Jump to content

Forbruk 2 x Volvo 430 hk i 44 fot båt


Hekri

Recommended Posts

Fant dette i en gammel tråd fra 2009 der @Mulligan la ut dette som svar på lignende spm.

Noen som har senere erfaring med forbruk på TAMD 72 eller 74 som kan bekrefte eller korrigere skjemaet? 

Regner med at dette gjelder pr motor som skal flytte vann under og rundt 44 - 46 fot.

Vi har P440/460 fra -97 (likt skrog +/- plattform).

 

Hvis vi går med 8-9 knop med 1000 - 1100 o/min skulle vi kanskje greie å knipe oss under 2x20 liter i timen = 600,- surt oppsparte pr time????

tamd74ledcfuel.gif.dd2748760a28d40291128c6a2abef9c3.gif

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Dette er dessverre ingen Nordhavn 47, som sannsynligvis går mye billigere.

 

Hvis vi er sikre på at forbruket i sneglefart blir så lavt som du sier, ja da ser vi sommeren lysere i møte!

Selv om vi må blåse litt sot en gang I blant. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
  Sitat
  Hekri skrev On 11.4.2023 at 17.32:

Hvis vi er sikre på at forbruket i sneglefart blir så lavt som du sier, ja da ser vi sommeren lysere i møte!

Vis hele sitatet  
Vis hele sitatet  

Våre D12 bruker ca 16 l/t tilsammen i 8 kn. Ved å redusere til 6,5 kn halveres dette.

Går mye på tomgang på en motor, denne liker da å få ca 7 l/t.

Fordelene med kun en i drift er at det blir mindre motortimer og den som er på jobb får litt mer å tygge på. Ikke alle gear liker dette like godt.

Redigert av Fjellbonden (see edit history)
Link to post

En liten digresjon fra mange mil bak rattet: 

En Volvo F7 (TAMD 7X) brukte i snitt ca 3 liter pr mil på distribusjonskjøring.

F12 (TAMD 12X) brukte ca 4-5 liter med stort sett konstant tung last. 

 

Med snitthastighet på ca 60 km/t eller 6 landmil, blir forbruket hhv 18 liter i timen og 25 liter pr time. 

 

Båter krever mer kraft og drivstoff ved full belastning enn gamle lastebiler.

Moral: Seil Sakte og Spar Suppe.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

 

Beregningene med teoretisk propbelastningskurve blir fort unøyaktige på lav belastning/ forbruk, så der er det enten forbruksmålere eller egne erfaringer man kommer lengst med. Problemet er at de færreste kjører lenge og konstant i samme farten mellom fyllinger, så snittet blir fort gjetninger.

 

 

  Hekri skrev On 11.4.2023 at 21.21:

Båter krever mer kraft og drivstoff ved full belastning enn gamle lastebiler.

Moral: Seil Sakte og Spar Suppe.

Vis hele sitatet  

 

:thumbsup: Yess. Vann er tungt og en stor båt flytter mye av det på kort tid og fortere jo raskere man kjører.

 

Som nevnt tidligere, det beste er forbruksmålere og ett lese tester og tabeller fra tilsvarede båter. Dessverre går ofte disse tabellene langt nok ned i fart.

Jeg har vrert heldig og fått kjøre endel forskjellige båter opp gjennom årene som har forbruksmålere. Hvis man skal holde forbruket helt nede, så må man også helt ned på farten. Man ser mange som kjører sakte med større, planende båter for å spare fuel, men ofte kjøre de en knop eller to for fort og dobler forbuket i forhold til hva de kunne ha gjort.

 

Hvor fort man kan kjøre sakte og økonomisk avhenger mye av lengde i vannlinjen. Større båter kan gå fortere enn mindre.

På Trawleren jeg hadde som var ca 38 fot/ 13 tonn kunne jeg gå ca 0,7 liter pr nm i rett under 6 knop. Sweet spoten var 6,7 knop og 1 liter/ nm. Men hvis jeg økte til 7,5 knop, altså bare 0,8 knop til så ble forbruket dobblet til 2 l/nm.

Hekksjøen mer en doblet seg på denne økningen og ble krappe og brytende.

En økning til 8,5 knop nesten dobblet det igjen til ca 4 l/nm og i plan vil den aldri komme så det blir å fyre for kråkene.

 

Det jeg har sett ved å samenligne forbruk og se bakover på bølgene man lager er at når denne kurven skyter i taket når man overgår skrogfarten, så øker også hekksjøene og blir krappere og brytende. Under skrogfart vil bølgene fra en typisk 40-45 foter være runde og slake og ca 20-25 cm høye og grensen ligger kanskje rundt eller noe over 7 kn. For ved 8-9 kn er disse bølgene blitt til 50 cm krappe bølger hvor toppene bryter lengre ut og bak. da går det litt for fort.

 

Så prøv selv. Du finner lett ca hastighet hvor sjøen du lager blir markant høyere og krappere bare ved en økning på 0,5-1 knop.

Jeg vil tro du kan komme under 2 l/nm med båten din i riktig fart, rundt 7 kn. Skal du spare maks, så tipper jeg rundt 6kn men da gjør ikke motor nr 2 noe matnyttig jobb, så mange velger å skru av den ene og øke belastning og bedre driftsforholdene for den som går.

 

Nå er det jo av og tl andre faktorer som spiller inn og økonomi ikke er alt, feks større sjo, stamping eller rulling. Da kan man vinne mye komfort ved å øke farten litt så båten blir mer plantet i vannet. Men kommer man opp i 9-10 knop kan man like så godt dra balja i plan, øke komforten og redusere tiden underveis med 3 gangeren.

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...