Jump to content

Glassfiberstøp og bruk av materiale i senter, type sandwich. Er det nødvendig?

Bjørketre

Recommended Posts

Jeg skal lage tre luker, 110 x 104 cm i glassfiber. Kommer til å lage form og støpe i pga noen detaljer på ene siden, blant annet til hengsler.

Trenger jeg å forsterke senter med noe? Slik som typisk sandwich-konstruksjoner (f.eks. Divinycell eller lignende).

Eller holder det bare med x antall lag glassfiber?

Ønsker egentlig ikke å måtte legge noe lag i senter, men er usikker på stivheten og styrken til å kun bruke glassfiber/polyester.

Vil det bli sterkt nok rundt feste til hengslene, eller bør jeg da kun forsterke det området? 

Har tidligere støpt med både Divinycell, kryssfiner og stålplater i senter, men som nevnt ønsker jeg ikke det her.

Regner ikke med gelcoat og slikt her, det har jeg kontroll på.

Du trenger vel ikke, men du sriver ikke noe om hvor tykk den skal være! Skal den bare være 3-4 mm kan den vel fort bli litt "vinglete"  Du vil jo også kunne spare både vekt og penger ved å bruke en kjærne av f.eks kryssfiner, men kommer jo ann på tykkelsen! Da jeg jobbet på båtstøperi, og vi støpte med vanlig sprøyte regnet vi dobbel så mye polyester som fiber, med "stråmatte" 600 gram pr m2, regnet vi ca lik mengde polyester i forrhold til glassfiber, så om du f.eks skal ha den 10 mm tykk, må du regne 6 kg glassfiber og 6 kg polyester (grovt regnet) pr luke, det blir jo både tungt og dyrt!  hvis en side ikke blir symlig, kan du jo f.eks støpe 3mm deretter legge noen tre/metall spiler og støpe over disse etterpå, det gjør mye på stivheten!

Du kan bruke alt mulig til å stive opp en Glassfiberkonstruksjon. 

I en luke som skal gåes på er styrke og stivhet viktig. 
x-finer er fint, Divinicell og proffe materialer er dyre som f. 
Du kan bruke tau, kartong, papprør du kløyver i 2, stål og aluminiumskapp.  Bare få god kontakt med kjernematerialene på begge sider.

Avstand mellom skallene og kraftoverføringa er det viktigste. Men ikkje bruk plastrør, eller plastkapp, det slipper og overfører ingen krefter frå skall til skall. 

Redigert av Plastarbeider (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...