Jump to content

noen som har erfaringer med First 345?


Bel Canto

Recommended Posts

Hei, følger opp med erfaringer fra nesten det samme som du spør om:-)
 

Vi har en First 375, som er storesøster til 345, men disse er veldig like ellers.  Dette var vel en cruiser/racer kategori båt i sin tid. Fikk dem i utgaver med lav/høy rigg og grunn/lang kjøl. Vår utgave er en høy rigg/dyp kjøl. Det skal ikke mye vind til før den flytter seg i 5-6 knop.


Disse båtene er ellers ganske tunge i vekt ift. størrelsen, og vår opplevelse er at alt er veldig godt dimensjonert. Dette ser en på alt fra innredningsdimensjoner til laminattykkelse i skrog osv. Selvsagt vil en regattaseiler føle at en slik båt er alt for tung ift. det som brukes i dag. Vår 37-foter klokker inn på rundt 8 tonn. Tungt, men kjekt når det blåser friskt.
 

Det oppleves som en veldig lys og trivelig båt inne, dette er nok fordi det er brukt lysere treverk enn vanlig var på 80-tallet, og i tillegg er det ganske mye lysinnslipp fra takluker i tillegg til vinduer. Den føles slik sett mer moderne enn mange andre 80-tallsbåter. Du får vel også 345 i utgaver med 2 og 3 kabiner. På denne båtstørrelsen og typen (med smal hekk sammenlignet med mer moderne båter), blir 3 lugars utgaven noe krampaktig med tanke på plass, og særlig stueplass. Vi har tre lugarer på grunn av mange barn, men savner det store og dype stuerommet akter.
 

Båtene har enten fast vanntank eller fleksible vanntanker i salongbenkene. Vår har fleksible tanker og 400 liter kapasitet, det er jo mer enn rikelig. Vi fyller aldri helt opp, kom fra en Albin Ballad med 65 liter så vannforbruket vårt blir deretter. 


Cockpit er jo ellers både dyp og trygg i sjø og vind, men selvsagt mye trangere enn mer moderne båter på grunn av bredden akter. Dette er først og fremst ett problem når en ligger i havn. Vi har løygang i cockpit noe som heller ikke hjelper på plassen, men er fantastisk når vi seiler. Stort ratt i trang cockpit gjør heller ikke cockpiten større, men det kan løses med et folderatt. Du sitter fint helt ut i en av sidene med hånda på rattet, veldig behagelig når en seiler.

 

Når det gjelder 345, originalt var det vel Volvo Penta 2002/2003 i disse. Om den ikke er skiftet er nok det noe en bør regne med i overskuelig fremtid. 20 hester er nok snaut med motor til en slik båt, så 30 hk vil være å foretrekke. Vi har nyere Yanmar 30 hk i vår og Gori foldepropell, og det kunne godt vært 40 hk. På den andre siden "tvinger" litt liten motor deg gjerne til å seile mer også i motvind, og det er jo ingen ulempe egentlig. 

 

Ellers er erfaringene våre så langt gode med vår båt, mine plusser og minuser blir vel omtrent slik:

 

Pluss:

- mastheadrigg med mast på dekk gir en tørr båt innvendig.

- føles mer moderne enn mange andre fra samme tid.

- romslig salong og skikkelig bysse som kan brukes i sjøgang.

- god fart i lett vind.

- godt dimensjonerte self-tailing vinsjer til alle oppgaver en trenger vinsj til.

- fast aksling og ikke seildrev - en ting mindre å vedlikeholde.

- mye for pengene, gitt prisene på mer moderne bruktbåter i dag.

 

Minus/ ting å være obs på:

- Disse har balsakjerne i dekket. Dette i kombinasjon med skrudd teak-dekk er ingen god løsning. Det er stort sett reparerbart om det er fuktskader, men mye jobb. 

- taktrekk og skrogtrekk innvendig har en tendens til å slippe limet og henge på disse båtene med årenes løp, i tillegg blir det ofte veldig gulnet med årene. 
- elektrisk anlegg på båter fra denne tiden trenger ofte litt oppmerksomhet, på vår er alt det "grovelektriske" skiftet.

- jernkjøl, men det har de fleste båter av denne typen og prisklassen.

- mangler ventilasjon / lufteventiler f. eks på badet i vår båt. 
- mastheadrigg med babystag og lensetakler er jo litt gammeldags i dag. Du trenger ikke bruke lensetaklene annet enn ved kraftig vind. 

 

Det var våre erfaringer med nesten samme båttype. Sammenlignet med de relativt høyt prisede båtene i samme størrelse fra sent 90 og 2000-tallet, er nok båter som denne First-serien "mye for pengene". Men som ellers i båtlivet er det vedlikeholdet den har fått underveis som avgjør om det er et godt kjøp. 


Lykke til!


 

Redigert av Tilnils (see edit history)
Link to post

Hei. Tusen takk for utfyllende svar. Den jeg lurer på ligger på Finn. Bor i Stavanger og må da seile båten hjem fra Oslo hvis vi det blir denne båten. Må si at den har vokst på meg. Selv er jeg vant med tunge langturs seilbåter og er følgelig litt skeptisk til en over rigget båt. Allikevel ser jeg store likhets trekk med en av de jeg har hatt som var en Contessa 35. Den går for tiden i Nordsjøen og heter Tessie. Sjekk You tube.

Igjen tusen takk. Dette var til stor hjelp.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...