Jump to content

Er en iPhone med «Gule Sider på Sjøen» bra nok?

NA2

Recommended Posts

lr-80 skrev On 14.4.2023 at 10.43:

Ikke helt. Se hva Orca sier om sin Core, etter å ha analysert bruk av sin egen app i faktisk bruk. Orca er en kartplotter bygget som et nettbrett, men med Core (ser ut som en Apple tv) som tar seg av NMEA2000 integrering, men også supernøyaktig gps, kompass og bevegelsessensor. 

The Core delivers 4x better GPS accuracy than your average smartphone and tablet. While Orca App users experience an average GPS accuracy of 12.5 meters with their phone and tablet, the average Orca Core user experiences an accuracy of fewer than 3 meters.

Forskjellen mellom 12,5 og 3 m. betyr svært lite for vanlig navigering. Det hjelper dessuten svært lite, den største feilkilden er uansett det digital kartgrunnlaget. 

Krimart skrev for 15 timer siden:

Forskjellen mellom 12,5 og 3 m. betyr svært lite for vanlig navigering. Det hjelper dessuten svært lite, den største feilkilden er uansett det digital kartgrunnlaget. 

Jeg har testet Orca hvor jeg har brukt iPad med 4G-støtte, og jeg har testet samme verktøy med Orca Core. Forskjellen er enorm. Nøyaktigheten betyr sant å si en del for vanlig navigering, i hvert fall gjør den det for meg som marsjer med 30 knop mellom holmer og skjær i en skjærgård som har tusenvis av grunner og farer. Det som er verre er at iPad iblant tar seg "tenkepauser", hvor den ikke oppdaterer og plutselig tegner posisjonen et stykke unna der man var på kartet. Det er alvorlig. Kanskje ikke i åtte knop, når hensikten er å navigere over et åpent stykke, men når man har en hurtig marsjfart og navigerer etter sjømerker, er en kartmaskin verdiløs hvis den ikke kan fortelle deg hvor du er når du trenger å kaste et blikk på den for å få bekreftet det du ser.

Nå kommer det nok en melding om at det er uansvarlig å gå i 30 knop "mellom holmer og skjær". Nei det er det ikke. Men det fordrer at man vet hva man gjør, og hvor man er, man må ha gode merker å se etter og man må selvfølgelig dra av straks man blir det minste mindre enn 100% sikker på hva det er man gjør.

Bruker anledningen til å terpe på en av mine kjepphester, selv om den er nevnt av andre tidlig I tråden. Det er gitt nok gode råd om hva du skal bruke, men merk at de fleste har motorbåt og har styreposisjon inne.

Jeg vet ikke hvor trykksensitiv andre merker er, men mine Samsung Galaxy telefon og brett blir ubrukelige i regn og sjøsprøyt. Det hjelper ikke med vanntett etui/pose, plasten klistrer seg inntil. Har hatt et par ekle opplevelser der den første var verst fordi dette var noe jeg ikke hadde tenkt på. Regnbøya kom på vei innaskjærs i ukjent farvann, frisk pålandsvind, revet seil oppe og lite plass å bremse. Var helt udramatisk så lenge jeg så grunnene på kartet, jækla skummelt når kartet begynte å rulle. Det gikk fint.

Nå er jeg klar over problemet og setter meg ikke i en sånn situasjon før jeg har løst det. Det blir det forhåpentligvis med Orca Display2. Du er ikke alene, og kan nok klare deg, men tenk igjennom det.

Redigert av Steihy (see edit history)

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 13 minutter siden:

Bruker anledningen til å terpe på en av mine kjepphester, selv om den er nevnt av andre tidlig I tråden…

Jeg vet ikke hvor trykksensitiv andre merker er, men mine Samsung Galaxy telefon og brett blir ubrukelige i regn og sjøsprøyt.

Det blir det forhåpentligvis med Orca Display2. Du er ikke alene, og kan nok klare deg, men tenk igjennom det.

Alle touch-skjermer vil være følsomme for bruk i regn og med hansker. Orca har løst dette ved justerbar sensitivitet, men også med nytt Display kan det oppstå problemer. Derfor har de en funksjon der touch deaktiveres og zoom er tilgjengelig via dedikerte knapper, eller volumknapper på nettbrett. Et horisontalt swipe på rett plass så får en tilbake touch. 

lr-80 skrev 1 time siden:

Alle touch-skjermer vil være følsomme for bruk i regn og med hansker. Orca har løst dette ved justerbar sensitivitet, men også med nytt Display kan det oppstå problemer. Derfor har de en funksjon der touch deaktiveres og zoom er tilgjengelig via dedikerte knapper, eller volumknapper på nettbrett. Et horisontalt swipe på rett plass så får en tilbake touch. 

Dette er selvfølgelig et godt innspill fra dere begge. Faste knapper og deaktivering av touch er en god løsning, og Orca synes å ha tenkt gjennom bruken av sine produkter godt.

Dette er en god påminnelse om at man hele tiden må vurdere og tenke over hva som kan skje, og hva man kan gjøre med det. Når jeg kjører i ro og mak prøver jeg av og til å trene på å tenke over hva jeg gjør nå dersom jeg kjører på en rek-stokk. Hvor går det an å ta seg? Hvor raskt får jeg tak i sikkerhetsutstyret? Og så videre.

Størrelsen på skjermen er ikke avgjørende synes jeg. Det som er viktig er å ha en fungerende plotter.  Så jeg vil si at med bare telefon bør man ihvertfall ha to stk., hvorav en fastmontert innendørs med lading. Det går ganske mye batteri når man har oppe skjerm og GPS på. 

Angående kart, så er det viktiste at man har lastet ned det aktuelle området for offline bruk.  

Papirkart er vel og bra, men uten en fungerende GPS vil de fleste få store problemer, hvis de plutselig skal over på papirkart i dårlig vær.  Jeg ville prioritert å ha med en bærbar VHF med GPS. og DSC

AIS ville jeg også prioritert høyt, men en løsning kan være å følge med på Marinetraffic. Man kan abonnere på sjøkartvisning i Marinetraffic appen. Den er vel ikke godt egnet til navigasjon, men gjør det lettere å se hvordan andre fartøy ligger i leden.

Redigert av J-Å (see edit history)
3 hours ago, lr-80 said:

Kystnært, som f.eks. innseiling til Skagen fungerer web-basert AIS ok for saktegående båter, og denne er integrert i flere av appene, både gule sider og Orca. 

Ja, jeg ser AIS er inne på betalversjonen av Gulesider på sjøen og også på Navionics. Men skal man selv bli synlig må man altså ha en AIS sender installert. Det finnes nå komplette VHF radioer med AIS sender og mottaker, f.eks. Simrad RS40-B.  

Jeg har tidligere brukt Navionics app på telefonen, men nå betalte jeg for Gulesider sin, og jeg synes den er omtrent like bra. Det eneste er at i Gulesider må man være litt mer påpasselig med å laste ned offlne kart manuelt.  Det er forøvrig kommet Navionics kart med mindre områder, som er billigere hvis man ikke trenger hele Europa.   

Orca app mangler mulighet for offline kart såvidt jeg kan se.  

Ellers synes jeg Norgeskart Outdoors er fin å ha som et supplement. Den har en digitalisert versjon av papirsjøkartene, som har litt annen info enn de elektroniske. Den har også fine landkart, som kan gi nytting info hvis man ser etter en uthavn med turmuligheter for eksempel.

J-Å skrev 14 minutter siden:

Orca app mangler mulighet for offline kart såvidt jeg kan se. 

Ja, den er gratis og skal de tjene penger må noe selges. I dette tilfelle Core, som i tillegg til integrasjon med båt gir tilgang til offline kart. 

J-Å skrev 15 minutter siden:

Ellers synes jeg Norgeskart Outdoors er fin å ha som et supplement. Den har en digitalisert versjon av papirsjøkartene, som har litt annen info enn de elektroniske. Den har også fine landkart, som kan gi nytting info hvis man ser etter en uthavn med turmuligheter for eksempel.

?

largo skrev On 17.4.2023 at 11.06:

Jeg har testet Orca hvor jeg har brukt iPad med 4G-støtte, og jeg har testet samme verktøy med Orca Core. Forskjellen er enorm. Nøyaktigheten betyr sant å si en del for vanlig navigering, i hvert fall gjør den det for meg som marsjer med 30 knop mellom holmer og skjær i en skjærgård som har tusenvis av grunner og farer. Det som er verre er at iPad iblant tar seg "tenkepauser", hvor den ikke oppdaterer og plutselig tegner posisjonen et stykke unna der man var på kartet. Det er alvorlig. Kanskje ikke i åtte knop, når hensikten er å navigere over et åpent stykke, men når man har en hurtig marsjfart og navigerer etter sjømerker, er en kartmaskin verdiløs hvis den ikke kan fortelle deg hvor du er når du trenger å kaste et blikk på den for å få bekreftet det du ser.

Nå kommer det nok en melding om at det er uansvarlig å gå i 30 knop "mellom holmer og skjær". Nei det er det ikke. Men det fordrer at man vet hva man gjør, og hvor man er, man må ha gode merker å se etter og man må selvfølgelig dra av straks man blir det minste mindre enn 100% sikker på hva det er man gjør.

TS skal seile fra Oalo til Florø. Papirkart med backup med iphone fungerer greit etter min mening. Mht 30 knop mellom holmer og skjær: problemet er at selv om du har en nøyaktig gps, hjelper det lite om kartgrunnlaget er feil. Er grunnen faktisk der det digitale kartet kartplotteren sier den er?  Du bør regne med god sikkerhetsmargin, minst 100m eller mer. 

Jeg har brukt Gule Sider-appen på en iPhone 12 som hjelpemiddel ved siden av papirkart for å planlegge rute, kvalitetssikre egen plotting og for å finne informasjon om skip vha. AIS-funksjonen i appen, når vi seiler i Oslofjorden.

En sjelden gang har jeg opplevd at plotteren i Gule Sider-appen slutter å fungere, slik at det ser ut som båten står stille. Det er ikke appen som henger, man kan fremdeles flytte rundt på kartet osv., men et eller annet som skjærer seg med gps-en kanskje. Da har jeg måttet starte appen på nytt for å løse opp i det og så orientere meg på nytt i appen, noe som tar tid. Hvis dét skulle skje når man fin-navigerer i farvann man ikke har vært i før, tenker jeg at det kan være skummelt, i alle fall om man ikke har satt seg godt inn i ruten på papirkartet på forhånd.

Før en slik seilas som du beskriver ville jeg forresten også lastet ned Redningsselskapets app SafeTrx og satt den opp for bruk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...