Jump to content

Oppussing av trepyntelister i teak til saga 24


bolla christian

Recommended Posts

Jeg har skrudd av alle trelister på min saga 24, og tenkte å bruke vinteren til å pusse de opp til sin opprinnelige glans. De er lakkerte og må nok slipes grundig og pusses ned. Er det noen som kan dele sine erfaringer med egnet verktøy for buede lister, og lakktyper, antall strøk, herdetørketider, tempereatur osv?

Link to post
Share on other sites

DEt enkleste er å fjerne den gamle lakken med varmepistol og skrape, deretter pusse med en eller annen maskin og så til slutt olje og lakke. Jeg anbefaler deg å bruke owatrol d1 som olje og ravilakk som lakk. Denne lakken er noe dyrere enn annen lakk, men det er den verdt. I tillegg får du en fin gylden flate. Mellom lakk strøkene er det viktig at du enten pusser med fint pussepapir eller bruker sikling mellom hvert strøk.

 

Olje gjør du til du ser at treverket er mettet, eller at olje blir liggende igjen på overflaten uten å trekke inn. Lakkstrøk så tror jeg det anbefales rundt 7 strøk, men det husker jeg faktisk ikke.

 

Lykke til!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hos jernvareforhandlere får du tak i noe som heter "sikleskrape", det er som en vanlig skrape, bare det at det er letter håndverktøy, bestående av håndtak og slags plate/kniv.

 

Med denne skraper/sikler du av lakken. Ha ei fil til å skjerpe eggen jevnlig. Hold på med dette til du har fjernet alt av lakk (meget fort gjort). Ta deretter og puss fint over med ca 100 papir.

 

Vi har alle forskjellige erfaringer med ting og tang, ser at jorhei anbefaler varmepistol, men i og med at teak er bestående av ganske mye olje, liker ikke jeg å bruke varme. Sikleskrape tar samme tida også.

 

Jeg bruker mye Owatrol Edelolje, er meget godt fornøyd med den. Ser ut som lakk, enkel å vedlikeholde. 3 strøk vått i vått første gang, deretter (hvis gode tørkeforhold) ett strøk om morgen, ett om kveld, tilsammen 4-5 strøk. Jeg bruker denne edeloljen både innvendig og utvendig. Tilfører en varm glød i teak.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Om det er teaklister du har, så har jeg god erfaring med å bruke varmluftpistol for å skrape bort lakken (husk å slipe ned kantene på skrapen!). Deretter så er Epifanes teakolje fin - olje til treet er mettet. For høyglans kan Epifanes klarlakk brukes - 12 timer mellom hvert strøk og 50%tynner i første strøk, 30 % i andre, 10% i tredje og deretter flere lag med bare lakk. Slip lett med 200 - 400 sandpapir (eventuelt vannslipepapir 300 - 800), og vask med rødsprit etter hver puss.

 

Da blir det nok fint ser du.

 

På buet list ville jeg brukt kantsliper med fint papir for renslipingen, og for hånd mellom lakkstøkene.

 

Hilsen vikers, som har pussestøv på hjernen.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...