Jump to content

Er en batteridrevet poleringmaskin fra Ryobi greit nok ?

dennrick

Recommended Posts

Var en tur innom Bildeleksperten idag, og der kom jeg over en Carwise PC15 DA på tilbud til kr 2.195, satt ned fra kr 3.149,-. Jeg har ikke slått til, men den har visstnok kommer bra ut i en test i Dagbladet av alle steder (betalingsmur). Jeg fant en video som så veldig grei ut for en nybegynner som meg.

Men denne på et skrog som er noenlunde velholdt, med pads og mikrofiberkluter kan jo se ut som en bra start. Så voks etter polering.

Dernest har de en båtpakke med Meguiars produkter - såpe, one step compund og voks. Evt bytte ut sistnevnte med "flaggship" voksen. Dette er da på bildeleksperten.no

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Lars H. skrev On 3.4.2023 at 9.40:

Jeg må vel få lov å spørre om ting jeg ikke har greie på selv om jeg er pensjonert (elektronikk)ingeniør? Jeg hadde ingen fag om pusse/slipemaskiner på ingeniørhøyskolen for over 50 år siden.

Så jeg våger meg på med flere spørsmål. Du sier "snur bevegelsene", he? Roterer en slik maskin litt med urviseren og så litt mot? Her må jeg vel misforstå? Det med deltasliper er jeg enig i. Jeg klippet faktisk en pusserondell trekantet slik at den passet på en deltasliper for å komme til trange steder. Mislykket.

Nå har jeg vel fått svar på det meste, men utsagnet "snur bevegelsene" står fremdeles ubesvart. Så, Kommodo, kan du forklare for en elektro_ingenting_gjør båtmann?

:santcheer1:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vekt på maskinen bør også vektlegges (Pling ?)

Jeg for min del har ihvertfall ikke kropp til å jobbe spesielt lenge med en tung tiger av et roterende beist.

Jeg er strengt tatt ganske så fornøyd med Rupes DA, medium utkast, også på større flater. 

Carwise PC15 som jeg hentet idag sammen med pleieprodukter og pads veier 2,9 Kg. Jeg tenkte å ta små partier på skutesiden stående på bakken. Deretter skal jeg ta resten stående på denne stigen fra Jula. Målet er å ikke måtte løfte maskinen altfor høyt. Det er ikke bra for skuldrene innbiller jeg meg. Det var litt betryggende at man ikke må bruke supermannkrefter på maskinen, ref videoen jeg linket til over.

Også tror jeg at jeg kommer til å kjøpe Ryobi maskinen. Jeg har bestemt meg for å bare ta skutesidene nå + akterenden. "Oppe" blir koseprosjekter når det er blitt litt varmere i været med Ryobien mens vi er på tur.

008807.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev for 2 timer siden:

Carwise PC15 som jeg hentet idag sammen med pleieprodukter og pads veier 2,9 Kg. Jeg tenkte å ta små partier på skutesiden stående på bakken. Deretter skal jeg ta resten stående på denne stigen fra Jula. Målet er å ikke måtte løfte maskinen altfor høyt. Det er ikke bra for skuldrene innbiller jeg meg. Det var litt betryggende at man ikke må bruke supermannkrefter på maskinen, ref videoen jeg linket til over.

Også tror jeg at jeg kommer til å kjøpe Ryobi maskinen. Jeg har bestemt meg for å bare ta skutesidene nå + akterenden. "Oppe" blir koseprosjekter når det er blitt litt varmere i været med Ryobien mens vi er på tur.

008807.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white

Med en såpass tung maskin så er det nok lurt å komme opp i høyden ja.

Den maskinen er hele 60% tyngre enn min Flex roterende maskin, som veier 1,8kg...

Lars H. skrev On 4.4.2023 at 20.43:

Nå har jeg vel fått svar på det meste, men utsagnet "snur bevegelsene" står fremdeles ubesvart. Så, Kommodo, kan du forklare for en elektro_ingenting_gjør båtmann?

:santcheer1:

Har du glemt spørsmålet mitt Kommodo?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tung DA maskin på gelcoat, stakkars skuldre og stakkars psyke når resultatet bare blir så som så etter timesvis med arbeid 

Det eneste som gjelder på gelcoat er en roterende maskin. Ta dere en tur innom hvilke som helst båtopplag, det er INGEN proffe som bruker DA maskiner. Åssen vet jeg dette? Har vært innom 5-6 opplag med 300+båter å jobba. Hvorfor ? De er lite effektive, resultatet blir aldri 110% og vibrasjonene gir fort senebetennelse når man skal jobbe med de timesvis. 

hvis dere vil finne opp hjulet på nytt, så skal dere få lov til det. Men jeg er lat og kjører på med det jeg VET fungerer best muligt med minst mulig belastning for kroppen 

så for min del, velger jeg heller en roterende maskin fra 1852 marine til 700kr enn en 7000kroners DA maskin fra Rupes. Men jeg har blitt glad i milwaukee maskinene mine, har rubba og polert noen tusen fot med de :

og batteri? Nei, det får bilgutta holde på med. Jeg liker ikke undermotoriserte redskaper som må presses til enhver tid. Da dreper man maskinene ganske fort 

så etter mine meninger og erfaringer, så er en batteridrevet Ryobi maskin rein søppel, helt ubrukelig og mange andre negative ting. Det er hvertfall ikke noe jeg er villig til å bruke så mye som en utgått 50øring på 

Så om dere hører på hva jeg som en lykkelig amatør med noen tusen fots erfaring sier eller om dere hører på youtube/internett/salgs "proffer" som rubber og polerer 50fot i året, får være opp til dere. Uansett ønsker jeg dere lykke til med båtpussen :) 

til slutt må jeg bare si: ALDRI stol på en selger. Hva er jobben demmes ? De står i butikken hele dagen og finpusser tunga si, de leser brosjyrene sånn at når det kommer en kunde så  kan de prate på en måte som vekker nok tillitt hos kunden siden man høres meget erfaren ut. Men i realiteten så har de aldri prøvd det de skryter opp i skyene 

Redigert av lang-sommerferie (see edit history)
Jannmar skrev for 2 timer siden:

Ditt spørsmål er nok en skikkelig "påskenøtt" for @Komodo å gi et svar på @Lars H..

:lol: ja, da får vi vel utløse spenningen da. Ser jo også at du har knekt koden med å tagge brukernavnet for å få oppmerksomhet :wink:

Lars H. skrev for 11 timer siden:

Har du glemt spørsmålet mitt Kommodo?

Hvis du taster inn en krøllalfa, og deretter staver brukernavnet riktig, så vedkomne opp et varsel. Da er det lettere å få oppmerksomhet.

Lars H. skrev On 3.4.2023 at 9.40:

Du sier "snur bevegelsene", he? Roterer en slik maskin litt med urviseren og så litt mot?

Mulig at det var litt upresist å si at den snur i bevegelsene, endrer bevegelsesmønster er vel mer korrekt. I tillegg til å rotere altså. Du vet, å snu behøver ikke nødvendigvis bety å endre retning 180 grader. Når maskinen endrer bevegelse vil poleringsputa flekse noe, mye avhengig av hvor myk puta er, men også hvor tykk den er. Denne fleksingen gjør at man mister bevegelse mellom puta og gelcoaten, som igjen betyr redusert effektivitet. Og jo mindre utkast maskinen har, jo større blir det relative effekttapet. Noe du erfarte den gangen du prøvde å bruke deltasliperen som poleringsmaskin. Jeg husker at du skrev om det den gangen, derav henvisningen lenger opp i tråden her. En roterende maskin vil ikke miste effekt på den måten siden den kun roterer en vei, og ikke får den fleksingen i puta. På en slipemaskin (plansliper eller eksentersliper) blir ikke effekten så stor, for der har man jo et tynt slipepapir som følger eksenterbevegelsene til paden presist. Håper dette var oppklarende.

Men dette er jo allerede grafisk illustrert på en eminent måte av @Hakkannen, så jeg skjønner ikke hva du egentlig er usikker på nå. 

Komodo skrev 16 minutter siden:

Men dette er jo allerede grafisk illustrert på en eminent måte av @Hakkannen, så jeg skjønner ikke hva du egentlig er usikker på nå. 

Den grafiske framstillingen er langt fra eminent. Den er rett og slett elendig.

Figuren til venstre sier ingenting/null om hvilken vei rotasjonen går.

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Den grafiske framstillingen er langt fra eminent. Den er rett og slett elendig.

Figuren til venstre sier ingenting/null om hvilken vei rotasjonen går.

Men ser du ikke mønsteret den går i ? Om den går mot eller med klokka har ingen verdens til og si sålenge man har iq nok til å få med seg hvor den legger på guffe og hvor den tørker av guffe 

Så jeg syns den grafiske fremstillingen var helt utmerket. Den til venstre er søppel og den til høyre er guud sjiiiit 

Jeg har den maskinen trådstarter spør om, og jeg polerte båten med den i fjor. Maskinen fungerer overraskende bra slik jeg ser det. Lett å bruke og bruker ikke all verden med strøm. Jeg tok begge sider av skroget på min SUN33 med 2 stk 5 amp batterier.

Jeg har også dyrere, finere og større maskiner, men jeg var så fornøyd med denne at jeg kommer til å bruke den igjen i pr. Alle kan ikke ha proff poleringsmaskiner med perfekt utkast etc. og være proffe på alt - Jeg tror maskinen som trådstarter spør om er hel ok for en gjengs båteier med mindre man er helt spesielt interessert i helt perfekt glans, da får man kanskje heller sette bort jobben.....

Bra at dere som kan de legger ut gode råd til oss som ikke kan så mye altså - fortsett med det også!

/Baard

Jeg får stå i valget om DA maskinen fra Carwise. Umulig å gjøre feil, sies det, og det har jeg sans for. Siden dette er første gang jeg gjør dette, så får det bli slik. Skroget ser også veldig bra ut i utgangspunktet (2015 modell), så jeg prøver dette nå, så får jeg evt oppgradere neste år når jeg har blitt en erfaring rikere.

Idag vasket jeg begge skrogsidene. Teltet akterut har åpenbart forurenset sidene på skroget mindre enn de to lengre frem. Sorte felt og striper gikk bort som en lek, mens de lengre frem var umulig å få bort med såpe. Det ble bedre, men det ble ikke topp.

Får jeg av dette under poleringen ? Skal innom Biltema. Kanskje ta med litt "Black Streak remover" ? Begynner på jobben imorgen.

Artig å høre om erfaringen din @Baard. Jeg tenkte å kjøpe Ryobien i tillegg for å ta "top-side" når sesongen er igang, og når jeg får lyst til å pusle litt uten å trenge strøm.

lang-sommerferie skrev for 5 timer siden:

Men ser du ikke mønsteret den går i ? Om den går mot eller med klokka har ingen verdens til og si sålenge man har iq nok til å få med seg hvor den legger på guffe og hvor den tørker av guffe 

Der må jeg nok melde pass. :crazy:

Har ikke nok IQ.

Bruker mirka deros og abralon våtslipepads. Skuldre og nakke er enormt takknemlig! Carwise roterende til polish. Collonite voks for hånd. Gjorde jobben på et relativt matt lysegrått skrog i fjor. Jobben har holdt seg meget bra ett år etter. Tror trikset er å få bort all oksidering, hvis ikke kommer mattheten fort tilbake. 

I år blir det en etterlengtet vask, en runde med mirka, en med polish og så voks. 

Kom meg rundt skrogsidene idag, bortsett fra akterenden. Legger ved noen før og etter bilder. Dette er da med Carwise DA maskinen.

Jeg begynte kl 12 og ble ferdig 1730. Black Streak remover fra Biltema hadde null effekt med mikrofiberklut. Poleringen tok det. Fungerer ikke slike "mirakelprodukter", ref Biltema luriumet ? Det er ikke første gang jeg har opplevet dette.

Hadde bare en gul pad fra Maguiars. Renset den innimellom med en nylonbørste, men skulle nok ha hatt en til. Brukte 3 mikrofiberhåndkleer. De er til vask nå sammen med Padene. Er det lov å vaske Paden og bruke den igjen ?

Fremgangsmåten var 5 dråper (erter+?) på paden, kjøre maskin, tørke med mikrofiber osv. Det hadde vært gøy å hatt en lift. Ble mye opp og ned på firkantstigen via gardintrapp.

Imorgen blir det så Wipedown, før jeg går på med Maguires Flagship voks med små gule pads. Kan jeg påføre på hele skrogsiden og så tørke av med mikrofiber ? Eller bør jeg tørke av voksen underveis ?

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Redigert av dennrick (see edit history)

Ja, du skulle nok idéelt hatt flere pader å rotere på. Minimum 4 stk. tenker jeg. Gjerne fler på såpass stor båt. Padene kan vaskes og brukes igjen. Har du flere å rotere på, holder de seg bedre/mindre slitasje og ved å vaske dem har du padene i mange år fremover. Valg av padtype er like viktig som valg av poleringsmiddel, så man bør investere litt der.

Du kan spraye litt zalovann på padden, la det virke litt. Hold paden under rennende lunkent vann og masser/kna padden med tommlene fra center og ut til den ser ren ut.

Normalt kan du påføre voksen over hele skrogsiden/båten før du tørker av med microfiber og lette bevegelser. Ville vel sett på bruksanvisningen til det spesifikke produktet. Det varierer litt fra produkt til produkt hvor lenge det skal stå før man bøffer av.

Wipedown: Poleringsmiddelet etterlater gjerne litt oljerester/smøring. Tørking med microfiber tar det aller meste. Tørking med isopropyl alkohol løser litt mer opp. Avslutt gjerne med såpevask, god avskylling og avtørking for å få det så rent som mulig før voks legges på.

Til slutt: Det så jo ut som det ble bra dette. :thumbsup:

Redigert av Solseng (see edit history)
59 minutes ago, Solseng said:

Normalt kan du påføre voksen over hele skrogsiden/båten før du tørker av med microfiber og lette bevegelser. Ville vel sett på bruksanvisningen til det spesifikke produktet. Det varierer litt fra produkt til produkt hvor lenge det skal stå før man bøffer av.

Takk :smiley: Det står "wait a few minutes, then remove with microfiber". Juryen er fortsatt på gangen mht hvordan jeg gjør dette imorgen. 

Hmmm, litt hurtigvirkende da. Jeg tenker at halve skrogsiden tar sånn ca. 5 min å påføre med applikator. Hadde da muligens tenkt ca. halve skrogsiden -> tørke av? Jeg tenker at å la det gå for lang tid, kan gjøre det vanskeligere å bøffe av.

Hvis de sier "a few minutes", så ville jeg ikke strukket begrepet for mye. Halve skrogsiden og deretter bøffe av med microfiber.

Egen erfaring med f.eks. Biltemas voks er at det fort blir noe dritt ut av en annen planet. Nesten så man må polere opp på nytt etterpå. Jotuns "Hardvoks" var vel 15 min, og den funket fint minus. Dette året kjørte jeg Menzerna Powerlock. Den vil ha 30min tørk før bøffing. Menzerna Powerlock er egentlig en bilvoks, men den er bare så superlett å legge og å tørke av - Menzerna har en marineversjon (sikkert samme produkt). Men det er superenkelt. Ser ingen grunn til å anbefale Biltema eller Jotun.

Grunnen til at jeg stresser dette med wipedown er at hvis overflaten ikke er 100% ren før påføring av voks, vil de se litt skjoldete ut etter at voksingen er utført - og da er det for sent å gjøre noe (annet enn å polere opp på nytt). Jeg har flere år polert opp gelcoaten over fenderlist, bare for å oppnå sånn middels godt resultat til slutt. Det tok litt hjerneceller og avstandsbedømmelse for å se at det var wipedownen som var problemet.

Hvis du skal ha 1 virkelig god YT-kanal for å lære polering, så er det denne.

Redigert av Solseng (see edit history)

Ja, det er skrekkscenarioet @Solseng Det er Maguires FLAGSHIP Premium Marine Wax jeg skal bruke imorgen.

Jeg tror jeg skal påføre og fjerne etterhvert/underveis. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...