Mr_Stian Startet 1.April.2023 Del på Facebook Startet 1.April.2023 Har nylig tatt ut KAD44 fra min Barracuda Olympic 1100. Må bytte svinghjulskåpe på den. Har i den anledning vurdert å bytte til D6. Dette er en båt vi mest sannsynlig vil ha i noen år til. Helt sikkert mange her som har gjort det byttet før her som kan komme med noen innspill. Hvor mye arbeid er det med selve installasjonen av motor? Har forstått det sånn at en hvertfal må støpe igjen litt i transom. Men hvordan er det med motorlabber og slikt? Noe annet en må tenke på? Det er veldig god plass i motorrommet. Noen som vil komme med noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.April.2023 Del på Facebook Svart 1.April.2023 Dersom du har plass i bredde, lengde og høyde og at det er bredt nok mellom fundamentene i bunnen bør dette være kurrant. Mulig at D6 har en annen avstand mellom motorlabbene slik at du må støpe på fundamentene. Du finner målsatte tegninger på nett. D6 er en del tyngre, men Baracudaen tåler kanskje den ekstra vekten greit? Så må du ha ny kabelføring, nye spaker og ny instrumentering på begge styreposisjoner. Og så kan det være en fin anledning å fornye dieseltilførsel og -retur, kabling mellom batteri og motor og lignende når du først holder på. Sjekk uansett at alt er tilstrekkelig dimensjonert i forhold til D6-ens behov. Hvor stor D6 tenker du? Med en så pass stor båt tror jeg ikke du bør velge de minste når du først tar denne jobben. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
snuska Svart 1.April.2023 Del på Facebook Svart 1.April.2023 se om du kan få noen tips her Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 1.April.2023 Del på Facebook Svart 1.April.2023 Du har mer enn plass nok til en D6, men du bør skaffe en med lang svinghjulskåpe og raiser på eksosen. Det letter installeringen, gir bedre tilgang til transom (om du skulle trenge å utføre service på distribusjonsblokken til styringen som er montert på transom) samt flytter tyngdepunktet til motoren noen cm forover, noe som er en fordel ettersom D6 er en god del tyngre enn KAD. Bredden på stringerne ser ok ut. Det er i hvert fall ikke mye om å gjøre. (Senter-senter avstanden på D6 sine motorlabber er noe større enn på KAD og labbene er større men vi snakker cm, ikke desimeter) Hullet i hekken må støpes om noe fra senter og ned, men dette er ikke hokus pokus. Om jeg husker riktig passet 2 av dpe hullene til dph malen, så jeg brukte disse som mal når jeg bygget om på gamlebåten. Da sikret jeg riktig høyde på veivakslingens senterlinje. Dreiemomentet på D6 er større enn på KAD og kombinert med ett betydelig større propellareal og rorareal på drevet vil du oppleve at du får «ny båt». Det var i hvert fall min erfaring når jeg byttet fra 2xAD41P til 2xD4 i min båt. Jobben er dokumentert i denne tråden fra side 7: Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.April.2023 Del på Facebook Svart 1.April.2023 Har dessverre ikke noe konkret kunnskap å bidra med, men jeg synes tanken din er fornuftig. Barracuda 1100 er jo en ganske stor båt til å ha singel installasjon, og ved å bytte til D6 vil du få vesentlig bedre skyv i hekken. Men husk også at dette kommer til å bli en "drevknuser", så hvis du gjør alvor av det så bør du håndtere trotlene med forsiktighet når du skal aksellerere. Hvilket drev til D6 tåler forresten høyest moment? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mr_Stian Svart 1.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2023 Takker for svar så langt. Vet det er flere som hr bygget om disse båtene til D6 samt at de nyere modellene ble levert med dette originalt. Så det er en god match til båten. Hvilken D6 jeg skal velge kommer litt an på hva jeg får tak i. Men kunne tenkt meg en 350 eller 370hk. Disse vil nok passe båten ganske så bra. Er et veldig enkelt skrog å drive, og jeg marsjere fint på 18 knop med topp på 25. Men merker at båten legger seg mye bedre i vannet når jeg passerer 22 knop så kunne tenkt meg å få noe høyere marsj. Men tilbake til installasjonen. Er det noen som vet nøyaktig hva forskjellen er på labbene? Hvor mye breiere de er. Samt om de må stå noe høyere en de jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.April.2023 Del på Facebook Svart 1.April.2023 Hei. Når du først skal gjera ein slik jobb. Kvifor vil du ha VP? Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 1.April.2023 Del på Facebook Svart 1.April.2023 Ask skrev 2 minutter siden: Hei. Når du først skal gjera ein slik jobb. Kvifor vil du ha VP? Hvilke andre kan levere drev i denne størrelsen? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 1.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2023 Jeg vil ha VP pga deletilgang og service nettverket. Skulle jeg vurdert noe annet hadde det vert Yanmar. Så hvis noen har noen tips om dette funker så kom gjerne med det ja :) Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 1.April.2023 Del på Facebook Svart 1.April.2023 I en tidligere båt byttet jeg ut 2 stk KAD300 med 2 stk nye Yanmar 8LV370Z, da var det bare kjøpe adapterplate for hullet i hekken, enklere blir det ikke. Ny kabling, instrumenter ol. må du ha nytt uansett. 8LV370 er en V8 maskin og betydelig lettere enn D6 som jo er rekke 6'er. Jeg var VELDIG fornøyd med disse, bygget for holdbarhet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.