Jump to content

været på shetland?


troja

Recommended Posts

hvordan er været på shetland på sommers tid?

friste og prøve en seilas dit ,men flere av mine venner sier det er meget værhart område!

lure litt på hvor hart?

bør man være en meget erfaren siler for og dra dit?

jeg er jo kunn vant til kyst seiling med enkel navigering osv,men pugger og leser det jeg finner av stoff.

bør kansje ta et skagerak kurs hoss seilskolene før man tenker og ta turen på engen hånd

noen synspunkt på dette?

manskapet som er tenkt og bli med er båt vant men ikke seilvant

båten er en 31 fot bostrøm fra 80 tallet. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Statistikk

 

Værvarsel - lang og korttid

 

Mer info...

 

Vind rundt Storbritania

 

vindretning, styrke og bølgehøyde rundt Skottland

 

og

 

Mer værvarsel

 

Hauger av andre også....

 

Turen er overkommelig, men en bør ha tidevannstabell (kan jeg lett ordne og legge ut her...), samt ankomst informasjon, som jeg også kan legge ut her...[

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Turen er overkommelig, men en bør ha tidevannstabell (kan jeg lett ordne og legge ut her...), samt ankomst informasjon, som jeg også kan legge ut her...[

 

fint om du legger det ut :yesnod: men håper dette med tidevannstabell er for og dra nytte av havstrømene?

 

noen som vet overfartstid til shetland fra bergen hvist jeg greier 5-6 knopp?

 

takk for svar :flag:

Link to post
Share on other sites

Tiden for overfarten kommer nå litt an på om man kan gå strake vegen også.. Dersom man må krysse blir det jo en del lenger. I Nordsjøen, med litt vind, blir det ikke snakk om å gå 45 grader mot vinden heller om det er litt sjø.

 

I medvind (10 - 16 m/s) er pers'en vår 25t fra Lerwick til Marstein fyr (35 fot båt). Det var i regatta, med 'gassen i bånn'. Ville aldri pushet så hardt om det var turseiling.

 

Tidevannstabellen er litt nyttig for å kunne ta et informert valg om man skal gå inn til Lerwick rundt nordenden eller sydenden av Bressay. Ofte vil vinden ta dette valget for en - man står ikke opp det ene innløpet, og tar derfor det andre. Tidevannsstrømmen i det nordre innløpet rundt Bressay kommer opp i 4-5 knop, men det er ikke så lange biten det står på. Det går raskere å gå inn nordløpet i motstrøm enn å krysse seg ned til sørløpet for å få medstrøm, for å si det sånn.

 

Om du kommer inn nordløpet, så er leden greit merket med røde og grønne staker. Vær oppmerksom på at du skal langt til styrbord for å runde en stake, opp mot Lerwick sentrum. Den staken står så langt fra de andre i leden at man kan bli forledet til å tro at den gjelder en annen led (til kais i byen), men du skal altså runde den om babord før du kommer til gjestebrygga.

 

Kommer du inn sydløpet er det grei skuring helt opp til gjestehavna, bare du ikke går for nær land.

 

Rop på 'Lerwick Harbour Control' på VHF kanal 12 for å få beskjed om hvor du skal legge deg.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

For å bidra med en peker til god informasjon: Shetland Yachting og Tidal and Weather Information. Siden med tidevannsinformashon det vises til på sistnevnte er dessverre rotete som få, men litt informasjonen er det. Det du egentlig trenger er tabell og kart med strømdata.

 

Siden du nevner skagerak-kurs hos seilskolene så er det et alternativ å ta et RYA-kurs med tidevann i England. :wink:

 

Når været og tidevannet på Shetland er nevn så er det også verd å være oppmerksom på tåke. Har du ikke radar så bør du i hvert fall ha en god reflektor. En annen ting er at du i tillegg til det lokale været på Shetland bør sørge for å få god værmelding for området mellom Norge og Shetland. Les en artikkel fra DNMI og bli litt klokere.

 

En rimelig fersk seilasbeskrivelse er også nyttig bakgrunnsstoff.

 

En ting kan jeg garantere: Shetland og folket som bor der er alle tiders og så absolutt verd et besøk.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...