alfaalfa Svart 13.April.2023 Link til dette innlegget Svart 13.April.2023 19 fot skrev for 5 timer siden: Det tar vel litt tid å tære hull på slanger og tetninger, så man vil nok ikke få store problemer helt i starten, men etterhvert så blir det et rush av branner pga bensinsøl på varm motor etter at det er gått hull på slanger osv. Nei. Nyere gummi brukt til bensin tåler ethanol- feks alle Ford siden 1992 og de produsenter i ulike deler av verden etter 2000. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 14.April.2023 Link til dette innlegget Svart 14.April.2023 19 fot skrev for 6 timer siden: Hva er den mest miljøvennlige måten å tilbake legge en strekning på med min tidligere bil? 1. Brenne opp 90 liter benisn uten bioetanol. 2. Eller brenne opp 90 liter bensin og 10 liter bioetanol som er blandet sammen og puttet på tanken og gjør samme nytta som punktet over? Hva er den mest miljøvennlige måten for å sage opp ved? 1. Bruke rein bensin som gir full effekt på saga og får jobben gjort effektivt med store sagflis-spon. 2. Blande inn litt bioetanol som gjør at turtallet dropper og saga mister noe effekt så jeg må dytte mindre på bladet og det blir bare småbøss av sagflisa så det må gjøres mange flere kutt for å få delt opp samme stammen (dobbelt så mye jobb å lage halvparten så tykke sagflis-spon). Dette vil lett kreve dobbelt så mye energi og dermed ca dobbelt bensinforbruk. Mener du at etanol ikke inneholder noe energi? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.April.2023 Link til dette innlegget Svart 14.April.2023 19 fot skrev for 11 timer siden: Blande inn litt bioetanol som gjør at turtallet dropper og saga mister noe effekt så jeg må dytte mindre på bladet og det blir bare småbøss av sagflisa så det må gjøres mange flere kutt for å få delt opp samme stammen (dobbelt så mye jobb å lage halvparten så tykke sagflis-spon). Dette vil lett kreve dobbelt så mye energi og dermed ca dobbelt bensinforbruk. Er dette noe du vet eller noe du bare tror? Dette scenariet høres svært lite sannsynlig ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Olevine Svart 14.April.2023 Link til dette innlegget Svart 14.April.2023 19 fot skrev for 11 timer siden: 1. Brenne opp 90 liter benisn uten bioetanol. 2. Eller brenne opp 90 liter bensin og 10 liter bioetanol som er blandet sammen og puttet på tanken og gjør samme nytta som punktet over? Hva er den mest miljøvennlige måten for å sage opp ved? Kan du komme med noe dokumentasjon på at det faktisk er sånn som du påstår? Først når vi har sett den dokumentasjonen kan spørsmålene dine besvares korrekt. Uten å ha forsket noe på det stiller jeg meg sterkt tvilende til at påstanden din stemmer. Jeg har ikke merket at rekkevidden på bensinbilen min (2013 modell VAG-motor) har blitt redusert tilsvarende innblanding av etanol. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth DC 530 Svart 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 (redigert) Mastiff skrev On 13.4.2023 at 8.43: 2. Bør jeg kjøre reservetanken tom for den E-10 som er i den nå og fylle den med 98? 3. Er det virkelig fare for motorhavari, eller er det bare fare for driftsstans, til man får kjørt over på bensin uten fuktighet i, sånn at jeg ved problemer bare kan fyre opp med reservetanken med eventuelt 98 i? Interassant tråd, og mange gode forslag. Vi får en fabrikkny Honda BF60 på båten vår nå til sommern. E10 er en uønsket skadeforvolder spesielt gamle påhengere, men også nye, og andre bidragere til tråden her har beskrevet det veldig bra. Altså; -hvordan sørge for at E10 befinner seg en minst mulig tid i motorens drivstoffsystem: 1. Reservetanken bør alltid kun inneholde etanolfri bensin. For min del vil jeg kun bruke alkylat bensin her. Koble over til reservetankt de siste 5-10 minutter før man slår av motor. For å gjøre denne rutinen enkel kommer jeg til å montere en litt tilgjengelig 3-veis bensinventil. -Alkylat bensin har glimrende langtidslagring egenskaper, og burde derfor brukes i reservetanken de siste ukene av sesongen. Ved vinterlagring skal det være 100% alkylatbensin i drivstoffsystemet. 2. Vannutskiller slik trådstarter har bilde av skal vi montere på hoved tanken, selv om det er en 24Liter portabel. Reservekannen vår er på 12 liter og den trenger ikke vannutskiller. 3 veis fuel-ventilen monteres nærme motoren, slik at vi får brukt opp E10 i systemet så raskt som mulig, hverfall hver gang vi setter fra oss båten mer en til neste dag. 3. Etter hver sesong tømmer jeg E10 bensinen fra båten over på «hengerfestebilen» slik at det ble brukt opp og ikke står i båten over vintern. Redigert 21.Januar.2024 av Kenneth DC 530 Rettet E20 til E10 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 Kenneth DC 530 skrev 1 time siden: Interassant tråd, og mange gode forslag. Vi får en fabrikkny Honda BF60 på båten vår nå til sommern. E20 er en uønsket skadeforvolder spesielt gamle påhengere, men også nye, og andre bidragere til tråden her har beskrevet det veldig bra. Altså; -hvordan sørge for at E20 befinner seg en minst mulig tid i motorens drivstoffsystem: 1. Reservetanken bør alltid kun inneholde etanolfri bensin. For min del vil jeg kun bruke alkylat bensin her. Koble over til reservetankt de siste 5-10 minutter før man slår av motor. For å gjøre denne rutinen enkel kommer jeg til å montere en litt tilgjengelig 3-veis bensinventil. -Alkylat bensin har glimrende langtidslagring egenskaper, og burde derfor brukes i reservetanken de siste ukene av sesongen. Ved vinterlagring skal det være 100% alkylatbensin i drivstoffsystemet. 2. Vannutskiller slik trådstarter har bilde av skal vi montere på hoved tanken, selv om det er en 24Liter portabel. Reservekannen vår er på 12 liter og den trenger ikke vannutskiller. 3 veis fuel-ventilen monteres nærme motoren, slik at vi får brukt opp E20 i systemet så raskt som mulig, hverfall hver gang vi setter fra oss båten mer en til neste dag. 3. Etter hver sesong tømmer jeg E20 bensinen fra båten over på «hengerfestebilen» slik at det ble brukt opp og ikke står i båten over vintern. Hvor kjøper du E 20 bensin ? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth DC 530 Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 LM 605 skrev for 20 timer siden: Hvor kjøper du E 20 bensin ? He-he 😅 Rettet til E10 Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Mange meninger om dette temaet. Her noen meninger fra en som jobber i bransjen. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Vil siling av bensinen gjennom en slik «Mr. Funnel»-trakt være noen trygghet om man har bensin man ikke er helt trygg på? https://www.maritim.no/bensintrakt-mr-funnel-cond-9-5-l-min- Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Kenneth DC 530 skrev for 23 timer siden: Interassant tråd, og mange gode forslag. Vi får en fabrikkny Honda BF60 på båten vår nå til sommern. E10 er en uønsket skadeforvolder spesielt gamle påhengere, men også nye, og andre bidragere til tråden her har beskrevet det veldig bra. Altså; -hvordan sørge for at E10 befinner seg en minst mulig tid i motorens drivstoffsystem: 1. Reservetanken bør alltid kun inneholde etanolfri bensin. For min del vil jeg kun bruke alkylat bensin her. Koble over til reservetankt de siste 5-10 minutter før man slår av motor. For å gjøre denne rutinen enkel kommer jeg til å montere en litt tilgjengelig 3-veis bensinventil. -Alkylat bensin har glimrende langtidslagring egenskaper, og burde derfor brukes i reservetanken de siste ukene av sesongen. Ved vinterlagring skal det være 100% alkylatbensin i drivstoffsystemet. 2. Vannutskiller slik trådstarter har bilde av skal vi montere på hoved tanken, selv om det er en 24Liter portabel. Reservekannen vår er på 12 liter og den trenger ikke vannutskiller. 3 veis fuel-ventilen monteres nærme motoren, slik at vi får brukt opp E10 i systemet så raskt som mulig, hverfall hver gang vi setter fra oss båten mer en til neste dag. 3. Etter hver sesong tømmer jeg E10 bensinen fra båten over på «hengerfestebilen» slik at det ble brukt opp og ikke står i båten over vintern. Att E10 ikke skal lagres lenge kan jeg være enig i, men at det skulle være et problem under sesongen for nyere motorer som er godkjent for denne innblanding stiller jeg meg tvilende til. Det er vel ingen med bensinbil eller mc som har ekstra tanker med treveiskobling før de setter fra seg kjøretøyet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.