Jump to content

Nivåbryter (til lensepumpe) med lav "start-terskel" - finnes det?

nik0lai

Recommended Posts

Ser på alle disse nivåvippene som er å få kjøpt, så starter de fleste på 30-40mm med vann. Finnes det noen som starter tidligere enn det? Eller andre metoder? Har ei pumpe i motorrommet, som pumper ut vannet for seint. Ankervinsj foran og bak er drenert direkte ned i kjølen, derfor får jeg noe vann ned der i løpet av sesongen. Båten er en Laguna 1150, som er rimelig flat i motorrommet. Så når pumpa ikke starter før på 3-40mm, så blir det "lille" vannet nok til at det blir litt grisete i motorrommet. .

Skulle gjerne hatt mulighet til å pumpe det ut tidligere, gjerne på 15-20mm. Men jeg ser ikke helt løsningene på hvordan.

Alternativt må jeg jo legge på litt glassfiber i bunnen av motorrommet, og skape en liten brønn til pumpa, men da må jeg nesten ta ut motoren, og det er ikke aktuelt nå iallfall..

Tips? 

Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder 

Mange har vel drenering rett ut. Men hvis tau eller kjetting ligger for lavt til at det er aktuelt kan du kanskje kappe toppen av ei spylevæskekanne og legge ei lensepumpe nedi der og drenere ned i spylervæskekanna. Evt en foran og en bak. Når det blir 40mm i kanna starter lensepumpe og kjølen er like tørr mens det blir liggende en liten skvett i bunn av kanna som neppe plager deg.

Jeg har lensepumpe som starter på ca 30-40 mm. Den er ikke for å holde det tørt, men for å unngå katastrofe hvis båten av en eller annen grunn tar inn mye vann når jeg ikke er ombord. Ekstremt sjelden det er noe særlig vann der, men ofte så det blir noe pirk med øsekaret. Men nylig solgte Europris midlertidig en type vannkrig-leke for 20 kr. En sånn der man trekker tilbake håndtaket for å fylle den med vann og trykker det inn for å sprute ut vannet. Suger greit opp vannet i bunn av båten så det blir igjen bare ca 3mm. Testet den for første gang for få tiner siden.

Sjøbliss skrev 53 minutter siden:

Og strengt tatt kan du vel montere noe som flyter under bryteren for å få den til å trigge tidligere? Om man er litt kreativ mener jeg? ??

Blir det for kort høydeforskjell mellom start og stopp vil den gå ekstremt mye fordi vannet renner tilbake ved stopp så vannstanden øker til start og slik fortsetter det til batteriet er tomt og så regner det mer og lensepumpa med flatt batteri er til ingen nytte og båten fylles med vann.

Defor er nok pumpene laget slik og man må mok ha egen mivåvskt for å kunne starte den tidlig. Å bygge opp den eksisterende blir nok litt plundrete.

Har selv bygget egen nivåvakt som startet ganske tidlig og pumpet nesten 3 meter opp til ei takrenne, denne fikk tilbakerenning og gikk dermed ekstremt mye unødig.

Tilbakeslagsventil kan løse problemet, helt til det kommer inn noe graps som enten tetter den eller sørger for at den er åpen hele tiden.

Redigert av 19 fot (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...