Lars Hansen Startet 11.April.2023 Del på Facebook Startet 11.April.2023 Hei, Kjøpte i fjor en Yamaha 9,9hk 2t (modellen tror jeg går fra fra 1996-2007) i deler. En tidligere eier som tydeligvis skulle overhale den, men ikke fått den sammen igjen. Problemet jeg har nå er at den ikke starter. Tenningen er i orden, men tennpluggene forblir tørre etter mye draing i snora... Starter lett med en liten skvett bensin inn i sylinderne, men stopper med en gang. Ser ut som"sleiden/hullet" (vet ikke hva det heter) som flottørnåla går inn i er herjet med, ser ikke helt rundt ut. Regner derfor med at denne forgasseren er søppel. Ser at det florerer av forgassere til denne motoren på nettet, helf fra 275 kroner og oppover. Noen som har tips til rimelig forgasser som er av grei kvalitet? (Uaktuelt å kjøpe til flere tusen kroner som ny original koster) https://www.aliexpress.com/item/1005001495759928.html Finner på finn til 1.200,- men sikkert en 300-kroners dette også? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=279363906 Sitér dette innlegget Link to post
KEH Svart 12.April.2023 Del på Facebook Svart 12.April.2023 Syns det høres rart ut men rart hva noen får til ,skulle skjønt at dyse dratt til for hardt så ødelagt spiss men enklere hvis du kan legge ut bilde av hva mener er ødelagt. Hvis tilfelle er ødelagt så Ville heller kjøpt en original brukt forgasser og overhalet den med nye pakninger osv enn kjøpe noe Kina kopi. Orginal forgasser ligger vel på ca 2600 ny søkte kjapt. Sikker på at membran i bensinpumpe og forgasser er i orden? Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 12.April.2023 Del på Facebook Svart 12.April.2023 (redigert) Sjekk at flottør ventil fungerer som den skal, og stenger ved riktig høyde i henhold til spec. Kan bli slitasje på nål og sete. Deler og rep set fåes kjøpt hos nærmeste yamaha dealer. Redigert 12.April.2023 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 12.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2023 KEH skrev for 3 timer siden: Syns det høres rart ut men rart hva noen får til ,skulle skjønt at dyse dratt til for hardt så ødelagt spiss men enklere hvis du kan legge ut bilde av hva mener er ødelagt. Hvis tilfelle er ødelagt så Ville heller kjøpt en original brukt forgasser og overhalet den med nye pakninger osv enn kjøpe noe Kina kopi. Orginal forgasser ligger vel på ca 2600 ny søkte kjapt. Sikker på at membran i bensinpumpe og forgasser er i orden? Bilder ligger i innlegget, er ikke dyse som er problemet. Det er hullet nåla til flottørnåla som er litt deformert som du ser på bildet. Membranen i pumpa har vel ingen betydning så lenge jeg har pumpet fram bensin? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 12.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2023 Karl Norge skrev 45 minutter siden: Sjekk at flottør ventil fungerer som den skal, og stenger ved riktig høyde i henhold til spec. Kan bli slitasje på nål og sete. Deler og rep set fåes kjøpt hos nærmeste yamaha dealer. Det er jo det som er problemet, det du kaller sete er deformert, så nåla går tregt i visse posisjoner. Om det er mulig å bytte setet er jo det flott, men trodde det var presset på plass... Kunne kanskje fått målt bensinnivået, men da må jeg få tak i nippel som passer i tappeskruehullet. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.April.2023 Del på Facebook Svart 12.April.2023 Kan du ikke i første omgang bare ta en bor med riktig dimensjon og brosje opp det hullet til flotørnåla. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.April.2023 Del på Facebook Svart 12.April.2023 Jeg ville ha prøvd å skrape bort den vesle deformasjonen til ventre i bildet og sett om nåla gikk lettere da. Selve setet som nåla går mot ser jo greit nok ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Taskeladden Svart 12.April.2023 Del på Facebook Svart 12.April.2023 under den svarte proppen i midten er det mer greier som kan gå tett tror jeg. Ett stigerør eller noe slikt med små høl i. Det går bensin inn dit via den nederste dysa på det øverste bildet om jeg ikke husker feil. Prøv å se, og rens her. Er det bensin i forgasseren når du åpner den? I så fall så er sikkert nåla god nok, hadde den fått for mye så hadde du hatt våte plugger om ikke annet. Ville sjekka under den svarte proppen. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Lars Hansen Svart 12.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2023 Alt har vært demontert, og renset i ultralydvasker👍😊 Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 12.April.2023 Del på Facebook Svart 12.April.2023 (redigert) index skrev for 12 timer siden: Jeg ville ha prøvd å skrape bort den vesle deformasjonen til ventre i bildet og sett om nåla gikk lettere da. Selve setet som nåla går mot ser jo greit nok ut. Støtter dette forslaget, som en start. Få nåla til å gå lett, uten å skade setet. Prøv med liten rundfil. Mest vanlig at flottør ikke stenger. Test av at fløttøren stenger, kan du også gjøre med gasser ute av motoren. Dersom pumpa blir hard og holder seg slik, er ventilen stengt. Bruk startgass ved feilsøking, om du sprayer rundt gasser og motor kan du da ofte også avsløre falskluft problem. https://www.youtube.com/watch?v=HfnGyS1Al40 Redigert 12.April.2023 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.