Jump to content

Er en batteridrevet poleringmaskin fra Ryobi greit nok ?

dennrick

Recommended Posts

pipe skrev On 10.4.2023 at 0.18:

Skjønner lang-sommerferie sin begeistring for Mirka sine produkter.
Har bare brukt slipe materiel derfra og de er virkelig i egen klasse.
Er egentlig rart hvor dårlig billig slipepapier egentlig er hvis man noen gang har brukt det beste.
Har slipt og lakket på en del veteranbiler i årenes løp og gode produkter sparer mye tid.Er ikke grunnlaget bra nok så blir heller ikke slutt resultatet det.

Hvor er liker knappen når man savner den ? 

Resultatet blir desverre aldri bedre enn grunnarbeidet, er man nazi når det kommer til grunnarbeidet så blir det ofte "showfinish" til slutt. Desverre så er det en feilkobling i topplokket mitt og kun det beste resultatet er bra nok, da må man også bruke de beste produktene (jeg har vel prøvd 50+ forskjellige rubbing, poleringsmiddler, pads og maskiner de siste årene og det er kun mirka middler som er gode nok i mine øyne, men må innrømme at jeg var glad i Rupes sin blå rubbing i lang tid før jeg blei kjent med mirka sine produkter) 

Men det blir vel sånn, når man vet hva man selv er kapabel til, bare man får gjøre det på sin egen måte med sine egne produkter man kjenner godt. Derfor jeg også prøver å trøkke det inn i hue til folk også, sånn så de kan få samme resultat som jeg er på jakt etter. Følger man min oppskrift med mirka produkter til punkt og prikke, så får man ett resultat som nesten garrantert vil gi bakoversveis og litt forvirrelse (var det virkelig jeg som gjorde dette, helt aleine?)

Det er morro når man stiller seg på 10m avstand, for å betrakte resultatet og blir passe stolt av seg selv. Den følelsen får man kun når man virkelig legger innsats i det man gjør. Endorfiner er ett herligt "dop"

nordan family 27 skrev for 15 timer siden:

Jeg er fortsatt glad jeg gikk for Milwaukee sin m12 poleringsmasking, selvom den er liten og bare snurrer rundt. 1-1,2 kg er veldig hyggelig for skuldrene, og selvom noen synes den er liten, virket den flott da jeg hadde store skrogsider på Fairlinen. Jeg har 2 ladere og 4 batterier, så det er ikke på grunn av det tekniske som gjør at det blir pauser.

Men om man klarer seg med litt ikke-perfekt polering, er det en lykke med lett poleringsmaskin :-)

Jeg har den samme, jeg elsker den lille tassen av en maskin, jeg har sikkert reparert ett par hundre småskader med den og rubba/polert like mange :) billig er den også 

Denne båten er faktisk 25år gammel. Men til mitt forsvar, så er ingen av båtene på bildene under polert, kun rubba med en 500kroners roterende maskin og mirka polarshine, 2 steg, IKKE 10steg med remedier til mange tusen kroner. Det er resultat som dette, jeg vil at alle skal ende opp med. Men da er faktisk første steg å faktisk ta det jeg skriver, til seg :) steg1: IKKE hør på selvutnevnte eksperter eller selgere, steg2: roterende maskin, steg3: mirka produkter for en 500lapp steg4: prøv dere frem på lavt turtall og lett press

IMG_20220919_174815.jpg.83a25b7eac6ee63e55d14103c449cd52.jpg

https://vm.tiktok.com/ZGJaHvd3n/

Screenshot_2023-04-10-01-57-31-690_com.zhiliaoapp.musically.jpg.ae5dddee1b59acd524584a582b44d8ec.jpg

Og denne har akuratt blitt slipa og rubba opp, begynte med 60papir som oppretting etter gelcoat sprøyting 

https://vm.tiktok.com/ZGJa9R8f6/

IMG_20220812_171433.jpg.1f595ba47eb5a9371b19b0b776407ce0.jpg

Her kan man se en random kundebåt. Kansje ikke så rart jeg stiller høye krav til produktene som brukes. Det er også skader som er hovedfeltet mitt, polish greiene er bare en hobby som sjefene utnytter seg av når jeg ikke har noen skader å fikse

https://vm.tiktok.com/ZGJa91dFd/

IMG_20211030_132338.jpg.9cc47fe208a1b2bc5830158603daa25f.jpg1023217241_IMG_20211030_133627(1).jpg.ffa784a39b545470d84cb20563253599.jpg

Solseng skrev for 11 timer siden:

For å ta et jævla lett eksempel på kunnskapsoverføring: Biltema selger en IPA/panelwipe/voksrens. Et absolutt drittprodukt.

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvask/avfetting/panel-wipe-700-ml-2000045861

Etterlater så mye at man ikke skjønner vitsen.

Hmm ...da har jeg ett dritt produkt stående i kjelleren.
Jeg har polert mye de siste årene men har til gode å oppleve rester av polishen lager krøll med beskyttelse laget.
Men i fjor skulle bilen få alt fra a til å i polish bibelen for å få områdets blankeste bil med beskyttelse som varer inn i evigheten.
Hele fredags kveld gikk med til vasking og prep av lakk før polering herunder ironx og clay.
Ja det gikk faktisk med stive 5 timer på å vaske bilen utvendig etter alle kunstens skrevne regler.
Hele lørdagen og til utpå søndags kveld gikk med til 3 stegs polering minus ett besøk på BT for å kjøpe dette må ha produktet panelwipe.
Når søndags kveld kom hadde jeg ikke mer å gi,var både trøtt og lei i blandet en dose med tidsnød.
Klarte å moblisere nok kraft til å få vokset herligheten slik att jeg ble ferdig nærmere midnatt men wipedown ble det ikke.
Kan ikke si det var mulig å se noe forskjell heller og når det gjelder holdbarhet er det jo bare å sette i gang på nytt i disse dager.

Redigert av pipe (see edit history)
  • 2 uker senere...
pipe skrev On 16.4.2023 at 13.18:

Men i fjor skulle bilen få alt fra a til å i polish bibelen for å få områdets blankeste bil med beskyttelse som varer inn i evigheten.
Hele fredags kveld gikk med til vasking og prep av lakk før polering herunder ironx og clay.
Ja det gikk faktisk med stive 5 timer på å vaske bilen utvendig etter alle kunstens skrevne regler.
Hele lørdagen og til utpå søndags kveld gikk med til 3 stegs polering ...

Pipe, imponert over resultatet på bilpolering! Kanskje litt OT, men det handler jo uansett om polering. 

I den varme perioden vi hadde i mars bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk på å polere bilene jeg også (to stykk). Kom ikke lenger enn til å få tatt litt under halvparten av den ene, og ble heller ikke fornøyd med resultatet :cryin:  Brukte mange timer på å lese meg opp på all verdens prosedyrer om vask og lakkrens før jeg satte i gang, og brukte tre ganger så lang tid som du beskriver bare på vask og lakkrens på den første bilen. Men da var den til gjengjeld helt glatt i lakken, og alle stenisprang og på begynnende rustflekker hadde åpenbaret seg :rolleyes: Brukte som deg også ironX og claybar. 

Gikk så i gang med polering. Det ble jo blankt, men jeg ble langt fra fornøyd med resultatet. Det som overrasket meg var at jeg ikke klarte å korrigere bort små riper i lakken. Klarte heller ikke å få bort mikroripene som du demonstrerer på ditt første bilde. Brukte en liten roterende maskin, svamper i forskjellig hardhet, og det meste jeg hadde av forskjellige produkter innen rubbing og polering, fra det fineste til det groveste. Bilen er en 2007 MB, og så vidt jeg har klart å lese meg fram til har disse en veldig hard lakk. Tenker at det spiller inn her. 

Kan du si litt om hva du brukte av maskin, padder og produkter på den biljobben?

Komodo skrev 1 time siden:

Pipe, imponert over resultatet på bilpolering! Kanskje litt OT, men det handler jo uansett om polering. 

I den varme perioden vi hadde i mars bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk på å polere bilene jeg også (to stykk). Kom ikke lenger enn til å få tatt litt under halvparten av den ene, og ble heller ikke fornøyd med resultatet :cryin:  Brukte mange timer på å lese meg opp på all verdens prosedyrer om vask og lakkrens før jeg satte i gang, og brukte tre ganger så lang tid som du beskriver bare på vask og lakkrens på den første bilen. Men da var den til gjengjeld helt glatt i lakken, og alle stenisprang og på begynnende rustflekker hadde åpenbaret seg :rolleyes: Brukte som deg også ironX og claybar. 

Gikk så i gang med polering. Det ble jo blankt, men jeg ble langt fra fornøyd med resultatet. Det som overrasket meg var at jeg ikke klarte å korrigere bort små riper i lakken. Klarte heller ikke å få bort mikroripene som du demonstrerer på ditt første bilde. Brukte en liten roterende maskin, svamper i forskjellig hardhet, og det meste jeg hadde av forskjellige produkter innen rubbing og polering, fra det fineste til det groveste. Bilen er en 2007 MB, og så vidt jeg har klart å lese meg fram til har disse en veldig hard lakk. Tenker at det spiller inn her. 

Kan du si litt om hva du brukte av maskin, padder og produkter på den biljobben?

Bil, da kommer DA maskinene til sin rett, rupes har gode rubbinger den grønne for eks burde være grov nok og Rupes DA ullpads evt blå skumpad, det må man nesten bare prøve seg frem på, for å se hva som faktisk er best på din lakk. Steg to så er det gul pad og gul rubbing fra Rupes som gjelder. Så frem med den herlige fussocoat'n 

lang-sommerferie skrev 6 minutter siden:

Bil, da kommer DA maskinene til sin rett, rupes har gode rubbinger den grønne for eks burde være grov nok...

Nå følger jeg ikke logikken din helt. 

Problemet er som sagt at jeg ikke får vekk små riper, ikke at jeg får kjørespor. Hvorfor skal det da hjelpe meg med DA og en rubbing som ikke er den groveste?

Har forøvrig en DA maskin også, men aldri testet den. Det er en Festool eksentersliper som også har en poleringsfunksjon. Kjøpte en spesiell plate og pad til den er for et par år siden. Planen var å bruke den for å få den siste glansen, men først korrigere små riper med roterende.

Jeg skjønner jo at jeg gjør noe feil, men vet ikke hva. Kanskje feil middel og feil pute?

Hvis de er dype, så er det 1000-2000-3000 trizact som gjelder. Jeg liker ikke mirka abralon på billakk, syns det er lettere og få det bra med trizact 

Roterende maskin på bil er skummelt, lett og svi lakken hvis man ikke har tunga rett i munn

Komodo skrev On 1.5.2023 at 11.03:

Ja det kan jeg.
Brukte Shinemate 100mm og Carwise 130 mm DA maskiner.
Med Turtel Wax polerputer grov og medium hardhet.(Blå og begunder rød)
Panser og koffertlokk fikk en tredje runde med myk pute(sort)

Poleringsmiddel TURTLE WAX 1 & DONE COMPOUND  https://www.autocare.no/bilpleie/hybridsolutions/turtle-wax-1-done-compound-473-ml

Wax TURTLE WAX CERAMIC + GRAPHENE PASTE WAX https://www.autocare.no/bilpleie/hybridsolutions/turtle-wax-ceramic-graphene-paste-wax 

Har en bekjent som jobber oss importøren og han var så grei att jeg fikk padder,poleringsmiddel og Wax som prøver til denne jobben.

Dette var gode produkter og vil spesielt fremheve polering middelet som var enkelt å jobbe med og gav ett relativt raskt ønsket resultat.
Har brukt endel forskjellige produkter opp i mellom årene og har ikke vært borti ett middel som ble gjennomsiktig når man polerte slik att man kunne se hva som skjedde med lakken mens man kjørte maskinen.

Da var det bare å holde på til det man ønsket å fjerne var borte.
Mye mer effektivt det enn å måtte stoppe når man tror det er bra for så tørke bort produkt,studere feltet man jobber med for så kanskje kjøre en runde eller to til med samme prosedyre.

Innbiller meg også att man ikke tar av mer klarlakk enn man må når man med engang ser det når man får det resultatet man ønsker.
Produktet var også tilnærmet støvfritt under bruk

Syntes også putene var av god kvalitet så de holdt seg bra.
Har som regel kjørt i stykker langt dyrere puter på en slik jobb.

Wax var vel mer som forventet av produkter i den prisklassen....bra men ingen wov øyeblikk som jeg fikk med poleringsmiddelet

Redigert av pipe (see edit history)
Komodo skrev On 1.5.2023 at 12.22:

Jeg skjønner jo at jeg gjør noe feil, men vet ikke hva. Kanskje feil middel og feil pute

Ja,det er nærliggende å tro.
Så du hadde en Mercedes og står det en C(caramic) foran lakk koden har denne en jævla hard lakk som er ripe bestandig.
Nå er det siste riktig nok overdrevet men det er ikke hardheten.
Grovere polish og pute er nok veien å gå.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...