Jump to content

Trøbbel med oppdatere gammel Garmin GPSMAP5015 plotter


Cerberus

Recommended Posts

Har en gammel Garmin GPSMAP5015 som er resatt og har nå software ver 3.2. Siste tilgjengelige versjon er 7.8.  Har lastet ned fra garmin sine nettsider det som skal være gjeldende men plotter vil ikkje oppdatere. Kommer ingen vei med SD kort satt i. Den tolker det som kartbrikke. Kor i alle dager skal eg komme videre. Problemet er at i gjeldende versjon så funker ikkje ethernet

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 1 time siden:

Har en gammel Garmin GPSMAP5015 som er resatt og har nå software ver 3.2. Siste tilgjengelige versjon er 7.8.  Har lastet ned fra garmin sine nettsider det som skal være gjeldende men plotter vil ikkje oppdatere. Kommer ingen vei med SD kort satt i. Den tolker det som kartbrikke. Kor i alle dager skal eg komme videre. Problemet er at i gjeldende versjon så funker ikkje ethernet

Oppdaterte en 4010 i vinter og strevde med det samme. Responderer den i det hele tatt på kortet, så du vet at det ikke er fjærmekanismen eller kontakt i kortsporet som er problemet?

 

Etter hundre forsøk fikk jeg det til ved å bare ha en og en fil på kortet av gangen. Først oppdaterte jeg basekartet, så software og til slutt kartet. 
SD kortet skal være maks 32gb også vel.

 

Redigert av Sandebukta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja når eg setter i kortet så forsvinner basekartet og kommer tilbake når eg tar kortet ut så det virker til kortleseren virker på et vis men den tolker det som kart. Ja kortet er formatert og pakket ut direkte på kortet så alt skal være etter boka sånn sett men når eg går til overføre data så står det bare sett inn kort så sannelig om eg veit. Nå er oppdateringen en bundle for alskens modeller og akkurat ka for filer som er bare dei eg skal ha veit eg heller ikkje. 

Link to post
Share on other sites

Fat32 skulle være helt korrekt formatering, så da kan nok det utelukkes. 

Høres egentlig ut som du har gjort alt rett.

Du har ikke tilfeldigvis et annet minnekort du kan prøve, bare for å utelukke feil på selve kortet. Har skjedd med meg en gang for lenge siden, derfor jeg nevner det.

 

Ring Garmin support på mandag om det ikke løser seg før den tid. De pleier å være gode på feilsøking.

Link to post
Share on other sites

Nå skal du høre, eg har vært i kontakt med Garmin og har gjort det heilt etter oppskriften som nevnt. Uten  hell med fleire forskjellige minnekort, fram til nå for få minutter siden. En tanke slo meg og eg fant et gammelt SD kort i et kamera, det er skikkelig gammelt. Og et *ekte' SD kort, ikkje et microSD i adapter slik alt er idag. Og det har fat filsystem. Og der , jaggu fungerte det. Ka som gjorde utslaget akkurat der skal eg ikkje sei men det fungerte iallefall. Endelig. 

Men eg får likevel ikkje opp kartet som står i andre plotteren eller ekkoloddet. Det har rett nok ingen giver tilkobla akkurat nå da eg holder på på stua og det kan muligens være en faktor.  Det var igrunn ekkoloddet eg hadde et håp om. Hovedloddet mitt i nettverket er et modullodd GSD26 og det var igrunn data fra det eg ville ha opp på denne skjermen. Men da må båten på vatnet først før eg finner ut noe meir der vil eg tru. 

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 55 minutter siden:

 Men eg får likevel ikkje opp kartet som står i andre plotteren eller ekkoloddet. 

Hvis jeg forstår deg rett, så har du et kart på et minnekort som har vært brukt i en kartplotter, og nå prøver du å bruke samme kartbrikke i en annen kartplotter?

Dette går ikke, da Garmin låser kartene til første kartplotter det benyttes i. I hvertfall er det slik med de nyere kartplotterne, litt usikker når de begynte med dette, eller om det alltid har vært slik. Er en relativt omfattende prosess å låse opp et kart, slik at det kan benyttes i en ny kartplotter.

 

Bra du endelig fikk det til! Ja, de minnekortadapterne kan det sies mye om...

Link to post
Share on other sites

Nei eg ville sjå kartet fra plotteren kartbrikken står i via ethernet-nettverket, som nå virker etter oppdateringen,  på 5015 skjermen.  Det vises på begge de andre skjermene, men det er nyere skjermer. Ikkje så viktig akkurat det men hadde nå vært kjekt, men det går visst ikkje.

Det er ekkoloddet i nettverket eg vil sjå, men det er ikkje tilkoblet pr så så man får sjå kor det går. Eg vi ha bildet fra loddet  på alle tre skjermene da kan man si. Om ikkje akkurat samtidig. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...