Jump to content

Er en batteridrevet poleringmaskin fra Ryobi greit nok ?

dennrick

Recommended Posts

Jeg er jo blandt de som håper at Påsken skal inneholde muligheter for å få av vinterteltet og gå igang med vårpussen. Jeg skal for første gang polere min egen båt som er en seilbåt på 42 fot.

Tror dere at denne poleringsmaskinen vil fungere greit ? Bakgrunnen for spørsmålet er at alle andre håndverktøy jeg har er fra Ryobi, så jeg har mange batterier. I spekken leses følgende:

"Poleringsmaskin R18P-0 fra Ryobi ONE+ er den perfekte maskinen til å fjerne riper, polere og vokse biler, båter, bobiler, campingvogner og mye annet. Festeplate på 125 mm med borrlåsfeste og justerbart turtall 3 000-7 500 rpm med markeringer i 6 trinn 3000, 3800, 4800, 5800, 6800 og 7500. 8 mm bevegelse minimerer rotasjonsmerker, ergonomisk utformet håndtak gir perfekt kontroll i alle arbeidsvinkler"

1163556B.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 22 minutter siden:

Festeplate på 125 mm med borrlåsfeste

Brukstid/batteritid skal jeg ikke uttale meg om, men kanskje det blir litt lite effektivt med disk på kun 125mm? Selv bruker jeg 150-180mm med ganske hurtigroterende maskin på min 44-fots seilbåt (og det tar lang nok tid å polere likevel). 150mm er mer fleksibel og lettere fysisk å jobbe med, grei om man står kronglete til, men du så mye bedre god gang man får med 180mm, da får man tatt de store flatene forholdsvis effektivt.

Enig med bellen: 8 mm utkast på en DA (dual action)-maskin er snaut på gelcoat. Jeg ser poenget med batteridrift og det å slippe å ha en kabel på slep, men hvis gelcoaten er litt oksidert vil det ta lang tid å få slipt den blank og fin igjen med så lite utkast.

Jeg ville investert i en DA-maskin med 21 mm utkast (eller roterende, men det krever litt mer øvelse/teknikk for å få fin sluttfinish). Ellers er de blå ullputene (for DA) fra Rupes helt knall på DA-maskin. De halverer tiden i forhold til skumputer. Jeg ville minimum hatt 3-4 stk å bytte med.

https://bilnerden.no/rupes-blue-wool-pad-coarse Er gelcoaten noenlunde bra i utgangspunktet, er de gule ullputene fine. Da får du finishen du ønsker. Jeg ville droppet skumputer hvis du skal ta en 1-stegs polering. Det finnes mye bra poleringsmiddler på markedet (og sikkert også mye som bare er middels bra). Handler du f.eks. puter hos Bilnerden, har de Menzerna One-Step Compound. Burde fungere ypperlig hvis gelcoaten ikke er ekstremt matt.

Å polere båt er en real jobb som uansett tar tid, men riktig kombo maskin/puter og poleringsmiddel gjør at det går lettere, kjappere, gir penere resultat og gjør jobben mer lystbetont.

Takk for mange fine innspill til dette prosjektet. Nå ser det ut til at våren er i anmarsj på siste værmelding, så det blir ut en av dagene for å få av vinterteltet og vaske båten utvendig.

Båten er fra 2015 og ser bra ut - jeg tror de forrige eierne tok bra vare på den. Så da kan kanskje de gule poleringspaddene være ok ?

Jeg syntes det høres logisk ut det som kommer frem om utkast og størrelse på disk. Jeg har derfor forkastet Ryobien, og ønsker å gå for en maskin som dere anbefaler.

Så det var nettopp det: Netthandel nå er vel ikke helt ihht planen om å få dette gjort i påsken.... Har dere noen anbefalinger til en fysisk butikk som selger en brukbar DA maskin med brukbart utkast og disk med akseptabel disk ? Jeg bor i Drammen, men ingen problem med å ta bilen en tur for å finne rette salgssted.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

DA-maskin med 21mm er litt "utenfor" i bilpleie, og bilpleie er nok 80-90% av markedet. Derfor er det ikke alle butikker som fronter/tar inn DA-maskiner med 21mm utslag. 15mm utslag er mer vanlig, og er lettere å plukke opp langs veien. 

Men jeg er i tvil her. Jeg har en 20" daycruiser. Du har 42" seilbåt. Jeg synes 20" er mer enn nok. Hadde egentlig tenkt å starte polering av egen båt i dag, men hadde også lovet å vaske bilen til mine foreldre. Å vaske bil i solstek er fyfy, så det ble en utfordring. På toppen endte det med at jeg tok en kjapp polering av panseret da det var noen fæle riper/gnikkemerker der. Den bilvasken tok mer eller mindre "hele dagen"/mitt fysiske overskudd. En bil med altfor sjelden vask og altfor mange brukerfeil på lakken. Brukte en DA-maskin med 15mm utslag.

Hvis gelcoaten er sånn noenlunde grei, duger 15mm helt greit.

Du kan svippe innom den lokale Bilextra og få en DA-maskin med 15mm utslag, ullpads som passer bakplaten (ikke sikkert de har Rupes, men kanskje noe fra Turtlewax) og Meguiars Oxidation Remover (litt snillere enn One-Step'en).

Ikke optmalt, men vil duge fint. Husk padbørste og å vaske padene etter bruk.

Redigert av Solseng (see edit history)
Solseng skrev 22 minutter siden:

Du kan svippe innom den lokale Bilextra og få en DA-maskin

Har denne fra bilxtra: https://bilxtra.no/bilpleie/poleringsmaskin/carwise-polermaskin-dual-action-150-mm

Fungerer greit til 21 fot daycruiser, har hatt den tre sesonger nå. Ikke altfor stor og tung å jobbe med. Men til 42 fot seilbåt vet jeg ikke om den får et langt liv. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Det er vel størrelsen/arealet jeg også tenker på. Egentlig er jeg nok mer for roterende maskin. Jeg har begge deler og bruker de etter behov.

Klarer man å finne teknikken med roterende, er det nok både kjappest og behageligst. Roterende er behagelig. Lite/ingen vibrasjon. Men man må øve seg frem litt. Fordelen med gelcoat er at den er så hard og tykk, at den tåler fint mye prøving og feiling.:thumbsup:

DA er quick-fixen. Nokså rett frem. Vanskelig å gjøre feil.

Roterende er på alle måter mer effektivt, men krever litt mer handlag for å få frem den siste finishen. Når du har funnet teknikken, så er det bare å gønne på...

Pick your poison.

Jeg tenker at polering av båt også handler om evne til å vurdere tilstand.

Som sagt endte dagens bilvask opp med polering av panser. Rett og slett fordi en ren bil bare avslørte absolutt alle defektene i lakken 100%.

Korrigerte jeg lakken 100% med poleringen? På ingen måte. Jeg tok bare brodden, eller 30%. Det så uansett mye bedre ut etterpå. Sånn er det med gelcoat: Hvis den er er sånn noenlunde, trengs bare en lettere oppfrisking.

Jeg har flere maskiner, mange forskjellige pader og mange poleringsmiddler. Det passer meg og mitt bruk - deriblant at jeg fikk shinet opp panseret på bilen til mine foreldre. Lurer på om min mor har brukt stekespade i metall for å fjerne fugleskitt?

Du har 42 fot seilbåt å shine opp. En god jobb der...

Kjøpte denne i fjor som tillegg til maskin som går på 220v.  Kjekk å ha med for å ta små jobber innimellom og når du skal henge ut over vannet.  2ah batteri varer ikke lenge men gjør at vekta er overkommelig.  Du må ha minimum 2 batterier.  Jeg var også veldig i tvil, men angrer ikke

fenris111.jpg
pipe skrev for 8 timer siden:

Må være ett mareritt å polere i times vis med en 500 kroners maskin med 21mm utkast.

Det har jeg ingen som helst formening om, linket til den maskinen siden det ble nevnt at 21mm var gode greier, men samtidig at maskiner med såpass utkast ikke var like vanlige i handel som de med mindre utkast. Selv har jeg som sagt den roterende maskinen i link nr. 2, den går i alle fall greit å bruke noen timer, men det er alltids en fordel med hørselvern under bruk?

Solseng skrev for 12 timer siden:

Det er vel størrelsen/arealet jeg også tenker på. Egentlig er jeg nok mer for roterende maskin. Jeg har begge deler og bruker de etter behov.

Klarer man å finne teknikken med roterende, er det nok både kjappest og behageligst. Roterende er behagelig. Lite/ingen vibrasjon. Men man må øve seg frem litt. Fordelen med gelcoat er at den er så hard og tykk, at den tåler fint mye prøving og feiling.:thumbsup:

DA er quick-fixen. Nokså rett frem. Vanskelig å gjøre feil.

Roterende er på alle måter mer effektivt, men krever litt mer handlag for å få frem den siste finishen. Når du har funnet teknikken, så er det bare å gønne på...

Pick your poison.

Tidligere brukte jeg DA maskin til både båt og bil. Men det er mye mer vibrasjoner i en DA maskin, og når man har stor båt blir man ganske sliten i hele kroppen etter en vårpolering.

Tok litt tid å komme å lære seg å bruke roterende maskin, men etter at jeg lærte meg det er det vanskelig å gå tilbake til DA maskin. Jeg bruker 3M sin grønne til rubbing, alternativt Rupes blå.

dennrick skrev for 19 timer siden:

Har dere noen anbefalinger til en fysisk butikk som selger en brukbar DA maskin med brukbart utkast og disk med akseptabel disk ?

Hvorfor vil du ha DA maskin? Skal du ha båten på utstilling? Med så stor båt som du har så gjør du jobben veldig mye fortere med en roterende, i tillegg kommer dette med vibrasjoner og støy som nevnes her. Det blir blankt med roterende også.

Kan noen forklare meg forskjellen på disse forskjellige maskinene? Hva er en DA-maskin, hva menes med feks. utkast? Selv har jeg klart meg godt med en Bosch 125mm eksentersliper med borrelås for alt mulig jeg kan sette på den.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 1 time siden:

Kan noen forklare meg forskjellen på disse forskjellige maskinene? Hva er en DA-maskin, hva menes med feks. utkast? Selv har jeg klart meg godt med en Bosch 125mm eksentersliper med borrelås for alt mulig jeg kan sette på den.

DA er en eksentersliper beregnet for polering. Utkast er hvor stort utslaget er. Gjør mindre "skade" enn roterende, men også langt mindre effektiv.

Har som skrevet oppe både en Rupes bigfoot, en 12V maskin med batteri og en roterende. Den roterende bruker jeg hvert andre år når jeg går på med R10 grov rubbing. Roterende er topp til rubbing. 

uansett, jobben og timene du bruker er det viktigste ?

Vi sees!

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Kan noen forklare meg forskjellen på disse forskjellige maskinene? Hva er en DA-maskin, hva menes med feks. utkast?

DA er en forkortelse for "Dual Action". Det betyr at den både roterer og går i eksenterbevegelser. Dette i motsetning til en roterende maskin, som kun roterer sirkulært. Utkast betyr hvor store eksenterbevegelsene er. En DA maskin som har lite utkast, f.eks. 5 eller 8 millimeter, blir lite effektiv i forhold til en maskin som har stort ukast, f.eks. 15-21 mm. En roterende maskin derimot er veldig mye mer effektiv fordi den ikke snur bevegelsene og derved ikke mister effekten hver gang bevegelsen snur. Alt dette skjønner jo du lett som er ingeniør. Da skjønner du jo også hvorfor det blir veldig lite effektivt å sette poleringspute på en Bosh deltasliper. 

@Komodo Dette er vel noe jeg har lest meg til ila vinteren, men jeg gjør som nevnt dette for aller første gang. Jeg kom over en polerings-kokebokoppskrift som jeg så du linket til bl.a. Vedkommende anbefalte å anskaffe en DA maskin med litt utkast, f.eks 15mm.

Er det ikke flere som også mener at en roterende maskin er vanskeligere å bruke, større sjanse for "skade" ? Ellers så skrev Solseng også et innlegg lørdag 10:49 om det samme du er inne på, så jeg er fortsaqtt litt rådvill. Planen min er å gå på skrogsidene og de er store og jevne. Tenker du at jeg burde kjøre på med roterende ?

Om båten, så er den en 2015, og jeg er nok bare ute etter generelt vedlikehold slik at den skal bevares så bra som mulig. 

Redigert av dennrick (see edit history)

Jeg har testet Boch eksentersliper med 18 v batteri. 

Med et par ekstra batterier fungerer det ganske bra.

Er usikker på utkastet p den, men siden farten kan reguleres har det fungert greit.

Har en liten støvsuger i samme serie i båten og kjekt med flere apparat som kan bruke samme batteritype.

Hilsen

Lurvetass

Komodo skrev for 15 timer siden:

En roterende maskin derimot er veldig mye mer effektiv fordi den ikke snur bevegelsene og derved ikke mister effekten hver gang bevegelsen snur. Alt dette skjønner jo du lett som er ingeniør. Da skjønner du jo også hvorfor det blir veldig lite effektivt å sette poleringspute på en Bosh deltasliper. 

Jeg må vel få lov å spørre om ting jeg ikke har greie på selv om jeg er pensjonert (elektronikk)ingeniør? Jeg hadde ingen fag om pusse/slipemaskiner på ingeniørhøyskolen for over 50 år siden.

Så jeg våger meg på med flere spørsmål. Du sier "snur bevegelsene", he? Roterer en slik maskin litt med urviseren og så litt mot? Her må jeg vel misforstå? Det med deltasliper er jeg enig i. Jeg klippet faktisk en pusserondell trekantet slik at den passet på en deltasliper for å komme til trange steder. Mislykket.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...