HR Fredda Startet 3.April.2023 Del på Facebook Startet 3.April.2023 (redigert) Hei! Vurderer å kjøpe en Hallberg Rassy 312. Har ikke eid seilbåt før. Er det noe spesifikt man burde sjekke nøye på en visning? Er det noe man bør gjøre med en gang hvis jeg ender opp med å kjøpe båten? Noen spesifikke spørsmål men bør spørre om? Noen som har erfaring fra en HR312 som vet om det er noe man trenger å tenke ekstra på? Tar i mot alle tips og råd. På forhånd tusen takk! Redigert 3.April.2023 av Kanskje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oystein_k Svart 3.April.2023 Del på Facebook Svart 3.April.2023 Teakdekk! Er det den som er på Finn nå så ser den veldig bra ut. teak og motor byttet. Sitér dette innlegget Link to post
HR Fredda Svart 3.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2023 Tusen takk for tilbakemelding! Ja, det er den på Finn. Han har kun byttet teaken i cockpiten. Hva burde jeg se etter på selve teakdekket? Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 3.April.2023 Del på Facebook Svart 3.April.2023 Teakdekk + gamle båter = skummelt hvis du ikke er så erfaren, så ta med deg en, eller betal en fagkyndig for inspeksjon. Det ville jeg gjort, selv om jeg har hatt båt i en årrekke. men først og fremst ville jeg personlig sett etter båter uten teakdekk tror jeg.. (personlig preferanse) Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
fs Svart 3.April.2023 Del på Facebook Svart 3.April.2023 Fremkommer av annonsen at teakdekk er byttet i 2009 og i cockpit 2022. I tillegg relativt ny motor. Båten ser velholdt og fin ut på bilder Bør sjekkes strukturelt, rigg ++ Hvordan er tilstand seil? Prøv å få med deg en som har litt kjennskap til denne type båter Lykke til, HR er solide og flotte skuter 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.April.2023 Del på Facebook Svart 3.April.2023 HR 312 gikk for å være ganske habile seilbåter. Høy generell kvalitet. Sjekk for lekkasjer gjennom dekket der røstjernene går gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
HR Fredda Svart 3.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2023 Tusen takk for svar alle sammen! Masse nyttig informasjon! Skal be om å få se på seilene og sjekke for lekkasjer, spesielt det hvor røstjernene går har en kompis som har seilt mye, så skal høre om han kan bli med på visningen. Har hørt at teakdekk kan by på en del problemer som du sier Seilfred, så skal se etter andre båter som ikke har det også. Det jeg liker med Hallberg Rassy er at det finnes ekstremt mye informasjon, reservedeler og ildsjeler så det kanskje blir lettere å vedlikeholde og bytte ut ting. På en såpass gammel båt, er det lurt å bytte ut det elektriske? Altså kabler og slikt? Hvis ja, hvor vanskelig er det å gjøre for en som ikke har så mye erfaring med elektro? Igjen, tusen takk for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.April.2023 Del på Facebook Svart 4.April.2023 (redigert) Det er ingen grunn til å bytte elektrisk hvis det ikke er utsatt for vann/fuktighet. Slikt må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Samme gjelder slanger og rør. Redigert 4.April.2023 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 4.April.2023 Del på Facebook Svart 4.April.2023 (redigert) Jeg hadde en 312 noen sesonger og det er en vakker, solid og trygg båt som kan gi mye glede. Jeg synes den på Finn ser veldig bra ut og alt det viktige er byttet. Min båt var slitt så jeg fikk litt erfaring med modellens svake punkter. Og det er en del av dem: Sjekk alle rekkestøtter nøye. Disse går gjennom teakrekka og er støpt inn i glassfiber under denne. I utgangspunktet solid, men etter 40 år med hard bruk kan det bli bevegelse her. Sjekk for sprekker i teaken rundt og bevegelse i rekkestøttene. Dette kan bli nesten like dyrt som et nytt teakdekk (jeg har priset begget deler). Sjekk ventiler (vinduer) i den blå stripa på skroget. Som regel greit, men kan bli lekkasje etter mange år. Disse kan byttes og HR Parts har nye, men det er heller ikke gratis og er en del jobb (i alle fall om du har like mange tommeltotter som meg). Nyere teakdekk er bra, men under alle beslag på dekket ligger det plywoodskiver som alle skruer går gjennom. Gjelder også under genoaskinner og selve masta. Litt lekkasje gjennom skruehullene her så trekker det inn vann og plywooden råtner. Da er det kort vei til lekkasje. Sjekk under genoaskinnene, de går over skapet i byssa og bokhyllene i salongen. Tegn til lekkasje? Ellers vanskelig å sjekke dette hvis man ikke er fagmann med rett utstyr. Er alt gjort riktig når det nye dekket ble lagt så bør dette være i orden nå. Sjekk under dørken ved mastestøtten. Plywood her kan være et svakt punkt, men jeg har også sett sprekker i glassfiberen som støtter opp under her. Ta opp alle dørkplatene når du først holder på her, sjekk vanntank under salong og dieseltank bakerst. Treverket i salongbenkene er flott, men ifølge verftet er det i heltre på de gamle båtene. Dette endret de senere til laminat fordi det kan sprekke opp etter mange år med hard seilas. Det skjedde på min båt. Det var ikke et strukturelt problem ifølge HR, men pent er det jo ikke. Dette ut fra min begrensede erfaring, men en godt behandlet og oppdatert båt vil nok gi et mye mer positiv opplevelse enn den jeg fikk. Har forstått at svakhetene gjelder alle Enderleins HR-båter (fram til slutten av 80-tallet, alle med ventiler i den blå stripa). Men ikke la deg skremme hvis du har lyst på en sånn båt. Bare sjekk nøye. Lykke til! Redigert 4.April.2023 av Sjøstein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.April.2023 Del på Facebook Svart 4.April.2023 En utmerket gjennomgang @Sjøstein. Det du skriver gjelder stort sett for alle Orustbåtene fra den perioden. De tittet nok hverandre en del i kortene og kopierte hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 4.April.2023 Del på Facebook Svart 4.April.2023 Ellers er det bare å se gjennom denne lista, så får du presentert mulighetene https://www.youtube.com/@sea4see/videos Tenker innkjøpsprisen på båten ble ganske liten del av totalsummen der etter hvert. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Enzo Svart 4.April.2023 Del på Facebook Svart 4.April.2023 Gode forslag over her. mitt tips i tillegg. Ta hageslangen og spyl båten fra baug til hekk på samtlige luker og også rundt ankersystemet foran for å se om det kommer inn vann. sjekk etter lekkasje inn via ror og propellakslingen også mens du er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 4.April.2023 Del på Facebook Svart 4.April.2023 Lykke til med seilbåt. Finnes også noen eldre tråder om 312. Sitér dette innlegget Link to post
HR Fredda Svart 4.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2023 Tusen takk for kjempegod respons og masse gode tips! Supert å få tips fra en tidligere eier @Sjøstein! Setter utrolig stor pris på dette! Tusen takk til alle dere andre også, båten ligger på land nå, så tror ikke jeg får gått over med hageslangen før den er på vannet. Men man kan jo sikkert ta noen forbehold i kontrakten som f.eks at motoren starter, ingen lekkasjer og at ankervinsj funger. Tror nok Sea4Sea har et litt større budsjett enn hva jeg har @Arne Henriksen men veldig bra å ha hans videoer hvis man skal fikse noe Sette veldig stor pris på alle tilbakemeldingene Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 4.April.2023 Del på Facebook Svart 4.April.2023 3 hours ago, Kanskje said: ..Tror nok Sea4Sea har et litt større budsjett enn hva jeg har @Arne Henriksen men veldig bra å ha hans videoer hvis man skal fikse noe .. Han hadde større budsjett og gikk mer all-in enn de fleste av oss ja :-) Ble sannsynligvis bedre enn ny før han ga seg.. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
wham bam Svart 4.Mai.2023 Del på Facebook Svart 4.Mai.2023 (redigert) HR 312 ser bare så lekker ut. Det er helt eyecandy. Lykke til med båtkjøpet. Håper jeg ser den i Oslofjorden en gang når jeg også er på sjøen. Redigert 4.Mai.2023 av wham bam (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 6.Mai.2023 Del på Facebook Svart 6.Mai.2023 Jeg har en HR312 fra 1986. Jeg har hatt den siden 1991. Hadde ikke peiling på seilbåter og hadde aldri hørt navnet Hallberg Rassy. Jeg ble rådet til å kjøpe den av en som hadde peiling. Jeg anser at jeg hadde flaks og har vært veldig fornøyd. Trygg og stødig båt og enkel å håndtere alene. Betenkningene som nevnt tidligere i tråden virker relevante og disse tingene er lurt å sjekke. Jeg har originalt dekk og har ikke hatt lekkasjeproblemer, men har natet dekket på nytt en gang og slipt forsiktig med eksentersliper. Proppene over skruehodene spretter opp ettersom dekket slites, men det er enkelt å fikse. Rekkestøttene mine begynner å bli litt slarkete. Får se når jeg gidder å gjøre noe med det. Ellers har jeg originalmotor (Volvo 2003). Den tar jeg med meg hjem ca. hvert 10. år og steller med den (bl.a. slipe ventiler). Jeg tror motoren med slikt stell kommer til å vare lenger enn meg. Det har foreløpig ikke vært fagfolk i nærheten av båten, og vedlikeholdsutgiftene har vært minimale (det er ingenting med den båten man ikke kan gjøre selv). Ellers har jeg originalt storseil (utblåst, men jeg har alltid god tid underveis). Genoaen måtte jeg skifte for noen år siden. Og skulle du være uheldig å gå på grunn (selv tilhører jeg kategorien "de som kommer til å gå på grunn") kan du trøste deg med at, hvis ikke grunnstøtingen er altfor voldsom, er det bare forkanten og evt. bunnen av kjølen som blir skadet. Lykke til! Eivind Sitér dette innlegget Link to post
HR Fredda Svart 24.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2023 Tusen takk for alle tips og engasjementet! Vi endte opp med å kjøpe båten, mye takk til gode tips her! Båten virker inutrolig god stand nå som vi har fått prøvd den litt. Motoren går som en klokke, seilene er eldre med funker kjempebra. Teaken etter litt vasking ser nesten ny ut og ingen lekkasjer. Vi er storfornøyde og setter utrolig stor pris på all hjelp Båten skal døpes til Fredda, kanskje vi ses på sjøen! Ha en god båtsommer! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.