Jump to content

Få av propell fra 35mm fast aksling


Grand Banks jr

Recommended Posts

Det får bli i morgen. Bor som nevnt midt i boligfelt... Ikke populært å drive med den slags på slike røde dager. 

 

Jeg får tilpasse dem.

 

Fikk lyst til å tilpasse propellen også. Bare endre vinkelen litt der gripekloa treffer så den ikke glir ut...

 

Skulle gjerne hatt bestefars mekaniske verksted nå. Hadde vært en smal sak å lage slik avdrager som @Komodo har laget. Men den luksusen har jeg altså ikke. To metallplater, 3 gjengestenger  6 skiver og 6 bolter... 

 

Får heller ordne litt i morgen med vinkelsliper...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

 

Hakkannen skrev 17 minutter siden:

Hvordan hadde denne avtrekkeren fungert tro? Her er armene justerbare, men låses fast på et vis. BT har også en mindre rimeligere modell av samme typen.

Du får noe a de samme problemene pga trøbbel med å balansere avtrekkeren. Men jeg har brukt en slik til jobben en gang med mye tukling. Bruk i tillegg varme mellom to av bladene på bosset, godt med varme! Det vil hjelpe.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var det en dag med opphold, og attpåtil sol. Ig jeg kunne ta fri fra kveldsjobb noen timer, ungene klarte seg selv, og kona var på jobb. 

 

Frem med vinkelsliper:

 

Første forsøk

 

20230419_182037.jpg.d14f9f993f937836c4e1fe9306ea9d64.jpg

 

Så avkjøle

 

20230419_182623.jpg.5177eb3dfdcd5b2002fd16d5c02f7758.jpg

 

Men hakkene ble feil, så jeg måtte justere dem litt til, så montere...

 

20230419_185225.jpg.79a9b71bb70f9bd3141d33b8ec5284cd.jpg

 

20230419_185231.jpg.1498f3afe290a4b71e91f4b187b7a7c9.jpg

 

Skrudde så stramt jeg turte, og deretter frem med gassbrenner. En slik liten en som skrus fast oppå en liten gassbeholder av type "sprayboks".

 

Varmet én side av propellens nav i ca 8-9 minutter.

 

20230419_190013.jpg.36ae9cf442e986fa59dbb46067c6be14.jpg

 

Så plutselig gikk det opp for meg at nå var plutselig propellen inntil mutteren, og den hadde jo vært ca 3 mm i fra.

 

Så da stoppet jeg, skrudde opp mutter, og propellen var bare å dra av...

 

Dette skulle jeg visst for 2 år siden...

 

20230419_190207.jpg.347c06cf96d800b2bf28f8966303cc0d.jpg

 

Konen ser ut som den har hatt bedre dager. Burde kanskje byttes?

 

20230419_190304.jpg.407033361371c786703f698ef425a734.jpg

 

 

 

TAKK for innspill  :thumbsup:

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Litt kreativitet gir ofte resultater. 
 

Det er vel ikke noe feil med konen på akslingen, men sporkilen ser ut til å nærme seg «end of useful lifetime». 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Så grunnen til at gammel propell skulle av: Teste om ny brukt propell passet...

 

Og den ser jo fint ut med en 4-bladet propell i rett størrelse...

 

20230419_191455.jpg.7a7e4776ce88ec661cf9e8ccdcd720a6.jpg

 

Men den i alle fall ha en fôring...

 

20230419_191509.jpg.e010958f08e48c12267ef073327cab30.jpg

 

Dette er en ubrukt propell som kun er brukt av Scand til en test ble jeg fortalt. 

 

Så da må jeg finne ut hva slags fôring jeg trenger...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Brigg, ja, da er det sporekile jeg mente. :smiley:

 

Er det forresten en standard koningsvinkel på fast akslinger, eller er det mye rart der? Er jo viktig at propell er dead center på aksling. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Andora, jeg er rimelig sikker på at ny propell er for 40 mm aksling,  mens jeg har 35 mm. Blåste derfor liv i den gamle tråden min igjen om foringskon til denne. :smiley:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Okkaby, stemmer. Jeg fant en gammel tråd jeg startet her inne, og der hadde jeg lagt inn link til en nettbutikk. I tillegg har jeg snakket med en her inne for ca 1,5 år siden som hadde en brukt liggende. Nå må jeg bare få målt koningen. Håper begge er standard 1:10

 

Antar det betyr at på 7 cm i lengderetning skal konen være 7 mm mindre i diameter...?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev Just now:

@Okkaby, stemmer. Jeg fant en gammel tråd jeg startet her inne, og der hadde jeg lagt inn link til en nettbutikk. I tillegg har jeg snakket med en her inne for ca 1,5 år siden som hadde en brukt liggende. Nå må jeg bare få målt koningen. Håper begge er standard 1:10

 

Antar det betyr at på 7 cm i lengderetning skal konen være 7 mm mindre i diameter...?

Ja er rett mål det. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dalurfjall skrev for 5 timer siden:

I hvilken rekkefølge sliper man med lappepasta når det kommer en foring med i dansen? Er det en idé å lodde den i propellen for å eliminere en tilpasning?

Dette har jeg liten peiling på, men slik jeg forstår det vil propellen sentrere seg selv, og foringen også.

 

For den kone foringen vil klemmes mot en kon aksling, og dermed sentrere seg rett. På samme vis vil propellen klemmes mot kon foring, og dermed sentreres. Så det viktigste er nok at aksling,  konforing og propell kon er rene og har rene flater.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@NilsPils, jeg vet ikke om det er skade egentlig. For meg ser det ut som korrosjon. Hele kilen virker "sprø".  Den propellen har nok hengt på båten siden 1980, så det blir jo 43 år nå. Men den kilen blir nok ikke brukt igjen :giggle:

 

Den var overraskende liten.

 

Kan prøve å ta noen bilder senere i dag i forskjellige vinklinger. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Grand Banks jr said:

slik jeg forstår det vil propellen sentrere seg selv, og foringen også.

Jeg tenker ikke på sentreringen men på møteflate. Om propell og aksling bare møtes i noen punkter kan den sånn sett skralle litt, teoretisk sett. Praktisk sett tvinges det så hardt sammen at det sjelden betyr noe. Men noen båter og mye annet utstyr bruker ikke sporkile, det holdes bare av perfekt sammenlappede flater i kon.

 

Forresten, er det en grad i akslingen ved siden av kilesporet på bildet der? Vært slark, isåfall. Mange er ikke nøye nok med pasning der. Hvordan unngår man slark når man bruker foring? Å gå fra 0 til 2,5mm momentarm på kilen er vel også ganske vesentlig?

Link to post
Share on other sites

Jeg aner ikke svarene på siste spørsmål. Det er langt unna min kompetanse og real-kompetanse. 

 

Har prøvd å ta noen bilder. Grader/ slitasje vises mye bedre på bildet enn i virkeligheten.  

 

Tok nå bildet fra vinklene der det absolutt synes mest ut. For det blotte øyet så ser det likt ut på alle flater og jeg trodde dette først var bare merker etter da aksling var dreid. Men igjen, metalldreiing har jeg aldri gjort.

 

 

20230420_174013.jpg

20230420_174039.jpg

20230420_174243.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...