Jump to content

Forbruk 2 x Volvo 430 hk i 44 fot båt

Hekri

Recommended Posts

Fant dette i en gammel tråd fra 2009 der @Mulligan la ut dette som svar på lignende spm.

Noen som har senere erfaring med forbruk på TAMD 72 eller 74 som kan bekrefte eller korrigere skjemaet? 

Regner med at dette gjelder pr motor som skal flytte vann under og rundt 44 - 46 fot.

Vi har P440/460 fra -97 (likt skrog +/- plattform).

Hvis vi går med 8-9 knop med 1000 - 1100 o/min skulle vi kanskje greie å knipe oss under 2x20 liter i timen = 600,- surt oppsparte pr time????

tamd74ledcfuel.gif.dd2748760a28d40291128c6a2abef9c3.gif

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Dette er dessverre ingen Nordhavn 47, som sannsynligvis går mye billigere.

Hvis vi er sikre på at forbruket i sneglefart blir så lavt som du sier, ja da ser vi sommeren lysere i møte!

Selv om vi må blåse litt sot en gang I blant. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Sitat
Hekri skrev for 2 timer siden:

Hvis vi er sikre på at forbruket i sneglefart blir så lavt som du sier, ja da ser vi sommeren lysere i møte!

Våre D12 bruker ca 16 l/t tilsammen i 8 kn. Ved å redusere til 6,5 kn halveres dette.

Går mye på tomgang på en motor, denne liker da å få ca 7 l/t.

Fordelene med kun en i drift er at det blir mindre motortimer og den som er på jobb får litt mer å tygge på. Ikke alle gear liker dette like godt.

Redigert av Fjellbonden (see edit history)

Husk å les av på propellkurven og ikke på fullastkurven. Ser ut som at ved 1000rpm, så bruker motorene ca 10l/timen. Dette er nødvendigvis ikke 100% rett da dette er forskjellig ut fra hvilken propell du har og skrogets motstand igjennom vannet, men det er en grei pekepinn.

En liten digresjon fra mange mil bak rattet: 

En Volvo F7 (TAMD 7X) brukte i snitt ca 3 liter pr mil på distribusjonskjøring.

F12 (TAMD 12X) brukte ca 4-5 liter med stort sett konstant tung last. 

Med snitthastighet på ca 60 km/t eller 6 landmil, blir forbruket hhv 18 liter i timen og 25 liter pr time. 

Båter krever mer kraft og drivstoff ved full belastning enn gamle lastebiler.

Moral: Seil Sakte og Spar Suppe.

Beregningene med teoretisk propbelastningskurve blir fort unøyaktige på lav belastning/ forbruk, så der er det enten forbruksmålere eller egne erfaringer man kommer lengst med. Problemet er at de færreste kjører lenge og konstant i samme farten mellom fyllinger, så snittet blir fort gjetninger.

10 hours ago, Hekri said:

Båter krever mer kraft og drivstoff ved full belastning enn gamle lastebiler.

Moral: Seil Sakte og Spar Suppe.

:thumbsup: Yess. Vann er tungt og en stor båt flytter mye av det på kort tid og fortere jo raskere man kjører.

Som nevnt tidligere, det beste er forbruksmålere og ett lese tester og tabeller fra tilsvarede båter. Dessverre går ofte disse tabellene langt nok ned i fart.

Jeg har vrert heldig og fått kjøre endel forskjellige båter opp gjennom årene som har forbruksmålere. Hvis man skal holde forbruket helt nede, så må man også helt ned på farten. Man ser mange som kjører sakte med større, planende båter for å spare fuel, men ofte kjøre de en knop eller to for fort og dobler forbuket i forhold til hva de kunne ha gjort.

Hvor fort man kan kjøre sakte og økonomisk avhenger mye av lengde i vannlinjen. Større båter kan gå fortere enn mindre.

På Trawleren jeg hadde som var ca 38 fot/ 13 tonn kunne jeg gå ca 0,7 liter pr nm i rett under 6 knop. Sweet spoten var 6,7 knop og 1 liter/ nm. Men hvis jeg økte til 7,5 knop, altså bare 0,8 knop til så ble forbruket dobblet til 2 l/nm.

Hekksjøen mer en doblet seg på denne økningen og ble krappe og brytende.

En økning til 8,5 knop nesten dobblet det igjen til ca 4 l/nm og i plan vil den aldri komme så det blir å fyre for kråkene.

Det jeg har sett ved å samenligne forbruk og se bakover på bølgene man lager er at når denne kurven skyter i taket når man overgår skrogfarten, så øker også hekksjøene og blir krappere og brytende. Under skrogfart vil bølgene fra en typisk 40-45 foter være runde og slake og ca 20-25 cm høye og grensen ligger kanskje rundt eller noe over 7 kn. For ved 8-9 kn er disse bølgene blitt til 50 cm krappe bølger hvor toppene bryter lengre ut og bak. da går det litt for fort.

Så prøv selv. Du finner lett ca hastighet hvor sjøen du lager blir markant høyere og krappere bare ved en økning på 0,5-1 knop.

Jeg vil tro du kan komme under 2 l/nm med båten din i riktig fart, rundt 7 kn. Skal du spare maks, så tipper jeg rundt 6kn men da gjør ikke motor nr 2 noe matnyttig jobb, så mange velger å skru av den ene og øke belastning og bedre driftsforholdene for den som går.

Nå er det jo av og tl andre faktorer som spiller inn og økonomi ikke er alt, feks større sjo, stamping eller rulling. Da kan man vinne mye komfort ved å øke farten litt så båten blir mer plantet i vannet. Men kommer man opp i 9-10 knop kan man like så godt dra balja i plan, øke komforten og redusere tiden underveis med 3 gangeren.

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...