Jump to content

Båtforsikring "NEMI"


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Har akkurat mottatt nytt tilbud på båtforsikringen. Bruker Quality Broker som megler, og har frem til 12.01.06 "Navigators & General" som forsikringsgiver.

 

Neste års forsikringsgiver er noe som heter Norway Energy & Marine Insurance ASA (forkortet til NEMI).

De kom med et særdeles godt tilbud på pris og med vilkår som er, såvidt jeg kan se etter første gjennomlesing, helt like N&G's (eneste forskjell er bruk av norsk rett ved tvist, N&G forlangte engelsk rett. sånn sett faktisk en forbedring!)

 

Er det noen som kjenner til dette firmaet? Var jo for kort tid siden en sak i nyhetene om en større forsikringsselger/megler (?) som ikke hadde dekning, så jeg er sunt skeptisk. Mye verdier som jeg helst ikke vil miste. Andre som bruker disse?

 

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant! Bruker også NB men har ikke registert på min forsikring at de har skiftet forsikringsgiver. Om du finner ut noe mer er det flott om du meddeler oss andre.

 

Det jeg imidertid har fått, er en mail fra NB, der de informerer om at de ikke har noe som helst med selskapet som fikk mediefokus. De er nok redde for å miste kunder etter en slik runde med useriøse aktører som kommer i søkelyset.

Link to post
Share on other sites

Forsikringsmegleren vi benytter på jobben er svært nøye med sine vurdering av forsikringsselskapene før de anbefaler at vi plasserer våre forsikringer der (i hovedsak skadeforsikringer/næringsbygg). NEMI passerte dette nåløyet for omlag ett år tilbake. Dette tyder på at selskapet har tilstrekkelig soliditet samt at det har orden i sakene sine.

 

Jeg har dog ikke prøvd NEMI selv, slik at jeg ikke har egne erfaringer. Men det er alltid hyggelig med nye, seriøse aktører i markedet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har surfet litt rundt og snust litt og funnet at NEMI er børsnotert almennaksjeselskap. Ser ut til at det er seriøse greier.

 

Hei, bruker også QB og "Navigators & General".

Hvor mye bedre var NEMI tilbudet på pris ?

har ikke alle tidligere detaljer i hodet nå, men kan grovt si det sånn at premien er redusert med godt og vel 10% samtidig som forsikringssummen er øket med ca. 20%. Syns det er nokså bra.

 

Skal ta en detalj-gjennomgang av vilkårene og evt få skriftlige avklaringer før jeg bestemmer meg, men etter det jeg har funnet sålangt er dette eneste norske selskap som forsikrer mot skader som følge av is og frost, innklusive issprengning og sammenstøt med is. Praktiserer også "feste taxe" (intet aldersfradrag, dog med noen få unntak som stort sett ikke er relevante for meg)

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til dette "nye" selskapet, men generelt er det vel ingen selskaper som forsikrer motoren? Utenom opptil 3 år gamle motorer...

 

Har fått 3 ulike tilbud, fra IF, NB og QB. Alle 3 ligger på + - kr. 500.- i premie. Øvrige betingelser er rimelig like. Da snakker vi om i underkant av kr. 11.000 i premie på en båt til 1.900.000. Er fornøyd med det.

 

Var inne på NEMI sin webside, og så vidt jeg kan se forsikrer de ikke fritidsbåter.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til dette "nye" selskapet, men generelt er det vel ingen selskaper som forsikrer motoren? Utenom opptil 3 år gamle motorer...

 

Har fått 3 ulike tilbud, fra IF, NB og QB. Alle 3 ligger på + - kr. 500.- i premie. Øvrige betingelser er rimelig like. Da snakker vi om i underkant av kr. 11.000 i premie på en båt til 1.900.000. Er fornøyd med det.

 

Var inne på NEMI sin webside, og så vidt jeg kan se forsikrer de ikke fritidsbåter.

Tja, jeg vet ikke jeg, men IF skiller seg adskillig fra NB/QB's forsikringsgivere etter hva jeg tidligere har erfart. Å utelukkende sammenlikne pris er fullstendig meningsløst. Vilkårene, som er "varen" du betaler for, må også med i sammenlikningen. If har vel ikke maskinskade, har reservasjon mot is/frostrelatert skade, praktiserer ikke "feste taxe" , dekker ikke landsetting for inspeksjon uten egenandel, og sikkert andre forskjeller som jeg ikke kommer på i farta.

 

Dessuten er ikke NB og QB forsikringsgivere, men meglere. Det er viktig å skille her og vite hva man snakker om.

 

Ser også at NEMI ikke har spesifikt "lystbåt" men noe de kaller kysttonnasje. Regner med at lystbåtene kommer inn i denne gruppen. Spiller keine kasserolle, jeg har uansett et gyldig tilbud fra NEMI i handa og har vel etter hva jeg sålangt har funnet ut ikke grunn til å betvile seriøsiteten.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

... at de har skiftet forsikringsgiver.

 

Swande, jeg tror det er sånn at meglerne har flere forsikringsgivere i sin "portefølje" og at de ikke holder seg til en bestemt. Tror litt av poenget er at de "shopper" forsikring i markedet der hvor akkurat "din" oppnår de beste resultatene.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Swande, jeg tror det er sånn at meglerne har flere forsikringsgivere i sin "portefølje" og at de ikke holder seg til en bestemt. Tror litt av poenget er at de "shopper" forsikring i markedet der hvor akkurat "din" oppnår de beste resultatene.

 

M/Y Ellen Marie

Ja, det stemmer jo, men jeg synes jo det ville være greit som kunde å vite når de skifter forsikringsgiver. Trodde de hadde plikt til å informere om dette til enhver tid. Hvordan fikk du melding om dette?
Link to post
Share on other sites

Etersom jeg snart har hovedforfall ba jeg Norwegian Broker om tilbud (de tradisjonelle norske har jeg gitt opp, gidder ikke engang å bruke tid på dem lengre).

Sendte så en mail til Quality Broker, og sa at jeg hadde fått et godt tilbud fra NB, og spurte dem hva neste års polise ville komme på.

Da fikk jeg tilbudet fra NEMI.

 

QB har ikke bytte forsikringsgiver i inneværende periode. Jeg har pr. d.d. fortsatt Navigators&General som forsikringsgiver, men beste tilbud for neste periode ser altså ut til å komme fra NEMI.

 

 

M/Y Elle Marie

Link to post
Share on other sites

Antar vel at de aller fleste båteiere her inne vet at NB og QB er meglere.

At du har M/Y Ellen Marie har gitt opp de norske selskapene betyr ikke at de ikke har konkurransedyktige tilbud. Det vil være å ta munnen for full. Du vet ikke hvilke tilbud jeg har stående, men jeg vet det. Er ikke det litt pussig?

 

Hvis du ønsker å dokumentere tilbudet ditt fra NEMI er du velkommen til å gjøre det her.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At du har M/Y Ellen Marie har gitt opp de norske selskapene betyr ikke at de ikke har konkurransedyktige tilbud. Det vil være å ta munnen for full. Du vet ikke hvilke tilbud jeg har stående, men jeg vet det. Er ikke det litt pussig?.

Å M/Y Ellen Marie er ikke alene om å ha gitt opp de norske, det har også jeg.

Men hvis du har fått tilbud på 1,9 Mill inkl. motorhavari og helårsbruk for under 11000.- i premie er det fantastisk, ja nesten pussig... Da må IF virkelig ha skjerpet seg på pris.

 

Hvis du ønsker å dokumentere tilbudet ditt fra IF er du også velkommen til å gjøre det her.

 

 

Link to post
Share on other sites

Nåt jeg sier at alle "mine" tre selskaper er relativt like i sine betingelser og "ytelser" og også i premier så har jeg ikke dermed sagt at det gjelder motorhavari og helårsbruk. Det er uinteressant for meg egentlig.

 

Jeg har selvfølgelig også fått tilbud fra et par andre, men de ligger himmelhøyt over. Jeg skal studere innholdet i alle tre nå, men det virker faktisk som If har det beste tilbudet. Det er ikke dermed sagt at det vil gjelde deg jolo. Du får ikke forsikret motor hvis den er over 3 år, generelt sett.

 

Jeg kommer gjerne tilbake med en dokumentasjon på det en av dagene.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...