5nacks Startet 31.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2023 Hei, Tenkte å dele en ufrivillig erfaring. Når jeg skulle støpe igjen hull i pidestallen etter en gammel kartplotter, begynte jeg med epoksy uten å tenkte over at gelcoat som siste lag ikke er kompatibelt. Hadde noen skvetter epoksy liggende rra et tidligere prosjekt. Fant noen videoer på youtube som forklarte prosessen. Det viktigste steget mellom epoksy og gelcoat er å fjerne "amine blush" fra epoksyen. Jeg vet ikke hva amine blush er, men det innebærer å vaske over den støpte epoksyen med vann for man legger på gelcoat. Gjorde tester underveis for å se om gelcoaten løsnet eller på andre måter ikke heftet godt nok, men det satt som støpt. Her er noen bilder fra prosessen. Er svært fornøyd med resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 31.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2023 Jeg har samme erfaring som deg, enn så lenge holder all gelcoat jeg har lagt på epoxy. Boatworks på Youtube har gjort noen forsøk med dette også: https://www.boatworkstoday.com/videos/can-gelcoat-bond-with-epoxy/ Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
5nacks Svart 31.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2023 HiWard skrev On 31.3.2023 at 20.23: Jeg har samme erfaring som deg, enn så lenge holder all gelcoat jeg har lagt på epoxy. Boatworks på Youtube har gjort noen forsøk med dette også: https://www.boatworkstoday.com/videos/can-gelcoat-bond-with-epoxy/ Vis hele sitatet Det var boatsworks jeg også hentet inspirasjon fra. Godt å høre at gelcoaten holder :) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 1.April.2023 Link til dette innlegget Svart 1.April.2023 Jeg tørket ikke over herdet epoxy med varmt vann, men jeg brukte rikelig med aceton. Er det vannløselig så tar vel aceton det også regner jeg med. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
NilsPils Svart 1.April.2023 Link til dette innlegget Svart 1.April.2023 Her er et eksempel på mislykket topcoat på epoxylaminat. Tror det sikkert kunne gått bra med skikkelig forarbeid . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Knude Svart 1.April.2023 Link til dette innlegget Svart 1.April.2023 Det er i stor grad en myte at ikke polyester baserte produkter ikke limer til epoxy. Derimot vil man ikke oppnå kjemisk lenkebinding. Har selv vurdert vedheftsmålinger av polyester resin på herdet epoxy laminat. Det ble overraskende bra heft å langt mer enn lærebøkene hevder. Viktig å fjerne oksyd på epoxy overflaten,pusse med et grovt sandpapir for å utvide overflaten. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
5nacks Svart 1.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2023 (redigert) Knude skrev On 1.4.2023 at 9.43: Det er i stor grad en myte at ikke polyester baserte produkter ikke limer til epoxy. Derimot vil man ikke oppnå kjemisk lenkebinding. Har selv vurdert vedheftsmålinger av polyester resin på herdet epoxy laminat. Det ble overraskende bra heft å langt mer enn lærebøkene hevder. Viktig å fjerne oksyd på epoxy overflaten,pusse med et grovt sandpapir for å utvide overflaten. Vis hele sitatet Oksyd er vel kanskje det som heter "amine blush" på engelsk, altså det man tørker av med vann? Vil man oppnå kjemisk lenkebinding med gelcoat på 5-10-20 års ferdigherdet polyesterlaminat? Redigert 1.April.2023 av 5nacks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.April.2023 Link til dette innlegget Svart 1.April.2023 HiWard skrev On 1.4.2023 at 6.19: Jeg tørket ikke over herdet epoxy med varmt vann, men jeg brukte rikelig med aceton. Er det vannløselig så tar vel aceton det også regner jeg med. Vis hele sitatet 5nacks skrev On 1.4.2023 at 10.26: Oksyd er vel kanskje det som heter "amine blush" på engelsk, altså det man tørker av med vann? Vis hele sitatet Når epoxyen herder skilles det ut et amin-belegg som legger seg på overflaten. Jeg har ikke dybdekunnskap i hva som skjer akkurat der kjemisk, men i følge han jeg kjøpte epoxy av til mitt prosjekt (Dracojolla) er det "en million" forskjellige epoxyer, og de har forskjellige egenskaper. Den epoxyen jeg kjøpte skiller i følge han ikke ut nevneverdig med amin, men han anbefalte uansett å vaske over overflaten med aceton før videre laminering, det samme med sandpapir. Vær forøvrig klar over at både vann og aceton er gode løsemidler, men hver til sitt bruk. Vann løser f.eks. sukker veldig godt, men løser fett dårlig. Aceton løser fett veldig godt, men sukker dårlig. Så ikke trekk konklusjonen at bare vann funker, så funker aceton. Hva som løser dette amin-belegget best vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 1.April.2023 Link til dette innlegget Svart 1.April.2023 5nacks skrev On 1.4.2023 at 10.26: Vil man oppnå kjemisk lenkebinding med gelcoat på 5-10-20 års ferdigherdet polyesterlaminat? Vis hele sitatet Styren vil til en viss grad kunne løse opp gammel polyester. Polyester inneholder styren som løse- og tynningsmiddel. Epoxyene vi bruker for laminering inneholder ikke løsemiddel. De herder også derfor uten krymp. Andre epoxyer, f.eks. grunning og maling kan inneholde løsemiddel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 1.April.2023 Link til dette innlegget Svart 1.April.2023 Polyestet har et kjemisk vindu på ca 30 dager (evne til kjemisk binding) ut over det blir det aller mest liming men jeg har opplevd antydninger til binding som også er å oppfatte som oppløsning av overflaten. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
5nacks Svart 1.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2023 Jeg vasket først med vann, grovslipte, vasket med vann igjen og til slutt acetone før jeg la på gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 1.April.2023 Link til dette innlegget Svart 1.April.2023 Komodo skrev On 1.4.2023 at 11.40: Så ikke trekk konklusjonen at bare vann funker, så funker aceton. Hva som løser dette amin-belegget best vet jeg ikke. Vis hele sitatet Kloke ord @Komodo, jeg er den først til å innrømme at dette kan jeg lite om. Interessant når dere med mer erfaring og/eller fagbakgrunn stemmer i. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
fs Svart 1.April.2023 Link til dette innlegget Svart 1.April.2023 Svært interessant informasjon Knude, etter 30 dager får man altså ikke kjemisk binding med polyester. Ved reparasjon av gammelt laminat vil jeg følgelig anta at epoxy generelt gir bedre binding enn ved polyester. Det stemmer også med mine erfaringer. Heftprøver bør selvsagt utføres uansett metode. Noen som har andre erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 1.April.2023 Link til dette innlegget Svart 1.April.2023 Det er fort å annta det @fs men ikke fullt så enkelt. Alt avhenger av det gamle laminatet. Er det vacuum støpt vil det ofte bli bedre liming med epoxy men ikke alltid. Vinylester er kanskje den som ofte gir best vedheft når man tar vedheftsprøve men ikke alltid. Ofte er polyester like bra. Økes Arealet på repprasjonene vil det ofte bety mer for resultatet enn forskjellen på vedheft evnen i resinen . Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Karl Norge Svart 2.April.2023 Link til dette innlegget Svart 2.April.2023 (redigert) Ikke aceton, men rent varmt vann, universalsåpe og en stiv børste vil fjerne amine blush, ifølge dette expert advice fra International: Please note: Aggressive solvents like Acetone will not remove the blush. https://www.international-yachtpaint.com/en/gb/support/boat-paint-expert-advice/what-is-amine-blush-and-what-is-its-effect-on-single-pack-products Redigert 2.April.2023 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 2.April.2023 Link til dette innlegget Svart 2.April.2023 @Knude, enig i det du skiver. Det er forskjell på laminater og ditto egenskaper. Det er i tillegg et større antall forskjellige type epoxy i handelen, også disse med varians i egenskaper. Heftprøver i forkant av (strukturelle) reparasjoner bør følgelig være regelen. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 2.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2023 Kan legge til at jeg brukte west system epoksy og biltema gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 5nacks skrev On 2.4.2023 at 16.00: Kan legge til at jeg brukte west system epoksy og biltema gelcoat. Vis hele sitatet Og ved å tilsette 4% parafinvoks hadde du fått topcoat. Da behøver man ikke å tape overflaten mot luft. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
5nacks Svart 3.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 Chilli Solbris skrev On 3.4.2023 at 4.48: Og ved å tilsette 4% parafinvoks hadde du fått topcoat. Da behøver man ikke å tape overflaten mot luft. Vis hele sitatet Gjorde det på siste lag (bilde nr 4 fra toppen) :) Kan man bygge flere lag med topcoat? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 Sitat 5nacks skrev On 1.4.2023 at 17.14: Jeg vasket først med vann, grovslipte, vasket med vann igjen og til slutt acetone før jeg la på gelcoat. Vis hele sitatet Vis hele sitatet Jeg har ikke brukt gelcoat på epoxy, men bruker samme "oppskrift" ved påføring av lakk osv.. Viktig å vaske med (varmt)vann først, da "aime blush" tetter slipepapiret. "Amine blush" er så langt jeg har forstått et "voks" likende stoff som skilles ut under herding, spesielt hvis det er kalt under herdeprosessen. Jeg har brukt både westsystem og SP, og begge oppføre seg nok så likt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 (redigert) Voks bruker man i siste strøk. Er en liten baatplassengreie at ikke gelcoat herder, det er ikke helt riktig. Det riktige er at overflaten blir litt tacky, men det herder innover. Jeg har helt sluttet med voks når overflaten skal slipes og poleres opp. Vasker bare lett over med acetone, og sliper i vei... Redigert 3.April.2023 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 3.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 larshans1 skrev On 3.4.2023 at 6.30: Voks bruker man i siste strøk. Er en liten baatplassengreie at ikke gelcoat herder, det er ikke helt riktig. Det riktige er at overflaten blir litt tacky, men det herder innover. Jeg har helt slutter med det når overflaten skal slipes og poleres opp. Vasker bare lett over med acetone, og sliper i vei... Vis hele sitatet Greit å vite :) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 5nacks skrev On 3.4.2023 at 6.25: Gjorde det på siste lag (bilde nr 4 fra toppen) :) Kan man bygge flere lag med topcoat? Vis hele sitatet Ja, men du må slipe i mellom påføringene for å fjerne voksen som har stedet til overflaten. Da skal du ikke vaske overflaten! Kun støvsuge! Vasker du overflaten med Aceton vil det løfte voks til overflaten. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 larshans1 skrev On 3.4.2023 at 6.30: Voks bruker man i siste strøk. Er en liten baatplassengreie at ikke gelcoat herder, det er ikke helt riktig. Det riktige er at overflaten blir litt tacky, men det herder innover. Jeg har helt sluttet med voks når overflaten skal slipes og poleres opp. Vasker bare lett over med acetone, og sliper i vei... Vis hele sitatet Det er ikke bare en baatplassengreie det med voks. Legger du gelcoat uten voks må du i hvert fall bygge tykt nok til at det er noe å slipe vekk! Den sticky overflaten er jo nettopp uherdet gelcoat! Med parafinvoks i så vil du få en gjennomherdet overflate helt ut! Det sparer i hvert fall meg for en del sliping! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars Hansen Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 (redigert) Chilli Solbris skrev On 3.4.2023 at 10.12: Det er ikke bare en baatplassengreie det med voks. Legger du gelcoat uten voks må du i hvert fall bygge tykt nok til at det er noe å slipe vekk! Den sticky overflaten er jo nettopp uherdet gelcoat! Med parafinvoks i så vil du få en gjennomherdet overflate helt ut! Det sparer i hvert fall meg for en del sliping! Vis hele sitatet Har du forsøkt selv? Om du ikke har forsøkt selv, så gjør det. Jeg har forsøkt det på ganske mange skader, og det er ikke riktig det du skriver. Den seige hinna er så tynn, at den er borte straks du begynner å slipe. Ble tipset av Glomma Båt om dette, de bruker voks kun når de skal bruke den i skott osv, som ikke skal slipes og poleres etterpå. Nå kan det jo hende at det er forskjell på type gelcoat, det vet jeg ikke noe om. Jeg handler hos Glomma Båt, og tror det er Reichold de bruker. Redigert 3.April.2023 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.