Jump to content

Lurer på om jeg må endre pensjonistplanene - jeg trodde Evoys elmotorer ville synke fortere i pris!


Mastiff

Recommended Posts

Jeg var innom Evoys hjemmeside i dag, og jeg ser at den lille motoren deres på 120 hk, Breeze, fremdeles koster over 900 000 med det minste batteriet, som er oppgitt til 34 nautiske mil. Jeg mener å huske at da disse først kom for noen år siden, ble det forespeilet en ganske så raskt fall i prisene, så de etter hvert ville kunne måle seg med først dieselmotorer og så vanlige bensinmotorer. Derfor satte jeg meg som mål å kunne gå utslippsfritt fra jeg ble pensjonist, som en pensjoneringsgave til meg selv. Men siden jeg pensjonerer meg om fem år, ser det absolutt ikke ut til at det er særlig håp om å satse elektrisk da. Merkelig, egentlig, fordi Tesla var veldig konkurransedyktige allerede på sin andre modell, S, der man kunne få en bil som tilsvarte noe som var flere hundre tusen dyrere av vanlige biler i hestekrefter og komfort. Kvaliteten til Tesla skal jeg ikke si noe om her, det blir for et annet forum. Og jeg er fullt klar over at stordriftsfordelene og produksjonsmengden er en helt annen enn hos Evoy. Men likevel er det litt snålt at den fremdeles koster sju ganger så mye som en Suzuki 115 (selv om det kanskje må sammenlignes mer med en 140 siden toppeffekten er 185, mens kontinuerlig effekt er 120 på Evoyen, i så fall blir tallet rundt seks ganger så mye). Er det noen som har noen velbegrunnede synspunkter og spådommer her? :wink:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

Hmmm, ja ikke godt å vite om dine pensjonsdrømmer vil gå i oppfyllelse. 
 

Spennende ting Evoy driver med, men usikker om det er de som kommer til å levere motor til deg om fem år til en folkelig pris. Ser de hadde en omsetning på 9.1 mil i 2021. Med andre ord ikke så stor omsetning. Jeg har inntrykk at mange av deres kunder er bedrifter som har stor betalingsvilje (oppdrettsnæring), som ønsker en grønn profil. De er også en kundegruppe som er godt egnet til elektrisk motor. De brukes ofte daglig. Ofte mange timer årlig, så investeringen kan forsvares. Lett og bygge infrastruktur for lading. Fritidsbåtmarkedet er jo ganske andelenes. De står stort sett i ro, og når sola skinner og det er ferie skal det brukes mye, i alle retninger, uten for mye planlegging. 
 

Deres produkter er vel også basert på ombygde fosilmotorer. Dyrt. Jeg har ikke troa på at dette blir bra før det masseproduseres motorer dedikert for eldrift. Med andre ord elmotoren må være under vann, uten girkasse, for bedre effektivitet og ytelse. Ser Mercury nå kommer med en liten elmotor. Usikker om dette er seriøs satsing, eller kun for å fremstå som litt grønnere. Slik bilbransjen var for 20 år siden(og noen fortsatt er..). 
 

Jeg tror forøvrig ikke påhenger på et konvensjonelt planende skrog er løsningen heller. For ueffektive skrog skal en få noe fart på de. Men det er jo en det produsenter som har effektive skrog/motorer, som jeg tror er i retning fremtiden. 
 

Jeg har litt inntrykk at dette er pioner-virksomhet. Litt som Think var for el-bil for 20-30 år siden. 


Jeg pensjonerer meg om 10 år. Kanskje da? 😊 Det finnes jo noen interesante alternativer i dag. Men det ser foreløpig ut i å bli i snekkefart. . Eller fryktelig dyrt.

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post

Det er nok enklere å lage noe som ikke er påhengsmotor, ja. Men det bør da være et ganske stort marked for godt prisede elmotorer av påhengstypen etter hvert, siden det er lettere å ettermontere, så lenge man bare har plass til batteriet. Selv har jeg en 200 liters drivstofftank under setet, og det ville ikke vært noe problem å sette inn en batteripakke der, eventuelt delt med et rom som er lenger framme i båten. Det er vel moduler, så de kan spres litt rundt, antar jeg. Og de fleste andre, litt større fritidsbåter, har jo også fast tank og dermed plass til å snike inn noen batterier.

 

Det ideelle ville vel vært at motoren ikke hadde noe "hode" over motorbraketten, men bare gikk derfra og ned. Omtrent som om man kappet av en påhengs og brukte undervannshuset og stammen.

Link to post
Mastiff skrev 5 minutter siden:

Det er nok enklere å lage noe som ikke er påhengsmotor, ja. Men det bør da være et ganske stort marked for godt prisede elmotorer av påhengstypen etter hvert, siden det er lettere å ettermontere, så lenge man bare har plass til batteriet. Selv har jeg en 200 liters drivstofftank under setet, og det ville ikke vært noe problem å sette inn en batteripakke der, eventuelt delt med et rom som er lenger framme i båten. Det er vel moduler, så de kan spres litt rundt, antar jeg. Og de fleste andre, litt større fritidsbåter, har jo også fast tank og dermed plass til å snike inn noen batterier.

 

Det ideelle ville vel vært at motoren ikke hadde noe "hode" over motorbraketten, men bare gikk derfra og ned. Omtrent som om man kappet av en påhengs og brukte undervannshuset og stammen.

Sant. 
 

Det som overrasker meg er at det ikke er mulig å benytte noen batteripakker fra elbiler/hybrider. Skulle tro det var mulig å benytte noe derfra. Biler kondemeres jo ganske fort i dag. Men det skal vist ikke være så enkelt å få til.. Trodde gjenbruk skulle være fremtiden. 

Link to post

Jo, det er så avgjort mulig. Det fins blant annet et firma i England som bygger om gamle biler og motorsykler til elektrisk drift, https://www.electricclassiccars.co.uk/ Det er en tv-serie om dem også, "Vintage Voltage". De bruker mye Tesla-batterier og motorer, men også andre ting. Og hvis noe er vanntett nok til å sitte på et hjul, må det da være vanntett nok til å monteres under dekselet til en eksisterende påhengsmotor, istedenfor det som er der. Jeg er ganske sikker på at de ville klart det greit, ulempen er selvsagt at det vil koste litt å få båten bort dit og tilbake. :giggle:

Link to post

Du mener denne?

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Det var da som bare f... :headbang: Her har jeg altså hatt en båt med de motorene jeg sikler på som gikk på fjorden rett utenfor meg uten at jeg la merke til at det var de motorene! Jeg sto nemlig og monterte rekkverk på teinerenna mi (etter at ei teine falt uti for noen måneder siden) akkurat mens dere testet den, men jeg hadde ørepropper, og det falt meg aldri inn å ta dem av for å høre på den, så jeg tenkte det var en ny design på Mercury, eller noe sånt! Ufattelig...

Link to post
Morten1989 skrev 1 time siden:

Vi lagde nettop denne båten på jobb 😁

 

Snapchat-18065055372.jpg.57cdce0bfd39b22abe3e2a2e839c2978.jpg

 

 

IMG_20230215_141059.jpg.442dad3962e8ecd7ac73214d9237cbb2.jpg

 

overaskende morsomt med el motor 👍👍😁

 

denne båten veier rundt 4000kg, 8meter og gikk 32knop med 2x120hk evoy

 

Båten er overtatt av eier som er Moss Havn.

 

 

Men hva er prisen på noe sådan? 4-5mill eller kanskje ennå mere? Ser for meg det er et veldig begrenset marked for noe sådan med de priser en høre i denne tråden. Blir noen jævla dyre krabber å hummer med en sådan

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Morten1989 skrev 22 minutter siden:

Jeg skal være litt forsiktig å si pris pga jeg er ikke helt sikker, så ta det med en klype salt. men mener på jeg hørte noe om 3,5mill komplett med 4 stoler med demping på.

Ikke just billig nei.

En får jo en glasfiber med bensin påhengs til halve prisen. Så er nok et veldig begrenset marked for noe sådan. Men klart det offentlige kan nok fint bruke skattepenger på dette, når de blir pålagt å bruke elektrisk frem for diesel/bensin.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Morten1989 skrev for 2 timer siden:

Vi lagde nettop denne båten på jobb 😁

 

Snapchat-18065055372.jpg.57cdce0bfd39b22abe3e2a2e839c2978.jpg

 

 

IMG_20230215_141059.jpg.442dad3962e8ecd7ac73214d9237cbb2.jpg

 

overaskende morsomt med el motor 👍👍😁

 

denne båten veier rundt 4000kg, 8meter og gikk 32knop med 2x120hk evoy

 

Båten er overtatt av eier som er Moss Havn.

 

 

Flott båt 👍

Hva slags batteripakke er det i den? Kapasitet og vekt? 

Link to post
Mastiff skrev for 10 timer siden:

satte jeg meg som mål å kunne gå utslippsfritt fra jeg ble pensjonist, som en pensjoneringsgave til meg selv. Men siden jeg pensjonerer meg om fem år, ser det absolutt ikke ut til at det er særlig håp om å satse elektrisk da.

Det er nok mange som kommer til å få seg en realitetsorientering når de skjønner hvor lang tid det tar å gjennomføre "det grønne skiftet" i praksis. Enkelte politikere snakker om å fase ut olje og fossilt om 5 år, slike fantasier er helt tatt ut av det blå. 

 

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Men klart det offentlige kan nok fint bruke skattepenger på dette, når de blir pålagt å bruke elektrisk frem for diesel/bensin.

He he, ja. Man kan jo lure på hvordan offentlige etater kan forsvare pengebruken enkelte ganger. Vi hører jo stadig om at kommunene ikke har penger til vedlikehold av skoler, satsing på eldreomsorg osv. Men i slike fanesaker finner de plutselig penger. Og der er jo mine og dine penger som går til dette. Et tankekors når det er pengebruk som vi aldri kunne forsvart å bevilge til oss selv. Vi måtte gått for en bensinmotor. Og dette er bare toppen av isfjellet...

Link to post

Tesla hadde en mye enklere oppgave med å bli konkurransedyktige med de veldig høye avgiftene på bensin og dieselbiler vi hadde da Model S ble introdusert. Og i tillegg ingen moms. Rulle og luftmotstand er dessuten mye lavere enn motstanden et skrog har i vann. 

 

Vi må nok vente på på faststoffbatterier før elektriske fritidsbåter kan bli konkurransedyktige. De vil ha 2,5-3 ganger så stor energitettet som dagens batterier. Det antas at dette vil være den dominerende teknologien for elbiler rundt 2030.

Link to post
Morten1989 skrev for 14 timer siden:

Jeg skal være litt forsiktig å si pris pga jeg er ikke helt sikker, så ta det med en klype salt. men mener på jeg hørte noe om 3,5mill komplett med 4 stoler med demping på.

 

Hvis den har minste batteripakke, koster bare motorene og batteriene drøyt 1,8 mill. Mellomste batteripakke koster det over 2,7 mill. Jeg vet ikke hva dere bygger båtene for, men Hvis det er rundt en mill, så kan det stemme med mellomste pakke. Største batteripakke er det neppe, da koster bare motorer og batterier 3,6 mill!

 

Okkaby skrev for 14 timer siden:

Ikke just billig nei.

En får jo en glasfiber med bensin påhengs til halve prisen. Så er nok et veldig begrenset marked for noe sådan. Men klart det offentlige kan nok fint bruke skattepenger på dette, når de blir pålagt å bruke elektrisk frem for diesel/bensin.

 

 

Tror ikke akkurat at Moss havn vil ha ei plastbøtte når de har kjøpt en solid båt, det har sikkert en grunn. :giggle: Og jeg vil faktisk se omvendt på det med pengene: Det offentlige og store firmaer som vil ha et grønt image (eller bare vil ha lov til å gå inn mot land rundt Svalbard, der alle sightseeingbåter nå (eller iallfall snart) må være utslippsfrie, gjør grunnarbeidet for oss andre og kjøper dem inn mens de er dyre, så de etter hvert kan synke i pris.

 

Komodo skrev for 11 timer siden:

Det er nok mange som kommer til å få seg en realitetsorientering når de skjønner hvor lang tid det tar å gjennomføre "det grønne skiftet" i praksis. Enkelte politikere snakker om å fase ut olje og fossilt om 5 år, slike fantasier er helt tatt ut av det blå. 

 

He he, ja. Man kan jo lure på hvordan offentlige etater kan forsvare pengebruken enkelte ganger. Vi hører jo stadig om at kommunene ikke har penger til vedlikehold av skoler, satsing på eldreomsorg osv. Men i slike fanesaker finner de plutselig penger. Og der er jo mine og dine penger som går til dette. Et tankekors når det er pengebruk som vi aldri kunne forsvart å bevilge til oss selv. Vi måtte gått for en bensinmotor. Og dette er bare toppen av isfjellet...

 

Bilsalget vil jo uansett snart være rent elektrisk, alt annet taper totalt i butikkene. Og det har begynt å komme en del elektriske varianter for lastebiler også, jeg har hørt av folk som kjører dem at det er langt fra så vrient å få det til å gå opp med strøm som de hadde ventet, iallfall så lenge det er innenfor et lokalområde, som Asko gjør det. Og spørsmålet er om svaret blir kunstig diesel og bensin som lages ved hjelp av CO2, og dermed blir nøytralt, det er godt mulig.

 

 

hanto1 skrev for 5 timer siden:

Hva er rekkevidden på båten til Moss havn, greier den en times bruk i 25knop?

Ikke teoretiske tall men under faktiske forhold med vind og sjø.

 

Det kommer jo an på batteripakken, den leveres med tre pakker. Den minste gir 18 nautiske mil (sikkert under beste forhold, medbakke og kjøttkaker til middag, som for elbiler...), mens den største gir 55 nautiske mil under samme forhold. Det burde vel holde en stund, antar jeg.

 

hanto1 skrev for 3 timer siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=295781953

Tallene til NB Henger ikke på greip etter min mening.

 

 

120 hester og 34 knops toppfart på den mini-cabincruiseren? Nei, da er det noen uvanlig spreke hester...

 

abbor skrev 26 minutter siden:

Tesla hadde en mye enklere oppgave med å bli konkurransedyktige med de veldig høye avgiftene på bensin og dieselbiler vi hadde da Model S ble introdusert. Og i tillegg ingen moms. Rulle og luftmotstand er dessuten mye lavere enn motstanden et skrog har i vann. 

 

Vi må nok vente på på faststoffbatterier før elektriske fritidsbåter kan bli konkurransedyktige. De vil ha 2,5-3 ganger så stor energitettet som dagens batterier. Det antas at dette vil være den dominerende teknologien for elbiler rundt 2030.

Det er vel heller ikke moms på elektriske båtmotorer, eller har jeg misforstått den? Og det tvinger seg nok fram med stadig høyere diesel- og bensinavgifter etter hvert, vil jeg tro. Problemet med faststoffbatterier er jo det samme som for kaldfusjon, gjenombruddet er alltid like rundt hjørnet. 

Link to post
abbor skrev for 2 timer siden:

Tesla hadde en mye enklere oppgave med å bli konkurransedyktige med de veldig høye avgiftene på bensin og dieselbiler vi hadde da Model S ble introdusert. Og i tillegg ingen moms. Rulle og luftmotstand er dessuten mye lavere enn motstanden et skrog har i vann. 

 

Vi må nok vente på på faststoffbatterier før elektriske fritidsbåter kan bli konkurransedyktige. De vil ha 2,5-3 ganger så stor energitettet som dagens batterier. Det antas at dette vil være den dominerende teknologien for elbiler rundt 2030.

 

Faststoffbatterier og solcellepanel tråder vevd inn i glassfiberen, da begynner vi å snakke. Har flere ganger drømt om en teslamotor i hver pongtonc og "Arneson" for og få kreftene ned i vannet

 

Men desverre, så må det 700kg med batterier til for og tilsvare de 94literne med bensin som jeg har i racerbåten. 

Link to post
Mastiff skrev for 1 time siden:

Det er vel heller ikke moms på elektriske båtmotorer, eller har jeg misforstått den? Og det tvinger seg nok fram med stadig høyere diesel- og bensinavgifter etter hvert, vil jeg tro. Problemet med faststoffbatterier er jo det samme som for kaldfusjon, gjenombruddet er alltid like rundt hjørnet. 

 

 

Det er moms på elektriske båter, elektriske båtmotorer og batteripakker.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...