Jump to content

Tips til enkel mobiltelefon til nødbruk

Vosso63

Recommended Posts

Jeg har harde fingertupper med liten følsomhet, ja så liten følsomhet at sjøl mobilen har problemer med å "føle" meg. Ofte, når jeg er i båten, eller på brygga, får jeg nesten ikke kontakt med omverdenen fordi jeg ikke klarer å ta av røret eller få skjermen til å gjøre noe som helst. Sjølsagt kan jeg bruke nødprosedyrer, eller stille følsomheten på mobilen, men stort sett gjør jeg jo ikke det. Jeg er her og der og allesteder stadig vekk. Nå begynner jeg å bekymre meg over at jeg ikke skal kunne klare å varsle om noe skjer med meg, eller guttungen, eller kanskje bare å få meldt fra om noe smått, og etterlyser derfor en enkel mobil med trykknapper. Jeg så en Nokia på Elkjøp i dag, lik den jeg hadde for et par decennier sida, den kosta 800, og med et kontantkort vil jeg kunne ha en billig forsikring liggende i redningsvesten eller fiskejakka. Er det noen som har noe slikt, eller har vært inne på samme tanker?

Nokia 8210 4G mobiltelefon (sand) - Elkjøp (elkjop.no)

Har ikke gjort det selv, men mange telefoner har en programmerbar knapp. Da kan du kanskje legge inn at feks to lange trykk betyr ring med 113 appen?

Det er få skjermer som virker bra når de er våte og kalde, men noen CAT telefoner fungerer det å bruke skjermen på selv om den er helt under vann.

Mons

mons skrev 1 time siden:

Har ikke gjort det selv, men mange telefoner har en programmerbar knapp. Da kan du kanskje legge inn at feks to lange trykk betyr ring med 113 appen?

Ja, det har jeg også "hørt". Det må jeg vel bare prøve. Men det er jo ikke bare akkurat under neste hjerteinfarkt, men for eksempel om det skjer noe svært enkelt som kan avverges med en telefon. Litt hjelp til å gjøre noe der fire hender er bedre enn to, en forsinkelse under fiske, eller for lav fjære ved ankomst brygga. Når jeg fisker blir fingra så lite animalske (mer treaktige) at telefonen ikke oppfatter dem. Hadde jo vært greit med "Nokia-knapper"! Touch-skjerm er unødvendig på sjøen. Det snakkes her, et annet sted på "plassen", om tragedien ved å falle i sjøen. Situasjoner oppstår mye oftere lenge før en ligger der.

Redigert av Vosso63 (see edit history)

Om du ønsker enklest mulig oppkall til noen få pre-innlagte telefonnumre, så er vel en Doro klapptelefon det enkleste og mest 'fingersikre' du kan bruke.

Min kone har en Doro 2424 klapptelefon. Den kan hun åpne og trykke på tasten 'A'. Da ringer hun til meg. Ingen flere tastetrykk.

Bilde1.png.577f5a24a57d3a4a76d2c2f2d3222578.png

Og, om noen ringer deg, er det bare å åpne klapptelefonen og snakke. Ingen knappetrykk eller sveiping.

Redigert av Bonus (see edit history)
Bonus skrev 10 minutter siden:

Om du ønsker enklest mulig oppkall til noen få pre-innlagte telefonnumre, så er vel en Doro klapptelefon det enkleste og mest 'fingersikre' du kan bruke.

Min kone har en Doro 2424 klapptelefon. Den kan hun åpne og trykke på tasten 'A'. Da ringer hun til meg. Ingen flere tastetrykk.

Bilde1.png.577f5a24a57d3a4a76d2c2f2d3222578.png

Og, om noen ringer deg, er det bare å åpne klapptelefonen og snakke. Ingen knappetrykk eller sveiping.

Ja, oldis eller ikke oldis; det er ikke det vi snakker om! Dette er akkurat det jeg er på jakt etter! Jeg skal jo ikke bytte ut mobilen min med en som funker til alt. Jeg skal ha en som bankers funker i båten, på brygga, eller for den saks skyld mens jeg henger på utsida av båten eller brygga! Jeg har jo faktisk et simkort i bilen som bare står der og styrer webasto, men altså ingenting knytta til båten. 

Redigert av Vosso63 (see edit history)

til båtbruk så burde jo denne være aktuell - IP68 sertifisert

https://www.dustinhome.no/product/5011149409/800-tough

På jobb satte vi opp en slik 4 knappers Doro til bruk som nødtelefon i en svømmehall- 110 , 112 og 113.  Husker ikke hva vi la inn på nr 4 :giggle:

Ellers enig i at touch skjerm ikke alltid er like hensiktsmessig. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 5 timer siden:

til båtbruk så burde jo denne være aktuell - IP68 sertifisert

Dette var jo virkelig en mobil en kan bruke til vanlig også! Det er jo ikke bare innafor de marine miljøer telefonen benekter å være befølt! Jeg antar at den tåler mer enn doroen, men den dekkefunksjonen på Doro (lokket) var jo veldig praktisk, ettersom den nok ikke kommer til å bli brukt så mye. Jeg forbinder ikke båtbruk med mobilbruk, men det hender jo fruen kaller! 

tenkte vel mer på at telefonen ikke dør umddelbart om den skulle bli utsatt for sjøsprøyt eller få seg en dukkert

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Doro har på flere modeller det de kaller for "nødknapp".

Jeg har satt opp en slik til min far som bor alene.

Aktivering av nødknapp virker ca slik:

Lagt inn (opptil) 4stk nummer hvor det sendes SMS med tekst jeg har programmert inn. (XX trenger hjelp)

Begynner automatisk å ringe til de samme telefoner i sekvens, samtalen blir på høyttaler/hands free.

Det hender at knapp blie aktivert med uhell, dette tar vi som en test.

Vet ikke om det er helt denne funksjonen TS etterspør, men jeg synes det er en trygghet i vårt tilfelle.

Step tilbake @mons: Telefonen virker ikke i 70% av tida der nede. Når jeg kommer inn med småbåten og bryggekanten er litt langt opp, og junior, som veier 100kg og har ymse greier i sjel og sinn som gjør at han vegrer seg. Og jeg som bare er en vanlig mann, som har erfart dette hundre ganger før, men som blir akkurat like stressa hver gang, veit at en hånd fra min vevre viv er nok, men asså ikke får Samsungen til å respondere. Hva gjør jeg? Venter på flo? Ringer 113? Sitter dønn rolig og venter på at fingra skal bli humane? Det har jo skjedd. En gang ble junior stående under brygga...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...