Jump to content

Antares med 3 hovedstrømsbrytere, hvordan fungerer det?

KAAS74

Recommended Posts

Hei. Har en Antares med 2 stk batterier. Har 3 stk hovedstrømsbrytere. En rød til drift og en rød til forbruk. Så en sort. Skjønner at den kutter alt til minus. Men hvorfor det ?  På tidligere båt hadde jeg en crossover som hindret utladning av driftsbatteri når man lå ute. Denne båten har ikke det. Vil jeg da kunne tappe driftsbatteri hvis jeg bare skrur av den røde til dette ?

For å si det litt enkelt:

• Om du kutter plussledningen fra et batteri, kan det ikke gå strøm ut fra det.
  • Om du kutter minusledningen fra et batteri, kan det ikke gå strøm ut fra det.

Så, om det går noen andre ledninger ut før der du kutter forbindelsen (med feks. en bryter), har du ikke kontroll.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Riktig som Lars H skriver. På Hulda har jeg også hovedbryter på felles minus. Av to grunner. Bryterene er som regel hos meg kabelsplittere. Om jeg har glemt et eller annet, to brytere garanterer at alt derfra og ut er dønn dødt. Og Hulda er et ledende skrog. 

Som eksempel. Fra hovedbatteriet går det to 95 kvadrat kabler frem til baugbatteriet. Begge disse kablene har hver sin av/på-bryter. Egentlig ikke nødvendig. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...