Helge77 Startet 1.April.2023 Del på Facebook Startet 1.April.2023 Min gamle mercruiser 4.3 fra 1988 begynner å bli sliten på kompresjonen av 6 sylindere så er det knapt kompresjon på 3 når jeg sviver den manuelt. Men den er ikke startet på 3 måneder .på høsten i fjord så var den ruskete når den gikk på tomgang til den ble varm men egentlig ingen ulyder. Holder på å sette sammen en mercruiser 5.0 efi som jeg tenker å sette i båten neste år men ser der at mangen stempel ringer er faste av sot og antagelig så er vell det samme som er kjedde på 4.3 motoren ettersom det ikke er ventil kakling. Ville motor flush gjelpe på dette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 1.April.2023 Del på Facebook Svart 1.April.2023 Er det sot og gugge i motoren kan det hjelpe. Flush er egentlig mer nødløsning dersom man har kjørt med olje som ikke renser godt nok. Har skrudd en del motorer, men har ikke vært borti at stempelringene sitter fast. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge77 Svart 2.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2023 Det er bare en antagelse fra meg at ringer er faste ettersom det ikke er ventil kalking og jeg ser hvordan det ser ut på den andre motoren jeg har i deler. Kompresjon ble målt for et par år siden 200 bruks timer siden og da var den fin. Jeg har mistanke om at jeg har bruk for billig miniral olje men det gjelper vell ikke på skade som har kjedd med å bytte til bedre olje nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 2.April.2023 Del på Facebook Svart 2.April.2023 Olje som renser bedre vil nok over tid kunne bedre det om det er det som er problemet. Er kompresjon lav ville jeg honet sylindrene, byttet ringer og overhalet toppen. Da går den nok noen år til. Ser da bort fra at det er sprekker i topp eller sylindre. Om du setter trykkluft inn der tennpluggen er vil du høre hvor den lekker. Pass i såfall på at motoren står slik at stempelet er tdc (helt på topp) slik at det ikke skyter ned når du setter på luft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 2.April.2023 Del på Facebook Svart 2.April.2023 (redigert) Men før du begynner med noe som helst så skal eg fortelle deg at noe kompresjonsmåling med å dreie motoren for hånd har absolutt ingen verdi eller relevans. Om den er ruskete på tomgang før den blir varm så må du sjå heilt andre steder. Som en service på forgasseren for eksempel som første punkt. Kansje nye plugger osv. Dette er også ting en gjør på varm motor Redigert 2.April.2023 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.