Jump to content

Mercruiser 4.3 motorflush


Helge77

Recommended Posts

Min gamle mercruiser 4.3 fra 1988 begynner å bli sliten på kompresjonen av 6 sylindere så er det knapt kompresjon på 3 når jeg sviver den manuelt. Men den er ikke startet på 3 måneder .på høsten i fjord så var den ruskete når den gikk på tomgang til den ble varm men egentlig ingen ulyder. 

Holder på å sette sammen en mercruiser 5.0 efi som jeg tenker å sette i båten neste år men ser der at mangen stempel ringer er faste av sot og antagelig så er vell det samme som er kjedde på 4.3 motoren ettersom det ikke er ventil kakling. 

 

Ville motor flush gjelpe på dette 

Link to post
Share on other sites

Det er bare en antagelse fra meg at ringer er faste ettersom det ikke er ventil kalking og jeg ser hvordan det ser ut på den andre motoren jeg har i deler. Kompresjon ble målt for et par år siden 200 bruks timer siden og da var den fin. Jeg har mistanke om at jeg har bruk for billig miniral olje men det gjelper vell ikke på skade som har kjedd med å bytte til bedre olje nå. 

Link to post
Share on other sites

Olje som renser bedre vil nok over tid kunne bedre det om det er det som er problemet. 
Er kompresjon lav ville jeg honet sylindrene, byttet ringer og overhalet toppen. Da går den nok noen år til. 
Ser da bort fra at det er sprekker i topp eller sylindre. 
Om du setter trykkluft inn der tennpluggen er vil du høre hvor den lekker. Pass i såfall på at motoren står slik at stempelet er tdc (helt på topp) slik at det ikke skyter ned når du setter på luft. 

Link to post
Share on other sites

Men før du begynner med noe som helst så skal eg fortelle deg at noe kompresjonsmåling med å dreie motoren for hånd har absolutt ingen verdi eller relevans. Om den er ruskete på tomgang før den blir varm så må du sjå heilt andre steder. Som en service på forgasseren for eksempel som første punkt. Kansje nye plugger osv. Dette er også ting en gjør på varm motor

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...