Jump to content

Epoksy + gelcoat = sant

5nacks

Recommended Posts

Hei,

Tenkte å dele en ufrivillig erfaring. Når jeg skulle støpe igjen hull i pidestallen etter en gammel kartplotter, begynte jeg med epoksy uten å tenkte over at gelcoat som siste lag ikke er kompatibelt. Hadde noen skvetter epoksy liggende rra et tidligere prosjekt. Fant noen videoer på youtube som forklarte prosessen. Det viktigste steget mellom epoksy og gelcoat er å fjerne "amine blush" fra epoksyen. Jeg vet ikke hva amine blush er, men det innebærer å vaske over den støpte epoksyen med vann for man legger på gelcoat. Gjorde tester underveis for å se om gelcoaten løsnet eller på andre måter ikke heftet godt nok, men det satt som støpt. Her er noen bilder fra prosessen. Er svært fornøyd med resultatet. 20230320_175617.jpg.55b5704bfd04a439da5874f4ab41cda0.jpg20230319_132947.jpg.af1d2aa549b43e281f9ea26d706dcefd.jpg20230321_164029.jpg.6418abfe6b1d6e31484d7fdda34b5f9f.jpg20230323_175159.jpg.a764c9c156609c61b2e617717bff2281.jpg20230317_155018.jpg.a6204a49f579eec9b8aa333a15131e7f.jpg20230331_150621.jpg.01b88aa72720a63e8c6638d05dafb5ca.jpg20230331_152352.jpg.fd4db5b93d44562f3bdf52f5725ea4b1.jpg

Det er i stor grad en myte at ikke polyester baserte produkter ikke limer til epoxy. Derimot vil man ikke oppnå kjemisk lenkebinding. Har selv vurdert vedheftsmålinger av polyester resin på herdet epoxy laminat. Det ble overraskende bra heft å langt mer enn lærebøkene hevder.

Viktig å fjerne oksyd på epoxy overflaten,pusse med et grovt sandpapir for å utvide overflaten.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

44 minutes ago, Knude said:

Det er i stor grad en myte at ikke polyester baserte produkter ikke limer til epoxy. Derimot vil man ikke oppnå kjemisk lenkebinding. Har selv vurdert vedheftsmålinger av polyester resin på herdet epoxy laminat. Det ble overraskende bra heft å langt mer enn lærebøkene hevder.

Viktig å fjerne oksyd på epoxy overflaten,pusse med et grovt sandpapir for å utvide overflaten.

Oksyd er vel kanskje det som heter "amine blush" på engelsk, altså det man tørker av med vann? 

Vil man oppnå kjemisk lenkebinding med gelcoat på 5-10-20 års ferdigherdet polyesterlaminat? 

Redigert av 5nacks (see edit history)
HiWard skrev for 5 timer siden:

Jeg tørket ikke over herdet epoxy med varmt vann, men jeg brukte rikelig med aceton. Er det vannløselig så tar vel aceton det også regner jeg med.

5nacks skrev 1 time siden:

Oksyd er vel kanskje det som heter "amine blush" på engelsk, altså det man tørker av med vann? 

Når epoxyen herder skilles det ut et amin-belegg som legger seg på overflaten. Jeg har ikke dybdekunnskap i hva som skjer akkurat der kjemisk, men i følge han jeg kjøpte epoxy av til mitt prosjekt (Dracojolla) er det "en million" forskjellige epoxyer, og de har forskjellige egenskaper. Den epoxyen jeg kjøpte skiller i følge han ikke ut nevneverdig med amin, men han anbefalte uansett å vaske over overflaten med aceton før videre laminering, det samme med sandpapir. 

Vær forøvrig klar over at både vann og aceton er gode løsemidler, men hver til sitt bruk. Vann løser f.eks. sukker veldig godt, men løser fett dårlig. Aceton løser fett veldig godt, men sukker dårlig. Så ikke trekk konklusjonen at bare vann funker, så funker aceton. Hva som løser dette amin-belegget best vet jeg ikke.

5nacks skrev 1 time siden:

Vil man oppnå kjemisk lenkebinding med gelcoat på 5-10-20 års ferdigherdet polyesterlaminat? 

Styren vil til en viss grad kunne løse opp gammel polyester. Polyester inneholder styren som løse- og tynningsmiddel. Epoxyene vi bruker for laminering inneholder ikke løsemiddel. De herder også derfor uten krymp. Andre epoxyer, f.eks. grunning og maling kan inneholde løsemiddel.

Komodo skrev for 7 timer siden:

Så ikke trekk konklusjonen at bare vann funker, så funker aceton. Hva som løser dette amin-belegget best vet jeg ikke.

Kloke ord @Komodo, jeg er den først til å innrømme at dette kan jeg lite om. Interessant når dere med mer erfaring og/eller fagbakgrunn stemmer i. 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Svært interessant informasjon Knude, etter 30 dager får man altså ikke kjemisk binding med polyester.

Ved reparasjon av gammelt laminat vil jeg følgelig anta at epoxy generelt gir bedre binding enn ved polyester. Det stemmer også med mine erfaringer. Heftprøver bør selvsagt utføres uansett metode.

Noen som har andre erfaringer?

Det er fort å annta det @fs men ikke fullt så enkelt. Alt avhenger av det gamle laminatet. Er det vacuum støpt vil det ofte bli bedre liming med epoxy men ikke alltid. Vinylester er kanskje den som ofte

gir best vedheft når man tar vedheftsprøve men ikke alltid. Ofte er polyester like bra.

Økes Arealet  på repprasjonene vil det ofte bety mer for resultatet enn forskjellen på vedheft evnen i resinen .

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Ikke aceton, men rent varmt vann, universalsåpe og en stiv børste vil fjerne amine blush, ifølge dette expert advice fra International:

Please note: Aggressive solvents like Acetone will not remove the blush.

https://www.international-yachtpaint.com/en/gb/support/boat-paint-expert-advice/what-is-amine-blush-and-what-is-its-effect-on-single-pack-products

Redigert av Karl Norge (see edit history)

@Knude, enig i det du skiver. Det er forskjell på laminater og ditto egenskaper.

Det er i tillegg et større antall forskjellige type epoxy i handelen,  også disse med varians i egenskaper.

Heftprøver i forkant av (strukturelle) reparasjoner bør følgelig være regelen. 

5nacks skrev for 12 timer siden:

Kan legge til at jeg brukte west system epoksy og biltema gelcoat. 

Og ved å tilsette 4% parafinvoks hadde du fått topcoat. Da behøver man ikke å tape overflaten mot luft. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

1 hour ago, Chilli Solbris said:

Og ved å tilsette 4% parafinvoks hadde du fått topcoat. Da behøver man ikke å tape overflaten mot luft. 

Gjorde det på siste lag (bilde nr 4 fra toppen) :) Kan man bygge flere lag med topcoat?

Sitat
5nacks skrev On 1.4.2023 at 19.14:

Jeg vasket først med vann, grovslipte, vasket med vann igjen og til slutt acetone før jeg la på gelcoat. 

Jeg har ikke brukt gelcoat på epoxy, men bruker samme "oppskrift" ved påføring av lakk osv.. Viktig å vaske med (varmt)vann først, da "aime blush" tetter slipepapiret. 

"Amine blush"  er så langt jeg har forstått et "voks" likende stoff som skilles ut under herding, spesielt hvis det er kalt under herdeprosessen. Jeg har brukt både westsystem og SP, og begge oppføre seg nok så likt.

Voks bruker man i siste strøk.

Er en liten baatplassengreie at ikke gelcoat herder, det er ikke helt riktig. Det riktige er at overflaten blir litt tacky, men det herder innover. Jeg har helt sluttet med voks når overflaten skal slipes og poleres opp. Vasker bare lett over med acetone, og sliper i vei...

Redigert av larshans1 (see edit history)
1 minute ago, larshans1 said:

Er en liten baatplassengreie at ikke gelcoat herder, det er ikke helt riktig. Det riktige er at overflaten blir litt tacky, men det herder innover. Jeg har helt slutter med det når overflaten skal slipes og poleres opp. Vasker bare lett over med acetone, og sliper i vei...

Greit å vite :) 

5nacks skrev for 3 timer siden:

Gjorde det på siste lag (bilde nr 4 fra toppen) :) Kan man bygge flere lag med topcoat?

Ja, men du må slipe i mellom påføringene for å fjerne voksen som har stedet til overflaten. Da skal du ikke vaske overflaten! Kun støvsuge!

Vasker du overflaten med Aceton vil det løfte voks til overflaten. 

Mvh

Chilli Solbris

larshans1 skrev for 3 timer siden:

Er en liten baatplassengreie at ikke gelcoat herder, det er ikke helt riktig. Det riktige er at overflaten blir litt tacky, men det herder innover. Jeg har helt sluttet med voks når overflaten skal slipes og poleres opp. Vasker bare lett over med acetone, og sliper i vei...

Det er ikke bare en baatplassengreie det med voks. Legger du gelcoat uten voks må du i hvert fall bygge tykt nok til at det er noe å slipe vekk! Den sticky overflaten er jo nettopp uherdet gelcoat! Med parafinvoks i så vil du få en gjennomherdet overflate helt ut! Det sparer i hvert fall meg for en del sliping!

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev for 8 timer siden:

Det er ikke bare en baatplassengreie det med voks. Legger du gelcoat uten voks må du i hvert fall bygge tykt nok til at det er noe å slipe vekk! Den sticky overflaten er jo nettopp uherdet gelcoat! Med parafinvoks i så vil du få en gjennomherdet overflate helt ut! Det sparer i hvert fall meg for en del sliping!

Har du forsøkt selv? Om du ikke har forsøkt selv, så gjør det. Jeg har forsøkt det på ganske mange skader, og det er ikke riktig det du skriver. Den seige hinna er så tynn, at den er borte straks du begynner å slipe.

Ble tipset av Glomma Båt om dette, de bruker voks kun når de skal bruke den i skott osv, som ikke skal slipes og poleres etterpå. 

Nå kan det jo hende at det er forskjell på type gelcoat, det vet jeg ikke noe om. Jeg handler hos Glomma Båt, og tror det er Reichold de bruker.

Redigert av larshans1 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...