Appelsin Startet 9.April.2023 Link til dette innlegget Startet 9.April.2023 Mot slutten av påskeferien stakk jeg hodet ned under dørken og oppdager en sprekk i en kjølstokk. Ca midt på båten mot styrbord side. Så ikke noe rart under opptaket i fjor. Ble veldig bekymret over dette. Her må det kanskje en ekspert inn? Se bilder Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Den der hadde gitt meg våkenetter. Vært på grunn? Sitér dette innlegget Link to post
Appelsin Svart 9.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 (redigert) Har hatt båten hele fjoråret. Ikke sett dette før nå. Vet rett og slett ikke hva som har skjedd.. Må vel bare få inn noe ekspertise.. Redigert 9.April.2023 av Appelsin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Nå vet ikke jeg hva kjølstokken i en seilbåt er og hvilke belastninger den utsettes for, men dette ser jo ikke bra ut! Siden Bavaria har en stor grad av linjeproduksjon vil jeg tro at dette skyldes overbelastning, ikke feil på laminatet eller designet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hakkannen Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 (redigert) Appelsin skrev 50 minutter siden: Har hatt båten hele fjoråret. Ikke sett dette før nå. Vet rett og slett ikke hva som har skjedd.. Med andre ord har du ikke hatt båten mer enn et godt år? Og forrige eier har ikke opplyst om grunnstøting eller lignende? I så fall spørs det ikke om forrige eier burde vite mer om dette enn det som er blitt fortalt, selv om ting så klart kan oppstå, men sjeldent av seg selv? Redigert 9.April.2023 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Var du til stede når båten ble satt på land? Gikk det pent for seg, ikke hard landing? Sitér dette innlegget Link to post
Appelsin Svart 9.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Var tilstede ja, kan ikke huske at det var noen hardt.. Må nok opp på land og bygges opp på nytt med glassfiber regner jeg med.. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Dersom skaden er alvorleg, og skuldast ei brå hending, typisk grunnstøting, kan kanskje dette dekkast av kaskoforsikring. Dersom årsaka er materialtrøttheit/ dårleg konstruksjon blir skaden neppe dekka av forsikringa. På ein ikkje ukjent Bav 50 kosta det 400 000 å reparera ein grunnstøytingsskade. God dokumentasjon gjorde det lett å selja båten. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Jeg hadde tatt en prat med forrige eier. Båten kan ha vært på grunn, og så ikke blitt reparert slik den skulle, eller at tidligere eier ikke har sett at skadene var mere omfattende enn det synlige på kjølen og så bare sparklet såret uten å involvere forsikringsselskapet. Dersom det har vært flere eiere på båten er det heller ikke sikkert at tidligere eier kjenner til at båten er skadet, evt. har hatt en grunnstøting. Hvis båten har vært reparert etter en grunnstøting, og skadene du har lagt ved bilder av ikke ble oppdaget kan et forsikringsoppgjør åpnes igjen. Hvilken tidsfrist selskapene har vet jeg ikke, men jeg vet at man mer enn en gang har funnet skader på båt etter at man trodde alle skadene var reparert. Sitér dette innlegget Link to post
Appelsin Svart 9.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Synes ikke det ser ut som om at båten har vært reparert noen steder. vi hadde en situasjon hvor vi havna på tvers inn mot ei steinmolo under tillegging i påska. Det var noe kaotisk så vi fikk ikke med oss hvor hardt vi dro i land. Må jo være dette som har skadet båten. Men trodde det skulle mer til. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 E steinmolo kan gjerne ha utstikkende elementer som gjør at selv om ikke sammenstøtet føles så veldig hardt kan likevel punktbelastningen bli stor. Spørs om det ikke hadde vært lurt å fått båten på land en tur og fått tak i takstmann. Kjipt, men gjerne bedre å få kontroll på skaden nå enn å gå en uviss sommer i møte der du ikke vet hvordan det egentlig står til? Sitér dette innlegget Link to post
Appelsin Svart 9.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Ja, tør ikke ta familien med på 4 ukers tur uten å sjekke dette skikkelig.. Ikke noe gøy! Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Dårlig feste på støpen som lapper de sammen, har sett dette på flere bavaria'r. Men det er relativt fort gjort å fikse for en som kan jobben sin, men man må gå over alle og en 2-3 dagers jobb kan bli til 2uker med jobb. Jeg gjorde akuratt den jobben der på en 36 i fjor Så det neste steget for deg er og ta opp alle platene og se videre, se bak benker/under benker osv. Sitér dette innlegget Link to post
Appelsin Svart 9.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Det er jo interessant. Hva var hendelsen i forkant i det tilfelllet? Har sett ned under benken på sammen side og ser ikke noe flere sprekker. Det er det man ser på bildene som man kan se innenfra. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Det er nok slik at de fleste seilere med påbolter kjøl er sensible når det kommer til grunnstøting. Du bør absolutt få fatt i en takstmann og båten på land for kontroll. Det er forøvrig ingen som vet båt, hvor du holder til, hvis du ikke fyller ut informasjonen. For alt det vi vet kan båten være i Mogana. Noe av den tidskrevende biten kan være å fjerne- og tilbakemontere innredning. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 (redigert) Er det på de langsgående eller tverrsgående sprekken er? Kjølen og innfesting er mye sterkere for en grunnstøting enn sidevegs belastning. (Forøvrig så var det rent og pent under lukene der så det har vært rengjort ikke veldig lenge siden) Redigert 9.April.2023 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 (redigert) Jeg synes ikke dette ligner på grunnstøtingsskade, da slipper det ofte mellom skrog og det du kaller bunnstokk. Ved grunnstøtingsskade bør du også med en liten hammer kunne finne partier innvendig med knust laminat rett i forkant og bakkant av kjølen. Om det altså ikke er grunnstøtingsskade så må det enten skylles påkjenninger fra ekstrem seilas eller tøft sideveis møte med brygge. Tror jeg.... Redigert 9.April.2023 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Dette ville jeg gjort: 1. Send skademelding til forsikringsselskap, der du forklarer hendelse og bilder av skade 2. Be forsikringsselskap anbefale båtverksted i nærheten som kan besiktige. Videre forløp: 3. Du mottar svar med anbefaling om båtverksted. Ofte er det ingen egenandel for inspeksjonsløft, mens arbeider belaster egenandel. 4. Om båtverksted finner skade av et visst omfang vil nok forsikringsselskapet kreve besiktigelse av egen takstmann før jobb. Nå er du på kopi i e-posten mens forsikringsselskapet er hovedmottaker. 5. En utbedring som involverer kjøl av og laminering/glassfiberarbeider kan fort ta 150-200 timer på en typisk Bavaria. Start fort, så du har båt til sommeren. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Ta en prat med tidligere eier hvis du ikke allerede har gjort det. Sammenstøt med brygge, molo etc. hvor belastningen kommer lateralt bør kunne ses på skroget hvis det er så kraftig at du får sprekk slik bildene viser. Har du sjekket hvor dypt det går, evt. om det bare er et lag med duk? En hard grunnstøting vil nok gi andre mere synlige skader før du får denne sprekken, men i mange tilfeller kan belastningen være skadelig for båt også når den dras av grunna og da er det ikke alltid belastningen har samme retning som de man fikk i det man gikk på grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Appelsin skrev for 2 timer siden: Det er jo interessant. Hva var hendelsen i forkant i det tilfelllet? Har sett ned under benken på sammen side og ser ikke noe flere sprekker. Det er det man ser på bildene som man kan se innenfra. Var stroppa feil, så det blei skeivt løft Sitér dette innlegget Link to post
Appelsin Svart 9.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Ok, nei vi stroppa på angitt sted og med svære stropper. Føler meg mer sikker på at hendelsen med steinmoloen er årsaken. Det er usansynlig at jeg ikke så dette før vi la ut på påskeferie. Jeg har ting og tang nede i kjølen. Såret ser jo tilsynelatende «ferskt» ut. (rommene vasker jeg når jeg vasker båten siden all driten havner der) Sitér dette innlegget Link to post
Jp62 Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Hadde en grunnstøting i fjor sommer og det eneste skaden jeg kunne se gjennom luker var et par sprekker i innerlineren . Kontaktet forsikring og da den ble tatt opp og fjernet dørkplater så var det mye mye skader . Kost ca kr 300 000 Så det lønner seg å kontakte forsikringselskapet og få det ordnet ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Komodo skrev for 4 timer siden: Nå vet ikke jeg hva kjølstokken i en seilbåt er og hvilke belastninger den utsettes for, men dette ser jo ikke bra ut! Siden Bavaria har en stor grad av linjeproduksjon vil jeg tro at dette skyldes overbelastning, ikke feil på laminatet eller designet. Enig Bavaria har ei bunnramme som er glasset og limt fast i skroget. Den er godt gjennomprøvd og er serieprodusert som du sier. Dette er er utvilsomt ett tilfelle av overbelastning, og en godkjent takstmann er veien videre. Det er laget tusenvis av disse båtene, og det oppstår ikke slike skader uten en god grunn(e). Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 @Appelsin enig med flere her at det nok har vært en ytre påkjenning som f.eks episoden du nevner. Forsikringsselskap og takstmann er nok beste vei videre her, men jeg vil anbefale å være litt "på" både ift valg av takstmann og ikke minst verksted. Mange seriøse og flinke av begge deler, men absolutt noen en med fordel kan styre unna av både takstmenn og verksteder også! Hvor i landet holder du til? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 9.April.2023 Link til dette innlegget Svart 9.April.2023 Appelsin skrev 28 minutter siden: Ok, nei vi stroppa på angitt sted og med svære stropper. Det er ikke stropping som er årsaken til den skaden du har vist på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.