nik0lai Startet 31.Mars.2023 Del på Facebook Startet 31.Mars.2023 Jeg har en Laguna 1150 med singelinstallasjon Peninsula 310TA-310, altså på 310hk, med drev. Det fungerer i og for seg greit, men jeg kjenner at det hadde vært digg med litt ekstra skyvekraft.. =) Vurderer på sikt om jeg skal bytte maskin til en mer moderne motor, men foreløpig har det ikke fått plass i budskjettet hos regjeringen (kona). Men så ser at jeg det finnes en motor som heter 400tai-340, altså en 340hk. Finnes forøvrig også en 400ta-300 og en 400TT-400. (Se bilder) Bilder er forøvrig stjålet fra https://boatdiesel.com/Engines/Peninsular-Current-Marine-Diesel-Engines.cfm - men jeg får ikke tilgang til dokumentene der uten å betale for en forummedlemskap som jeg håpte å slippe å styre med.. Men jeg klarer ikke å finne noe info på internett om hva som skiller de forskjellige modellene. Men jeg tipper at i 400TA-300/310 står TA for Turbo Aftercooler kanskje? Og i 400TT-400 er twinturbo. Men hva da med 400TAI-340 Hva TAI står for er jeg noe mer usikker på. Da turbo aftercooler intercooler ikke gir noe mening. Men da tenkte jeg kanskje at jeg kunne høste litt erfaringer her, hvor mitt inntrykk er at det bugner med kompetanse.. :-) Eller om det er andre tips til hvordan jeg kan få litt mer effekt ut av den gamle traveren, så tar jeg gjerne det også! Men tips om slankekur for båt, kaptein og mannskap trengs ikke.. :) Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
hifo Svart 8.April.2023 Del på Facebook Svart 8.April.2023 Spent på om du får svar. Har samme motor som deg. «Beast». Jeg føler dog at den er tilstrekkelig til mitt bruk. Jeg bruker den litt pent , da jeg er redd for å overbelaste drevet med påfølgende rep. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hulda Svart 8.April.2023 Del på Facebook Svart 8.April.2023 Jeg tror det ikke er så mye du kan gjøre. Peninsular Motors la ned for flere år siden. Deler av lagerbeholdning og kunnskap ble kjøpt av et par typer fra Texas. Og så har det dødd hen. Det er/var en snurrig herre på Vaxholm (Sverige) som var forhandler. Hvorom alt. Motorene vil kunne bli nokså upålitelige ved å ta ut noe særlig over 330 hk. I følge herren fra Vaxholm. Det går på kjøling, overoppheting/sprekk i topplokkene, rådelagre og brudd i veivaksling. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 8.April.2023 Del på Facebook Svart 8.April.2023 400TAI -340 HP TURBOCHARGED MARINE DIESEL WITH HIGH OUTPUT FUEL INJECTION SYSTEM Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.