KAAS74 Startet 6.April.2023 Del på Facebook Startet 6.April.2023 Hei. Har en Antares med 2 stk batterier. Har 3 stk hovedstrømsbrytere. En rød til drift og en rød til forbruk. Så en sort. Skjønner at den kutter alt til minus. Men hvorfor det ? På tidligere båt hadde jeg en crossover som hindret utladning av driftsbatteri når man lå ute. Denne båten har ikke det. Vil jeg da kunne tappe driftsbatteri hvis jeg bare skrur av den røde til dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 For å si det litt enkelt: Om du kutter plussledningen fra et batteri, kan det ikke gå strøm ut fra det. Om du kutter minusledningen fra et batteri, kan det ikke gå strøm ut fra det. Så, om det går noen andre ledninger ut før der du kutter forbindelsen (med feks. en bryter), har du ikke kontroll. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 7.April.2023 Del på Facebook Svart 7.April.2023 Riktig som Lars H skriver. På Hulda har jeg også hovedbryter på felles minus. Av to grunner. Bryterene er som regel hos meg kabelsplittere. Om jeg har glemt et eller annet, to brytere garanterer at alt derfra og ut er dønn dødt. Og Hulda er et ledende skrog. Som eksempel. Fra hovedbatteriet går det to 95 kvadrat kabler frem til baugbatteriet. Begge disse kablene har hver sin av/på-bryter. Egentlig ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
KAAS74 Svart 7.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2023 Så vi snakker dette er egentlig bare for å være skikkelig sikker liksom :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.April.2023 Del på Facebook Svart 7.April.2023 Trolig belt and bracelets. Sitér dette innlegget Link to post
KAAS74 Svart 7.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2023 Jeg vurderer å montere en batterimonitor typ victronic eller lignende. Denne skal jo mellom alle minus og batteri. Da bør det vel være et greit sted å montere denne shunten bak sort minusbryter ? Da er jo all minus uansett samlet der ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.April.2023 Del på Facebook Svart 7.April.2023 Det er slik jeg har det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.