Jump to content

Evinrude e-tec 25: finne ut olje programmering?

ReneNorge

Recommended Posts

For en drøy uke siden kjøpte jeg en Pioner 14 (2020 mod) med 25hk e-tec (solgt ny i 2018) på hekken. Jeg har ikke hatt mye tid på vannet men kombinasjonen virker ganske bra og motoren går som en klokke (25 kn alene og 22 med 4 personen ?). 

Jeg lurte på om det er mulig å finne ut EMM sitt oljeprogram? Jeg har fått med en original halv fylt dunk med xd100 olje men vil gjerne vite om motoren er programmert for xd100 eller xd50. 

jeg ser på en eldre rapport at «Oil ratio» er TC-W3 men jeg ser at de bruker det ved både 50 og 100. 

Er det i orden / bedre å utelukkende bruke xd100 uavhengig av program? 

Er det noen eksperter her som kan si noe fornuftig ut av de 2 bilder nedenfor? Hvis ikke kan jeg eventuelt kontakte forhandler ila uken ;) 

31779B01-879B-469B-9FEF-032846C8AF84.jpeg.81b7718ac707c1972706a3bf340feea7.jpeg
F5B71245-28E1-46F6-992F-6476F2E098DB.jpeg.a0dd643f371a903e583f74361a895d96.jpeg

Gå til EBay og kjøp Etec diagnostic Sw med tilhørende kabel. Mange leverer på CD men jeg kjøpte av en kar i Slovakia med gode tilbakemeldinger og som leverte på USB-stikk . Hvis man har litt kunnskap om motorer gir dette deg full kontroll og du kan velge innstilling selv. 

Redigert av Honduras (see edit history)

Den er programmert for tc-w3, jeg kjører samme programmering selv i kombinasjon med xd100 olje, men jeg kjører mye på høyt turtall, så jeg vil ha mest og best mulig olje. Eksosen lukter litt bedre med xd100 

Men skal vi tenke økonomi, så burde den programmeres for xd100, for da bruker den endel mindre olje. Men du kan kjøre på xd50 som er endel billigere da. 

Honduras skrev for 7 timer siden:

Gå til EBay og kjøp Etec diagnostic Sw med tilhørende kabel. Mange leverer på CD men jeg kjøpte av en kar i Slovakia med gode tilbakemeldinger og som leverte på USB-stikk . Hvis man har litt kunnskap om motorer gir dette deg full kontroll og du kan velge innstilling selv. 

Takk. Jeg har vurdert å kjøpe en slik kabel men då lenge motoren går greit avventer jeg litt. 

lang-sommerferie skrev for 3 timer siden:

Den er programmert for tc-w3, jeg kjører samme programmering selv i kombinasjon med xd100 olje, men jeg kjører mye på høyt turtall, så jeg vil ha mest og best mulig olje. Eksosen lukter litt bedre med xd100 

Men skal vi tenke økonomi, så burde den programmeres for xd100, for da bruker den endel mindre olje. Men du kan kjøre på xd50 som er endel billigere da. 

Helt supert. Jeg ser på oversikten at forrige eier har trolig dorget en del med motoren siden >50% er på tomgang. 

Motoren har etter siste service (mars 2023) gått 47 timer. Jeg kommer til å kjøre betydelig mer på høyere turtall med 2 ivrige smågutter med i båten ;). 

Som jeg forstår kan den fint står programmert slik. Jeg fortsetter da på xd100 for optimal levetid. Fikk også med en flaske med evinrude fuel stabiliser så det virker som om forrige eier har tart godt vare på motor :)

• 2 uker senere...

Med tc-w3 programmering bruker motoren en del mer olje. Man får da en del mer soting som bl.a kan føre til at exhaust pressure sensor i stammen gror igjen med sot. Det fører til at EMM ikke får korrekt eksostrykk inn, og begynner å kompensere. Med nevnte kabel og program kan man lese ut feilmelding som sier high/Low exhaust pressure error og kan skru den ut og rengjøre den. Feil eksostrykk gjør at den går ruskete på tomgang. Bare for å nevne EN ting man kan holde øye med. Kjøpte båt med G1 175hk i fjor, og så at det lå to feilmeldinger når jeg kjøpte båten. Nevnte eksostrykk samt feil på TPS( throttel position sensor). Så jeg prutet…. hardt. Så var det hjem, rengjøre eksos sensor og følge prosedyre for rekalibrering av TPS. Og dermed gikk motor finere enn på lenge. Så mitt råd er å ikke vente til det blir feil før du kjøper Sw og kabel, jeg kobler på hver vår og høst og har full kontroll på min motor. Og jeg ville endret til XD-100 programmering. Det gjør du også selv med nevnte program og kabel. Mye bedre olje, og i korrekt mengde ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...