NA2 Startet 12.April.2023 Link til dette innlegget Startet 12.April.2023 Hei! jeg og kjæresten min skal seile fra oslo til Florø i sommer. Vi planlegger å ta oss god tid og ingen sjanser, men jeg vil uansett ha navigasjonshjelp av noe slag. Jeg har brukt På Sjøen mye i indre oslofjord, men aldri lenger ut. De seilturene har vært med båter som har hatt kartplotter. Kartplotter koster jo penger, så jeg lurer egentlig bare på om en iPhone med på sjøen er nøyaktig og bra nok til å navigere med på en sånn tur? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.April.2023 Link til dette innlegget Svart 12.April.2023 Nøyaktig nok er den men du får ikke samme oversikt som på en større plotter eller et kart. Iphone liker heller ikke varme så godt og kan finne på å bli inaktiv om den blir liggende i sola. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Braadland Svart 12.April.2023 Link til dette innlegget Svart 12.April.2023 (redigert) Som Lazyjack skriver over... Alt til sitt bruk, men akkurat en telefon med kart vil vel aldri være noe mer enn nødløsning. Ville hatt papirkart og ipad el.l., og så telefon som reserveløsning på kystseilas. Redigert 12.April.2023 av Rune Braadland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NA2 Svart 12.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2023 2 minutes ago, Rune Braadland said: Som Lazyjack skriver over... Alt til sitt bruk, men akkurat en telefon med kart vil vel aldri være noe mer enn nødløsning. Ville hatt papirkart og ipad el.l., og så telefon som reserveløsning på kystseilas. Papirkart er selvfølgelig med! En iPad kan også kanskje skaffes. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Braadland Svart 12.April.2023 Link til dette innlegget Svart 12.April.2023 NA2 skrev 2 minutter siden: Papirkart er selvfølgelig med! En iPad kan også kanskje skaffes. Noe med litt større skjerm er iallefall kjekt, men papirkart + telefon vil jo duge for både oversikt og mer nøyaktig posisjon. God seilas! Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 12.April.2023 Link til dette innlegget Svart 12.April.2023 I tillegg til papirkart og navigasjon på telefon: Skaff/lån deg et nettbrett med GPS, dvs stort sett et hvilket som helst android-basert nettbrett, eller iPad’er av typen «wifi + cellular» (dvs at den har støtte for SIM-kort). Du trenger ikke ha i et SIM-kort, men iPaden må ha støtte for mobildata. Hvis du skaffer en iPad som kun har wifi må du ha en ekstern GPS som kobles til via Bluetooth eller kabel, fordi på iPad så ligger GPS-funksjonaliteten på det samme lille kretskortet som har støtten for mobildata. Har ikke iPaden støtte for mobildata har den heller ikke noen innebygget GPS. Som andre har vært inne på, så kan i hvert fall iPad ha problemer med direkte sollys. De kan bli for varme og skru seg av, og det skjer selvfølgelig når du trenger iPaden mest. Og sørg for en god, kraftig lader. Bruk originalladeren eller en annen lader med minst 2,4A av god kvalitet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Pequod Svart 12.April.2023 Link til dette innlegget Svart 12.April.2023 Tok den turen for to år siden, sommeren 2021, riktignok fra Nesodden med motorbåt og helt fram til Bud, men var innom Florø både på tur og retur. Dere kommer til å få en fantastisk tur! I båten min har jeg jo en kartplotter, men brukte også min iPhone som tillegg, pluss øyne og papirkart. På en slik tur ville jeg nok foretrukket å ha en kartplotter. I tillegg til at både iPhone og iPad tåler varme dårlig, så kan det også noen steder være litt dårlig dekning. Jeg opplevde det er par ganger på turen. I min forrige båt, en snekke som jeg hadde fra 2013 til 2019, hadde jeg en iPad som hovedplotter og papirkart og iPhone i tillegg. Det gikk fint det også, bortsett fra sola altså! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
NA2 Svart 12.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2023 6 minutes ago, Pequod said: Tok den turen for to år siden, sommeren 2021, riktignok fra Nesodden med motorbåt og helt fram til Bud, men var innom Florø både på tur og retur. Dere kommer til å få en fantastisk tur! I båten min har jeg jo en kartplotter, men brukte også min iPhone som tillegg, pluss øyne og papirkart. På en slik tur ville jeg nok foretrukket å ha en kartplotter. I tillegg til at både iPhone og iPad tåler varme dårlig, så kan det også noen steder være litt dårlig dekning. Jeg opplevde det er par ganger på turen. I min forrige båt, en snekke som jeg hadde fra 2013 til 2019, hadde jeg en iPad som hovedplotter og papirkart og iPhone i tillegg. Det gikk fint det også, bortsett fra sola altså! Vi gleder oss veldig! Noen råd/tips/advarsler når det gjelder ruta? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.April.2023 Link til dette innlegget Svart 12.April.2023 (redigert) NA2 skrev for 1 time siden: så jeg lurer egentlig bare på om en iPhone med på sjøen er nøyaktig og bra nok til å navigere med på en sånn tur? Spør Forsikringen om de dekker grunnstøting med kart fra Gule sider. Tok en sjekk og fant et par 1,2 m grunner som ikke var på Gule sider. l Sverger til PC og nettbrett som reserve, Opencpn og kart hele Norge for 21€ oppgradert hver 14 dag i et år, rett fra kartverket. kart program gratis PC https://opencpn.org/ nettbrett noen få kroner https://play.google.com/store/apps/details?id=org.opencpn.opencpn&hl=en Kart https://o-charts.org/shop/es/oesenc/24-no.html to nedlastinger Vurdere om en trenger Dongle. https://o-charts.org/shop/en/hardware/38-usb-key-dongle.html Papirkart er kjekt å ha, bør krysses av så ofte som mulig hvor en er i papir kartet så en lærer seg å bruke det . Du sier ikke noe om båten? Redigert 12.April.2023 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Pequod Svart 12.April.2023 Link til dette innlegget Svart 12.April.2023 Roger jo skrev 24 minutter siden: Spør Forsikringen om de dekker grunnstøting med kart fra Gule sider. Tok en sjekk og fant et par 1,2 m grunner som ikke var på Gule sider. l Sverger til PC og nettbrett som reserve, Opencpn og kart hele Norge for 21€ oppgradert hver 14 dag i et år, rett fra kartverket. kart program gratis PC https://opencpn.org/ nettbrett noen få kroner https://play.google.com/store/apps/details?id=org.opencpn.opencpn&hl=en Kart https://o-charts.org/shop/es/oesenc/24-no.html to nedlastinger Vurdere om en trenger Dongle. https://o-charts.org/shop/en/hardware/38-usb-key-dongle.html Papirkart er kjekt å ha, bør krysses av så ofte som mulig hvor en er i papir kartet så en lærer seg å bruke det . Du sier ikke noe om båten? Skal prøve Open CPN for første gang selv på årets første Sørlandstokt til uka. Blir spennende å se hvordan det fungerer. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 12.April.2023 Link til dette innlegget Svart 12.April.2023 NA2 skrev 1 time siden: Vi gleder oss veldig! Noen råd/tips/advarsler når det gjelder ruta? Må nesten komme litt tilbake til det, har nok en del anbefalinger å komme med hvis dere ikke har tatt den ruta før. Hvor langt har dere vært vestover tidligere? Det jeg umiddelbart tenker på er at dere må sjekke værmeldingene svært nøye, og bruke Barenttwatch hyppig. Er greit med et godt værvindu når dere skal over Lista og deretter passere Jæren. Jeg skal samme veien i august/september, men drar neppe nord for Bergen denne gangen. Hovedmålet er vel Hardanger/Ryfylke i år, et område jeg gikk gjennom med hanekam forrige gang. Men vi får se, været avgjør som vanlig. Dere kan for øvrig ta en titt på tråden min fra 2021, fra side 18 og utover er jeg på vei fra Farsund og runder Lista. Stopp i Egersund og så videre etter hvert. I bloggen min kan dere også finne en del turrapporter fra toktet, men det er vel mye av det samme som jeg skriver om i tråden her på forumet. Har dere behov for tips om gjestehavner, har jeg en egen oversikt med rangering på bloggen. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
lr-80 Svart 12.April.2023 Link til dette innlegget Svart 12.April.2023 Roger jo skrev 1 time siden: Spør Forsikringen om de dekker grunnstøting med kart fra Gule sider. Tok en sjekk og fant et par 1,2 m grunner som ikke var på Gule sider. Bruker ikke gule sider sjøkartverkets kart? Det var overraskende. Kan prøve Orca, disse skal ha svært gode kart. Gratis app til telefon og nettbrett, om en ikke trenger dingsen som kobler til båtens vind/logg/dybde etc. getorca.com Sitér dette innlegget Link to post
julietkilo Svart 12.April.2023 Link til dette innlegget Svart 12.April.2023 (redigert) Dette har jeg prøvd for et par år siden, om enn i mer lokal målestokk med dagsturer. For det første er det flott at du har papirkart. Men telefonskjermen blir for liten å se på og du får ikke plass til mye kartutsnitt på skjermen hvis du vil se detaljer nær båten samtidig som du skal se hva som kommer mot deg lenger frem på sjøen. Forsøkte selv Gule Sider sjøkart-app, men den gangen jeg prøvde var det iallefall slik at hvis du gikk sørover så sto alle stednavn opp-ned!! Har nå et dedikert 10" nettbrett til båten (Lenovo på tilbud til 999,-) med FullHD 1920x1080 oppløsning. Har aldri hatt problemer med varme eller lading, og lysstyrken i skjermen kan skrus nesten helt ned så nattsynet beholdes. Innebygd GPS (til forskjell fra ipads uten SIM/cellular, som andre har nevnt). Det er absolutt ikke av de raskeste brettene for tunge apper eller spill, men det fungerer helt fint til mitt bruk - som er: Jeg lastet ned Boating-appen fra Navionics i Google Play og kjøpte kart for hele Norge inkl. Svalbard. Kostet godt under kr 300,- den gangen, nå er det vel 35 Euro. Prisen inkluderer 1 års kartoppdateringer. Etter 1 år kan du fornye abo og fortsette å motta oppdateringer enda et år, eller avslutte abonnementet og beholde de kartene du har men da uten oppdateringer. Med tanke på foreslåtte endringer i fargesektorer på fyr langs kysten vil jeg anbefale oppdateringer til endringene er ferdige..... Angrer definitivt ikke, og synes jeg får veldig mye kartfunksjonalitet for pengene med Navionics. Kartene kan lastes ned til nettbrettet hjemme slik at du ikke trenger nettforbindelse i båten (ikke noe deling av mobildata fra smarttelefonen som spiser opp månedskvoten din......). NB! Hvis du har/kan låne nettbrett og kun trenger kart på denne langturen, så har du inntil 2 uker gratis prøveperiode på Norgeskartet i Navionics Boating-appen. Så du kan laste den ned noen dager før avreise og "tørrtrene" på å legge opp ruter og prøve ut menyene. Tips til turen ellers: google Rakkebåene og pass på å gå langt utenom der! Redigert 12.April.2023 av julietkilo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 12.April.2023 Link til dette innlegget Svart 12.April.2023 Vil som flere her anbefale nettbrett med gps og Navionics. Der er det lett å lage ruter, samt god oversikt på oppdaterte kart. Når det gjelder selve turen, vil du finne mye nyttig på bloggen til Pequod, samt diverse hentetråder Bergen-Oslofjorden her inne. Nå sier du ikke noe om hvilke båt det er snakk om. Om du planlegger seilas langt ut natten gjennom. Eller korte koseetapper langs kysten. Uansett er nok Lindesnes, Lista og Jærens Rev plasser du må ha oversikt over værmelding. Boknafjorden og Sletta kan også være utfordrene i dårlig vær. God tur:-) Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
willmasta Svart 12.April.2023 Link til dette innlegget Svart 12.April.2023 Bare for å være litt gammeldags: det funka med kun papirkart før. Så det gjør det nok nå også. Med telefon i tillegg bør det gå helt fint om du bruker det vettet du har fått utlevert:) Det går selvfølgelig an å ha alt mulig ekstra hvis man har råd, og moderne plotter og nettbrett gjør jo ting enklere. Men det er ikke nødvendig - mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 13.April.2023 Link til dette innlegget Svart 13.April.2023 Jeg har gule sider på sjøen på iPad og telefon. Kjempefint verktøy. Jeg har også en ok plotter, samt papirkart under senga. Alt fungerer en solskinnsdag, men når det blåser opp, så endrer ting seg fort. En løs telefon vil jeg ikke anbefale. Løst kart ser jeg heller ikke som en god løsning når det blåser opp. Det er vel meningen at navigatøren sitter nede med kartbordet under seilas, det ser jeg heller ikke på som en god ide. Er telefonen fastmontert, så er situasjonen noe bedre. En fastmontert iPad vil jeg si er bedre en en gjennomsnittlig kartplotter som er 15 år. Jeg ville utnyttet tiden frem til avreise, skaffe en iPad med gule sider, eller annet kart program, og lært det godt sammen med din kjæreste. De ter mye snakk om hvilke produkter som er best her på forumet. Jeg mener det viktigste er å kunne bruke det utstyret som er ombord godt. Å være en ekstra person ombord som kan navigere er en kjemperessurs når det drar seg til. Trivelig er det også å være to på lag. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 13.April.2023 Link til dette innlegget Svart 13.April.2023 Siden du skal seile og stort set skal være ute (aner ikke størrelsen, men tipper relativt åpne cockpit?), er det stor sjanse for at det kan være 'vær' utpå, så jeg ville vel vurdert å installere en kartplotter uansett. Man får mange pent brukte, f.eks. en slik: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=291122556 (Du finner sikkert en med medfølgende kart) Disse har mye bedre skjerm enn en mobil/nettbrett, tåler varme/sjøsprøyt og er generelt en mer egnet løsning på seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.April.2023 Link til dette innlegget Svart 13.April.2023 Husk god (sterk) lader til iPad og mobil. Det går mye strøm når disse bruker GPS og lyssterk skjerm. Mange 12V til USB duppeditter leverer for lite til å klare å lade iPad så den går gradvis tom for strøm. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
MainBrain Svart 13.April.2023 Link til dette innlegget Svart 13.April.2023 Jeg seilte i fjor sommer med min nye båt fra Bodø til Trondheim en seilbåt på 38 fot der jeg kun brukte en iPhone med Navionics. Det fungerte meget bra og det var ingen dramatikk. Var foresten første seiltur på egenhand jeg hadde også. Det går helt fint dersom du lader telefonen ofte og følger godt med. Tror ikke gule sider er noe dårligere heller. Hadde en iPad som backup men den hadde dessverre ikke GPS. Ingen papirkart i båten. Det var 2 iPhone ombord men kun ene hadde Navionics. Har i dag investert i Orca (https://getorca.com) som jeg gleder meg til å bruke i sommer. Litt flere muligheter der og integrasjon med de instrumenter som er i båten. Håper du får en flott tur i sommer! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.April.2023 Link til dette innlegget Svart 14.April.2023 Selv er jeg jo skeptisk til å bruke en iphone til navigasjon, men skal du först bruke denne nödlösningen og samtidig har TV med HDMI inngang ombord, så finnes det en kjekk overgang slik at du kan få kartet opp på TV'en Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.April.2023 Link til dette innlegget Svart 14.April.2023 (redigert) Har du papirkart og kan bruke dem så fungerer en iPhone helt fint som tillegg. Rent GPS-messig er den like nøyaktig som en dyr kartplotter, men det er jo veldig liten skjerm. Jeg kjenner ikke hvor god gule sider fungerer, jeg ville kanskje vurdert å investere i Navionics e.l. Bruk papirkart og iPhone samtidig (og gjerne to tlf samtidig) så har du god oversikt med papirkartet og det er ingen krise når telefonen sier takk for seg. Det kan være lurt å kjøpe en slik vanntett lomme og ha tlf. rundt halsen. En billig GPS som gir deg posisjon du kan plotte i papirkartet kan også være grei å ha, du finne sikkert noe på nett. Et tips m.h.t. god sjømannskap er å planlegge ruten på forhånd, skrive ned kurs og waypoints etc. Nattseilas på fyrlykter er gøy, det bør dere prøve. Det er gjerne best vind sørover på natten langs sørlandske (nattebrisen) og tilsvarende ord et vel nordover på vestlandet (?). Da bør den planlegges godt med sektorer og fyrkadakteristikk. :-D Redigert 14.April.2023 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 14.April.2023 Link til dette innlegget Svart 14.April.2023 (redigert) Her må dere bare tenke sikkerhet og “safety onion” - en god plotter er ett lag i den løken. Det skjer nesten aldri at noe går galt med bare en faktor, det er stort sett alltid en kombinasjon. Det går helt fint med iPhone og gule sider, i finvær og hvis alt er ok. Det er når uforutsette ting begynner å skje at marginene da blir litt mindre enn de ellers hadde vært. Ta høyde for dette, ikke gå der hvor gule sider mener dere har en meter under kjølen, men hold dere til minst 10 meter. Ikke ta sjanser med vær, bruk tid og nyt dagene. Ha utstyret i orden. Sjekk med forsikringen, og sørg for å ha noen greie papirkart. Da får dere et minne for livet, og bruk heller pengene på en håndholdt VHF og litt god mat. konklusjon: Ser ingen problemer med dette, forutsatt at dere tar forhåndsregler. Men en pad med Android er billig og bør vurderes. God tur! Redigert 14.April.2023 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 14.April.2023 Link til dette innlegget Svart 14.April.2023 Krimart skrev 39 minutter siden: Rent GPS-messig er den like nøyaktig som en dyr kartplotter… Ikke helt. Se hva Orca sier om sin Core, etter å ha analysert bruk av sin egen app i faktisk bruk. Orca er en kartplotter bygget som et nettbrett, men med Core (ser ut som en Apple tv) som tar seg av NMEA2000 integrering, men også supernøyaktig gps, kompass og bevegelsessensor. The Core delivers 4x better GPS accuracy than your average smartphone and tablet. While Orca App users experience an average GPS accuracy of 12.5 meters with their phone and tablet, the average Orca Core user experiences an accuracy of fewer than 3 meters. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.April.2023 Link til dette innlegget Svart 14.April.2023 (redigert) Roger jo skrev On 12.4.2023 at 15.26: Spør Forsikringen om de dekker grunnstøting med kart fra Gule sider TS bekrefter å ha med papirkart. Da er iPhone tilleggsutstyr. Det forsikringen kan ta deg på (om du har kasko) er vel manglende båtførerprøve (antar båt < 15 m), rus og grov uaktsomhet. På kystseilas nedover sørlandskysten grunnstøter folk stadig vekk. Jeg vil gjerne høre om noen har blitt spurt av forsikring eller takstmann hvilke navigasjonshjelpemidler som ble brukt, og om de har opplevd avkortning. Redigert 14.April.2023 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.April.2023 Link til dette innlegget Svart 14.April.2023 Et nettbrett på ca 10" er fint å bruke, bare å ordne slik at det står litt i skyggen.Man kan jo selvfølgelig gå strekningen med bare telefon, men kartet blir smått og knotete. Da må papirkart aktivt brukes for å holde oversikt . Kjører selv C-map på brettet og har Garmin fast plotter. Da har man det beste fra flere programmer ( hver har sin styrke /svakhet ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.