde? Uansett: Jeg har tre ulike kammer i båten. Jeg kjøpte da tre stk av alarmen vist under, ett for hver kammer. Sensor ble festet med dobbeltsidig tape ca 2-3 cm opp fra bunnen av kjølen. Kommer det vann dit, så hyler de som f..., sånn at jeg også festet selve alarmenheten under dørken. Men den kan stå over også.

Så ligger det i årlig klargjøring å bytte 3x 9v batteri for sikkerhets skyld, samt en test med våt klut over sensor-pinnene.

Ikke verdens kuleste løsning, men i alle fall en rimelig og enkel løsning som gir meg tryggheten jeg var/er ute etter. Hvor godt den holder mht tæring, irr etc over år, ja det gjenstår å se.

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/brann-og-sikkerhet/overvaking-og-alarm/alarmtilbehor/vannlekkasjesensor-013977/

Redigert av Ronald (see edit history)

Smart de vannvarslerne av "røykvarsler-typen". Enkel og grei! 

En annet anledning det var kjekt å ha alarm i, var når en slange til ferskvannet hoppet av. Kjedelig å fylle kjølen med vann og muligens veldig kjedelig å bli tom for ferskvann. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...