Jump to content

Vurderer å kjøpe Hallberg Rassy 312 fra 1983, råd


HR Fredda

Recommended Posts

Hei! 
 

Vurderer å kjøpe en Hallberg Rassy 312. Har ikke eid seilbåt før. Er det noe spesifikt man burde sjekke nøye på en visning? Er det noe man bør gjøre med en gang hvis jeg ender opp med å kjøpe båten? Noen spesifikke spørsmål men bør spørre om? Noen som har erfaring fra en HR312 som vet om det er noe man trenger å tenke ekstra på? Tar i mot alle tips og råd. På forhånd tusen takk! 

5B598037-6227-4E54-B4FF-CBB636C19BA0.jpeg

Redigert av Kanskje (see edit history)
Link to post

Teakdekk + gamle båter = skummelt

 

hvis du ikke er så erfaren, så ta med deg en, eller betal en fagkyndig for inspeksjon. Det ville jeg gjort, selv om jeg har hatt båt i en årrekke. 
men først og fremst ville jeg personlig sett etter båter uten teakdekk tror jeg.. 

(personlig preferanse)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Fremkommer av annonsen at teakdekk er byttet i 2009 og i cockpit 2022. I tillegg relativt ny motor. 

Båten ser velholdt og fin ut på bilder 

Bør sjekkes strukturelt, rigg ++ 

Hvordan er tilstand seil?

Prøv å få med deg en som har litt kjennskap til denne type båter

Lykke til, HR er solide og flotte skuter 👍

 

 

 

Link to post

Tusen takk for svar alle sammen! Masse nyttig informasjon! Skal be om å få se på seilene og sjekke for lekkasjer, spesielt det hvor røstjernene går :smiley: har en kompis som har seilt mye, så skal høre om han kan bli med på visningen. 
 

Har hørt at teakdekk kan by på en del problemer som du sier Seilfred, så skal se etter andre båter som ikke har det også. Det jeg liker med Hallberg Rassy er at det finnes ekstremt mye informasjon, reservedeler og ildsjeler så det kanskje blir lettere å vedlikeholde og bytte ut ting. 
 

På en såpass gammel båt, er det lurt å bytte ut det elektriske? Altså kabler og slikt? Hvis ja, hvor vanskelig er det å gjøre for en som ikke har så mye erfaring med elektro? 
 

Igjen, tusen takk for alle svar :clap:

Link to post

Jeg hadde en 312 noen sesonger og det er en vakker, solid og trygg båt som kan gi mye glede. Jeg synes den på Finn ser veldig bra ut og alt det viktige er byttet. Min båt var slitt så jeg fikk litt erfaring med modellens svake punkter. Og det er en del av dem:

 

Sjekk alle rekkestøtter nøye. Disse går gjennom teakrekka og er støpt inn i glassfiber under denne. I utgangspunktet solid, men etter 40 år med hard bruk kan det bli bevegelse her. Sjekk for sprekker i teaken rundt og bevegelse i rekkestøttene. Dette kan bli nesten like dyrt som et nytt teakdekk (jeg har priset begget deler).

 

Sjekk ventiler (vinduer) i den blå stripa på skroget. Som regel greit, men kan bli lekkasje etter mange år. Disse kan byttes og HR Parts har nye, men det er heller ikke gratis og er en del jobb (i alle fall om du har like mange tommeltotter som meg).

 

Nyere teakdekk er bra, men under alle beslag på dekket ligger det plywoodskiver som alle skruer går gjennom. Gjelder også under genoaskinner og selve masta. Litt lekkasje gjennom skruehullene her så trekker det inn vann og plywooden råtner. Da er det kort vei til lekkasje. Sjekk under genoaskinnene, de går over skapet i byssa og bokhyllene i salongen. Tegn til lekkasje? Ellers vanskelig å sjekke dette hvis man ikke er fagmann med rett utstyr. Er alt gjort riktig når det nye dekket ble lagt så bør dette være i orden nå.

 

Sjekk under dørken ved mastestøtten. Plywood her kan være et svakt punkt, men jeg har også sett sprekker i glassfiberen som støtter opp under her. Ta opp alle dørkplatene når du først holder på her, sjekk vanntank under salong og dieseltank bakerst.

 

Treverket i salongbenkene er flott, men ifølge verftet er det i heltre på de gamle båtene. Dette endret de senere til laminat fordi det kan sprekke opp etter mange år med hard seilas. Det skjedde på min båt. Det var ikke et strukturelt problem ifølge HR, men pent er det jo ikke.

 

C2FEB9EE-8E66-4A45-B1F7-FFF529126B14.jpeg.60a6bf772051342a261b56ba4d5ae6d1.jpeg

 

Dette ut fra min begrensede erfaring, men en godt behandlet og oppdatert båt vil nok gi et mye mer positiv opplevelse enn den jeg fikk. Har forstått at svakhetene gjelder alle Enderleins HR-båter (fram til slutten av 80-tallet, alle med ventiler i den blå stripa). Men ikke la deg skremme hvis du har lyst på en sånn båt. Bare sjekk nøye. Lykke til!

Redigert av Sjøstein (see edit history)
Link to post

Tusen takk for kjempegod respons og masse gode tips! Supert å få tips fra en tidligere eier @Sjøstein! Setter utrolig stor pris på dette! Tusen takk til alle dere andre også, båten ligger på land nå, så tror ikke jeg får gått over med hageslangen før den er på vannet. Men man kan jo sikkert ta noen forbehold i kontrakten som f.eks at motoren starter, ingen lekkasjer og at ankervinsj funger. 
 

Tror nok Sea4Sea har et litt større budsjett enn hva jeg har @Arne Henriksen :lol: men veldig bra å ha hans videoer hvis man skal fikse noe :thumbsup:

 

Sette veldig stor pris på alle tilbakemeldingene :smiley:

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg har en HR312 fra 1986. Jeg har hatt den siden 1991. Hadde ikke peiling på seilbåter og hadde aldri hørt navnet Hallberg Rassy. Jeg ble rådet til å kjøpe den av en som hadde peiling. Jeg anser at jeg hadde flaks og har vært veldig fornøyd. Trygg og stødig båt og enkel å håndtere alene. Betenkningene som nevnt tidligere i tråden virker relevante og disse tingene er lurt å sjekke. Jeg har originalt dekk og har ikke hatt lekkasjeproblemer, men har natet dekket på nytt en gang og slipt forsiktig med eksentersliper. Proppene over skruehodene spretter opp ettersom dekket slites, men det er enkelt å fikse. Rekkestøttene mine begynner å bli litt slarkete. Får se når jeg gidder å gjøre noe med det. Ellers har jeg originalmotor (Volvo 2003). Den tar jeg med meg hjem ca. hvert 10. år og steller med den (bl.a. slipe ventiler). Jeg tror motoren med slikt stell kommer til å vare lenger enn meg. Det har foreløpig ikke vært fagfolk i nærheten av båten, og vedlikeholdsutgiftene har vært minimale (det er ingenting med den båten man ikke kan gjøre selv). Ellers har jeg originalt storseil (utblåst, men jeg har alltid god tid underveis). Genoaen måtte jeg skifte for noen år siden. Og skulle du være uheldig å gå på grunn (selv tilhører jeg kategorien "de som kommer til å gå på grunn") kan du trøste deg med at, hvis ikke grunnstøtingen er altfor voldsom, er det bare forkanten og evt. bunnen av kjølen som blir skadet. 

 

Lykke til!

 

Eivind

Link to post
  • 3 uker senere...

Tusen takk for alle tips og engasjementet! Vi endte opp med å kjøpe båten, mye takk til gode tips her! Båten virker inutrolig god stand nå som vi har fått prøvd den litt. Motoren går som en klokke, seilene er eldre med funker kjempebra. Teaken etter litt vasking ser nesten ny ut og ingen lekkasjer. Vi er storfornøyde og setter utrolig stor pris på all hjelp :clap:

 

Båten skal døpes til Fredda, kanskje vi ses på sjøen! Ha en god båtsommer! 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...