Jump to content

Pakkboks bytte hvor mye fett

925Riviera

Recommended Posts

Jeg har en sjekk på pakkboksen den sitter med to simringer den ene simringen hang bare på akslen, jeg regner med fjærene på simringer skal ut av pakkboksen.

Tror dette er en bosvik pakkboks.

Sitter i en Nidelv 28 1987 modell

Når jeg skal montere dette igjen hvor mye fett skal jeg fylle på med, har egen fettkopp rett under dørk med slange på

20230405_142351.jpg

20230405_142528.jpg

Så lite som mulig. Fettet skal smøre glidelageret. Fyll slangen før du monterer den. Sett slangen på pakkboksen. Fyll smørekoppen. Skru den helt ned. Fyll smørekoppen igjen, og la den være. Vil anta at det er en grei prosedyre. Eller spør Bosvik. De er sikkert tilsnakkendes.

Fjær på fremre ring, skal vende inn/bakover og tette mot fett ut av pakkboks. Fjær på bakre ring, skal vende mot hylserør og tette for vann inn i pakboks. Vær forsiktig med å presse inn fett, da det kan vrenge/ødelegge leppa på simmering. Husk å lufte pakkboks når du kommer på sjøen. 

Her er Westmekan sin instruks for tilsvarende pakkboks. 

Screenshot_20220521-141053.png.ef3761e59448ee901d9483f762d2c82f.png

I tillegg til advarselen om ikke å presse inn for mye fett som kan skade simmerringene, kan for mye fett komme helt ut til cuttleslageret som er vannsmurt og skade det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

1 hour ago, Gullfisk said:

Fjær på fremre ring, skal vende inn/bakover og tette mot fett ut av pakkboks. Fjær på bakre ring, skal vende mot hylserør og tette for vann inn i pakboks. Vær forsiktig med å presse inn fett, da det kan vrenge/ødelegge leppa på simmering. Husk å lufte pakkboks når du kommer på sjøen. 

Her er Westmekan sin instruks for tilsvarende pakkboks. 

Screenshot_20220521-141053.png.ef3761e59448ee901d9483f762d2c82f.png

Så da skal begge simringer vende med fjær bakover mot propell

Ja, slik jeg har fått det forklart skal fjæra alltid stå mot det mediet den skal tette for. De pakkboksene med 2 simmeringer jeg har byttet på har alle vært slik. Sleipner har en oljesmurt med 3 ringer, hvor de to bak står hver sin vei. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...