Jump to content

Oppdaget sprekk i bunnstokk Bavaria 32AC 2004

Appelsin

Recommended Posts

Mot slutten av påskeferien stakk jeg hodet ned under dørken og oppdager en sprekk i en kjølstokk. Ca midt på båten mot styrbord side. Så ikke noe rart under opptaket i fjor.

Ble veldig bekymret over dette. Her må det kanskje en ekspert inn?

Se bilderE9E18A90-D45F-4803-9EC8-548C0B4FDAD1.jpeg.f2c537394222f4744d6036cac667fd04.jpeg

C0A4F857-6A54-4640-B995-169B6A666AED.jpeg.aebc1b8b624ccee93017e4885251103c.jpeg

Appelsin skrev 50 minutter siden:

Har hatt båten hele fjoråret. Ikke sett dette før nå. Vet rett og slett ikke hva som har skjedd.. 

Med andre ord har du ikke hatt båten mer enn et godt år? Og forrige eier har ikke opplyst om grunnstøting eller lignende? I så fall spørs det ikke om forrige eier burde vite mer om dette enn det som er blitt fortalt, selv om ting så klart kan oppstå, men sjeldent av seg selv?

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Dersom skaden er alvorleg, og skuldast ei brå hending, typisk grunnstøting, kan kanskje dette dekkast av kaskoforsikring.

Dersom årsaka er materialtrøttheit/ dårleg konstruksjon blir skaden neppe dekka av forsikringa. 

På ein ikkje ukjent Bav 50 kosta det 400 000 å reparera ein grunnstøytingsskade. God dokumentasjon gjorde det lett å selja båten.

Lykke til!

Jeg hadde tatt en prat med forrige eier. Båten kan ha vært på grunn, og så ikke blitt reparert slik den skulle, eller at tidligere eier ikke har sett at skadene var mere omfattende enn det synlige på kjølen og så bare sparklet såret uten å involvere forsikringsselskapet. Dersom det har vært flere eiere på båten er det heller ikke sikkert at tidligere eier kjenner til at båten er skadet, evt. har hatt en grunnstøting. Hvis båten har vært reparert etter en grunnstøting, og skadene du har lagt ved bilder av ikke ble oppdaget kan et forsikringsoppgjør åpnes igjen. Hvilken tidsfrist selskapene har vet jeg ikke, men jeg vet at man mer enn en gang har funnet skader på båt etter at man trodde alle skadene var reparert. 

Synes ikke det ser ut som om at båten har vært reparert noen steder.

vi hadde en situasjon hvor vi havna på tvers inn mot ei steinmolo under tillegging i påska. Det var noe kaotisk så vi fikk ikke med oss hvor hardt vi dro i land. Må jo være dette som har skadet båten. Men trodde det skulle mer til.

E steinmolo kan gjerne ha utstikkende elementer som gjør at selv om ikke sammenstøtet føles så veldig hardt kan likevel punktbelastningen bli stor. Spørs om det ikke hadde vært lurt å fått båten på land en tur og fått tak i takstmann. Kjipt, men gjerne bedre å få kontroll på skaden nå enn å gå en uviss sommer i møte der du ikke vet hvordan det egentlig står til?

Dårlig feste på støpen som lapper de sammen, har sett dette på flere bavaria'r. Men det er relativt fort gjort å fikse for en som kan jobben sin, men man må gå over alle og en 2-3 dagers jobb kan bli til 2uker med jobb. Jeg gjorde akuratt den jobben der på en 36 i fjor 

Så det neste steget for deg er og ta opp alle platene og se videre, se bak benker/under benker osv. 

Det er nok slik at de fleste seilere med påbolter kjøl er sensible når det  kommer til grunnstøting. Du bør absolutt få fatt i en takstmann og båten på land for kontroll. Det er forøvrig ingen som vet båt, hvor du holder til, hvis du ikke fyller ut informasjonen. For alt det vi vet kan båten være i Mogana. Noe av den tidskrevende biten kan være å fjerne- og tilbakemontere innredning.

Jeg synes ikke dette ligner på grunnstøtingsskade, da slipper det ofte mellom skrog og det du kaller bunnstokk. Ved grunnstøtingsskade bør du også med en liten hammer kunne finne partier innvendig med knust laminat rett i forkant og bakkant av kjølen.

Om det altså ikke er grunnstøtingsskade så må det enten skylles påkjenninger fra ekstrem seilas eller tøft sideveis møte med brygge. 

Tror jeg.... 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Dette ville jeg gjort: 

1. Send skademelding til forsikringsselskap, der du forklarer hendelse og bilder av skade

2. Be forsikringsselskap anbefale båtverksted i nærheten som kan besiktige.

Videre forløp:

3. Du mottar svar med anbefaling om båtverksted. Ofte er det ingen egenandel for inspeksjonsløft, mens arbeider belaster egenandel.

4. Om båtverksted finner skade av et visst omfang vil nok forsikringsselskapet kreve besiktigelse av egen takstmann før jobb. Nå er du på kopi i e-posten mens forsikringsselskapet er hovedmottaker. 
5. En utbedring som involverer kjøl av og laminering/glassfiberarbeider kan fort ta 150-200 timer på en typisk Bavaria. Start fort, så du har båt til sommeren. 

Lykke til!

Ta en prat med tidligere eier hvis du ikke allerede har gjort det. Sammenstøt med brygge, molo etc. hvor belastningen kommer lateralt bør kunne ses på skroget hvis det er så kraftig at du får sprekk slik bildene viser. Har du sjekket hvor dypt det går, evt. om det bare er et lag med duk?

En hard grunnstøting vil nok gi andre mere synlige skader før du får denne sprekken, men i mange tilfeller kan belastningen være skadelig for båt også når den dras av grunna og da er det ikke alltid belastningen har samme retning som de man fikk i det man gikk på grunn.

Appelsin skrev for 2 timer siden:

Det er jo interessant. Hva var hendelsen i forkant i det tilfelllet?

Har sett ned under benken på sammen side og ser ikke noe flere sprekker. Det er det man ser på bildene som man kan se innenfra.

Var stroppa feil, så det blei skeivt løft 

Ok, nei vi stroppa på angitt sted og med svære stropper.

Føler meg mer sikker på at hendelsen med steinmoloen er årsaken. Det er usansynlig at jeg ikke så dette før vi la ut på påskeferie. Jeg har ting og tang nede i kjølen. Såret ser jo tilsynelatende «ferskt» ut. (rommene vasker jeg når jeg vasker båten siden all driten havner der)

Hadde en grunnstøting i fjor sommer og det eneste skaden jeg kunne se gjennom luker var et par sprekker i innerlineren . Kontaktet forsikring og da den ble tatt opp og fjernet dørkplater så var det mye mye skader . Kost ca kr 300 000

Så det lønner seg å kontakte forsikringselskapet og få det ordnet ordentlig.

Komodo skrev for 4 timer siden:

Nå vet ikke jeg hva kjølstokken i en seilbåt er og hvilke belastninger den utsettes for, men dette ser jo ikke bra ut! Siden Bavaria har en stor grad av linjeproduksjon vil jeg tro at dette skyldes overbelastning, ikke feil på laminatet eller designet. 

Enig

Bavaria har ei bunnramme som er glasset og limt fast i skroget.  Den er godt gjennomprøvd og er serieprodusert som du sier. Dette er er utvilsomt ett tilfelle av overbelastning, og en godkjent takstmann er veien videre.  Det er laget tusenvis av disse båtene, og det oppstår ikke slike skader uten en god grunn(e). 

@Appelsin enig med flere her at det nok har vært en ytre påkjenning som f.eks episoden du nevner.

Forsikringsselskap og takstmann er nok beste vei videre her, men jeg vil anbefale å være litt "på" både ift valg av takstmann og ikke minst verksted. Mange seriøse og flinke av begge deler, men absolutt noen en med fordel kan styre unna av både takstmenn og verksteder også!

Hvor i landet holder du til?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...