Knutiputi Startet 10.April.2023 Del på Facebook Startet 10.April.2023 Hei. Har problemer med at det drypper en god del vann i fra akslingen og ned i kjølen på enden der grease presses inn. Jeg bruker marine grease og fyller stadig etter bruk. Man kan se at grease presses ut fra akslingen i tillegg til at smørekoppene gir motstand så da er det jo nok grease.. Likevel etter en 20 minutters tur med båten så drypper det ganske godt.. I den gamle sjarken dryppet det aldri, men dette er vel forskjellig fra båt til båt. Tror ikke all denne dryppingen er vanlig uansett for det er snakk om såpass mye at det gjør meg bekymringsfull. Både giret og akslingen er meget nytt og har kunn gått 300 timer. Legger ved bilde fra der det drypper. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 Akseltetningen er defekt og må fikses. Fett skal ikke tette. Fett skal smøre et glidelager som ligger inni der. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 Ser ut som om du har en god gammeldags pakkboks med talgtetninger. Her ser det ut som om du har stramming av gland med to skruer. Trekk til de to skruene litt, da presser du pakningen inn. Ikke stram for hardt, da får du varmgang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knutiputi Svart 10.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2023 Takk for veiledning, skal skikke nærmere på det så kommer jeg tilbake.☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 (redigert) Og gi fettkoppen en 1/4 tørn hver 3-4 uke. Er det talg pakning skal det dryppe i ny og ne. Redigert 10.April.2023 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 Jeg skal forsøke å forklare meg litt tydeligere. Klippet ut et utsnitt av bildet ditt. Det er jo ikke helt lett å se, men slik jeg forstår bildet ditt så er dette en konvensjonell pakkboks med gland og talglisser. Den blå ringen er selve godset i pakkboksen. Denne er festet mot hylserøret med en gummislange. Den røde ringen er glanden. Det er den som presser på talglissene slik at de trykker mot både pakkboksen og akselen og dermed tetter. Den grønne ringen er en skrue. Mest sannsynlig er det en tilsvarende skrue 180 grader på andre siden av glanden. Hvis du googler pakkbokser får du opp en hel rekke treff på www. Men det blir selvsagt litt lettere å sortere informasjonen når du vet hva du skal se etter. Under ser du en prinsipptegning over hvordan en pakkboks med gland og talglisser ser ut i snitt. Talglissene er de firkantene med kryss. Glanden presser disse ned slik at de skvises ut mot godset i pakkboksen og samtidig inn mot akselen og tetter. Når man bytter talglisser må man gjerne ettertrekke glanden litt etter en stund. Da strammer du bare litt på de to skruene. Ikke stram hardt, det skal dryppe en dråpe eller to i minuttet under drift, men ikke når båten ligger i ro. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knutiputi Svart 10.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2023 (redigert) Ahhaaa, takk for kjempe nyttig informasjon, da tror jeg at jeg forstår prinsippet med denne pakkboksen. Vet at forrige eier hadde den på slipp i forbindelse med noe som skulle fikses bak med propellen, og kanskje de da har måttet ha ut akslingen og gjerne har glemt og etterstrammet skruen. F.eks. så var klossen som holder trekkstengene sammen veldig løs da jeg overtok båten.. Jeg skal prøve å etterstramme skruene forsiktig, så kommer jeg tilbake. Redigert 10.April.2023 av Knutiputi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 (redigert) Om du har god plass og enkel tilkomst rundt akseltetningen og du er ytterts forsiktig, så er det enklest å få strammet den korrekt når akslingen går rundt. Da strammer du ikke mer enn til at det akkurat slutter å dryppe. Du skal likevel se at det kommer litt fuktighet ut som skal være med på å smøre og kjøle talglissene. En dråpe eller to i minuttet er helt normalt. Husk å stramme like mye på begge skruene, slik at du ikke vrir glanden skeiv. Redigert 10.April.2023 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knutiputi Svart 26.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2023 Hei igjen. Glemte helt ut å komme tilbake ang. dette, men fikk strammet skruene, og det hjalp ja. Eneste var at etter en tur ut med båten så var det blitt likt igjen med dryppingen. Som om skruene hadde gått tilbake i mens akslingen roterte. Kan hende det må strammes mer, men tør ikke å stramme for mye. Vet dere hvor langt det bør være mellom glanden og godset i pakkboksen når det er strammet til korrekt? Kan prøve å stramme til mens akslingen roterer, og se om det gir bedre resultat, men hadde vært greit å visst sånn ca. hva avstanden skal være mellom glanden og godset, slik at jeg ikke strammer det til for mye og i verste fall ødelegger det. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.August.2023 Del på Facebook Svart 26.August.2023 Avstanden er avhengig av hvor slitt pakningslissene er. Det er normalt å stramme litt når det lekker. Om du klarer å holde handen på pakkboksen uten å brenne deg når propellen går, så har du ikke strammet for mye. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.August.2023 Del på Facebook Svart 28.August.2023 Det skal være hull til sikringsstreng i skruehodene. Denne er viktig for at disse ikke skal skru seg løs. Jeg har samme pakkboks, og har ikke hatt behovv for å etterstramme de 18 årene jeg har hatt båten. Jeg smører litt hver 3-4 måned ca, det holder mer enn nok. For mye grease vil fylle hylsa og ødelegge for kjølingen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 30.August.2023 Del på Facebook Svart 30.August.2023 Tipper du bør ta av gland, fjerne restene av gamle talgpakninger og legge inn nye talgpakninger. Du kan så måle hvor tykk talgpakninger du skal ha og finne nye f. eks. hos Maritim. De skal være trange å få inn og det er ofte en god ide å banke dem litt med en hammer så de får et mer rektangulært tverrsnitt. Du finner mye om hvordan du skal kutte og installere her på BP om du bruker søkefunksjonen med søkeord "talgpakning". Om du er litt skvetten for vann i båten så kan det være greit å gjøre dette med båten på land. Sitér dette innlegget Link to post
Knutiputi Svart 30.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2023 Ok, takk for nyttig info. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.August.2023 Del på Facebook Svart 30.August.2023 Lazyjack skrev for 1 time siden: Tipper du bør ta av gland, fjerne restene av gamle talgpakninger og legge inn nye talgpakninger. Hvorfor det? Det er jo rundt en centimeter å stramme på her. Talgpakningene burde holde noen tiår til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 30.August.2023 Del på Facebook Svart 30.August.2023 index skrev 12 minutter siden: Hvorfor det? Det er jo rundt en centimeter å stramme på her. Talgpakningene burde holde noen tiår til. Kanskje men uansett greit å se hvordan det ser ut. Ikke sikkert tidligere eier har skjønt hva dette er, hvordan det skal pakkes og ikke minst med hva. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.August.2023 Del på Facebook Svart 30.August.2023 Ingen grunn til å ta ut noe som helst, så lenge der er mer å stramme på. Da lager du mest sannsynlig mer arbeid for deg en nødvendig. Stram pakkboksen til det slutter å lekke. Om du har du strammet den helt inn og det fortsatt lekker, da må du demontere og legge i ny talgpakning. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.August.2023 Del på Facebook Svart 30.August.2023 Ikke stram så mye at det slutter å lekke helt, den må lekke 2-3 dråper i minuttet under drift for å sikre kjøling. Og sørg for å sikre skruene så de ikke skrur seg ut. Jeg har hatt samme type pakkboks i 18 år, og fortsatt ikke hatt behov for å etterstramme. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.