925Riviera Startet 6.April.2023 Link til dette innlegget Startet 6.April.2023 Jeg har en sjekk på pakkboksen den sitter med to simringer den ene simringen hang bare på akslen, jeg regner med fjærene på simringer skal ut av pakkboksen. Tror dette er en bosvik pakkboks. Sitter i en Nidelv 28 1987 modell Når jeg skal montere dette igjen hvor mye fett skal jeg fylle på med, har egen fettkopp rett under dørk med slange på Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.April.2023 Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 Så lite som mulig. Fettet skal smøre glidelageret. Fyll slangen før du monterer den. Sett slangen på pakkboksen. Fyll smørekoppen. Skru den helt ned. Fyll smørekoppen igjen, og la den være. Vil anta at det er en grei prosedyre. Eller spør Bosvik. De er sikkert tilsnakkendes. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.April.2023 Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 Fjær på fremre ring, skal vende inn/bakover og tette mot fett ut av pakkboks. Fjær på bakre ring, skal vende mot hylserør og tette for vann inn i pakboks. Vær forsiktig med å presse inn fett, da det kan vrenge/ødelegge leppa på simmering. Husk å lufte pakkboks når du kommer på sjøen. Her er Westmekan sin instruks for tilsvarende pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.April.2023 Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 I tillegg til advarselen om ikke å presse inn for mye fett som kan skade simmerringene, kan for mye fett komme helt ut til cuttleslageret som er vannsmurt og skade det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
925Riviera Svart 6.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 1 hour ago, Gullfisk said: Fjær på fremre ring, skal vende inn/bakover og tette mot fett ut av pakkboks. Fjær på bakre ring, skal vende mot hylserør og tette for vann inn i pakboks. Vær forsiktig med å presse inn fett, da det kan vrenge/ødelegge leppa på simmering. Husk å lufte pakkboks når du kommer på sjøen. Her er Westmekan sin instruks for tilsvarende pakkboks. Så da skal begge simringer vende med fjær bakover mot propell Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.April.2023 Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 Ja, slik jeg har fått det forklart skal fjæra alltid stå mot det mediet den skal tette for. De pakkboksene med 2 simmeringer jeg har byttet på har alle vært slik. Sleipner har en oljesmurt med 3 ringer, hvor de to bak står hver sin vei. Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 8.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2023 Den ene simringen som sto på sto med fjæra ut av hylse mot gearkasse Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.April.2023 Link til dette innlegget Svart 8.April.2023 Det er feil vei. Få simmeringer med rustfrie fjærer. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 30.Oktober Link til dette innlegget Svart 30.Oktober Gullfisk skrev On 8.4.2023 at 21.17: Det er feil vei. Få simmeringer med rustfrie fjærer. Min, som ligner på den i innlegget her, har også fjæra mot gearet. Og tror egentlig ikke den er flyttet på siden ny Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 30.Oktober Link til dette innlegget Svart 30.Oktober PaulS skrev for 1 time siden: Min, som ligner på den i innlegget her, har også fjæra mot gearet. Og tror egentlig ikke den er flyttet på siden ny Fortsatt feil vei. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Oktober Link til dette innlegget Svart 31.Oktober En gang til. Her ser en fjera den skal være mot det medium som den skal hindre og slippe ut/inn. Pakkboks propellaksel. De to simmerringer som skal passe på at olje/fett ikke skal slippe ut, SÅ SKAL fjerene stå mot hverandre, så iolje/fett kke lekker mot gear og sjøvann. .Og den simmertingen som skal hindre sjøvann å komme inn så skal ringen stå mot sjøvannet og VÆRE rustfri Her er det mange tips https://ndla.no/nb/r/produksjon-og-tjenester-tp-tip-vg1/demontere-og-montere-simmerring/e2ee9cd733 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
PaulS Svart 31.Oktober Link til dette innlegget Svart 31.Oktober Kan hende jeg blander låsering med fjær...ouch Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Oktober Link til dette innlegget Svart 31.Oktober det er lov velkommen i klubben. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
PaulS Svart Lørdag 09:06 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:06 Skal montere pakkboks på aksel etter å ha byttet simmeringer. Når jeg tok den av lå det et "belte" av fett i den brede utfresingen innenfor åpningen for fettilførsel (har samme type pakkboks som trådstarter). Renset bort dette gamle, men er det kun her jeg skal legge inn fett før montering, i tillegg til litt på leppene til simmeringene? Skjønner at det er poeng at det ikke skal være for mye fett. Senere vil jeg selvsagt stramme til koppen for ny tilførsel, men tenker altså på hva som er riktig mengde fra start Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Lørdag 09:25 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:25 Lite grann holder. Største feilen som gjøres er å presse inn alt for mye. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart Lørdag 09:34 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:34 Hulda skrev 7 minutter siden: Lite grann holder. Største feilen som gjøres er å presse inn alt for mye. Ja, tenker du kun fett i den nevnte utfresingen? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart Lørdag 09:42 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:42 Fettet skal smøre bevegelige deler, så plasser det der det gjør nytte. Jeg ville ha brukt fingertuppene og strøket på litt på simmerringene og akslingen der pakkboksen skal stå. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Lørdag 10:21 Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:21 Som Olevine.. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart Lørdag 10:53 Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:53 Slik gjorde eg det. Smøre akslingen med tynt lag for å beskytte simmeringene. Fyll fett koppen og skru den inn to omdreininger, fyll godt i senter utsparingen, og smøre glide flatene og simmeringene. I pakkboksen kan du fylle så mye du vil, det meste kommer likevel ut når du skyver den inn på akslingen. Etter den er på der den skal være, rotere pakkboksen og samtidig stramme fett koppen lett. Deretter skru fett koppen tilbake 1 omdreininger. Etter sjøsetting, lufte hylsen ved å åpne slangeklemme nærmest pakkboksen til det kommer vann ut. Ved prøvetur, kontroller temperaturen på pakkboksen, helst med IR termometer, å bare ta på den gir feil inntrykk da den føles varmere enn den er. Har driftstemperatur på ca 40⁰C. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart Lørdag 12:20 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:20 Tror jeg ødela den ene leppa på en ring når jeg skulle ha den på akselen. Var en del motstand over feltet hvor akselen sitter i klemflensen. Jeg har også kilespor på akselen, uten at jeg hvet hva det hadde og si. Finnes det noe bedre «glidemiddel» for akkurat denne prosessen med å tre på boksen? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart Lørdag 12:39 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:39 Klipp av en finger på en gummihansker, dra på en kondom eller ta en runde med teip på kanten før du smører det godt med fett. Det hjelper med å komme over en skarp aksel Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
PaulS Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Slettet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.