Jump to content

Gir E10 driftsstans eller motorhavari i 4T-motorer som faktisk tåler bensinen?


Mastiff

Recommended Posts

Båtbransjen kom med et uttrykk i dag på nyhetene som var nytt for meg, "driftshavari". Jeg finner 58 resultater av det på Google, de fleste angår et svømmebasseng og ser ut til å  stamme fra samme kilde, så det sier meg at det ikke er noe veldig vanlig uttrykk. Og spørsmålet mitt er hva det egentlig betyr i praksis! Jeg har en 2012-modell Suzuki DF140, med 180 liters fast tank av aluminium som naturlig nok har en lufteslange, og en 25-liters reservetank av plast, der jeg pleier å ha åpen lufteskruen for øyeblikkelig bruk hvis det trengs. Ifølge både Suzuki og Suzuki-forumet på nett tåler motoren E-10 uten problemer. Jeg bruker båten hele året, uten unntak, med en tur i uka for å trekke teiner, og det går vel rundt 40-50 liter i måneden. Så jeg regner med at det er nok utskifting til at vannutskillerfilteret av omtrent denne typen tar seg av resten:

 

H1034334_XL.jpg

 

1. Er den teorien riktig, så jeg slipper å bekymre meg?

 

2. Bør jeg kjøre reservetanken tom for den E-10 som er i den nå og fylle den med 98?

 

3. Er det virkelig fare for motorhavari, eller er det bare fare for driftsstans, til man får kjørt over på bensin uten fuktighet i, sånn at jeg ved problemer bare kan fyre opp med reservetanken med eventuelt 98 i?

 

4. Bør jeg tømme bollen i dette filteret oftere når jeg går på E-10? Det har aldri vært noe problem tidligere, jeg har bare tømt det når jeg har byttet filter.

 

5. Kan jeg sette på noe slags filter eller ventil på lufteslangen til den faste tanken for å få mindre fukt inn den veien?

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville definitivt hatt 98 på reservetanken. E10 tåler lagring dårlig. 

 

Du vil nok ikke se mer vann i vannutskilleren med E10, med å mye etanolinnhold emulgerer den mye vann som kan skape problemerom motoren står stille over tid. Siden du bruker båten såpass mye kan det fort gå bra. På bilsiden ser man mye problemer med entusiastbiler som blir brukt skjelden og lagret hele vinterhalvåret, mens biler i daglig drift skjelden har problemer knyttet til etanol. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk, det høres fornuftig ut! Da kjører jeg ut reservetanken de neste to ukene, og så fyller jeg 98. Det er for øvrig det jeg gjør fra før av med Honda Blackbirden. Motorsykkel kjører jeg bare fra mai til september, det får være måte på å lide for moroa. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Etanol ødelegger noen typer gummi og noen plaster. På eldre biler (før 2000) har man ikke pakninger og slanger som tåler etanol. Slik at det blir lekkasjer i absolutt hele bensinsystemet. Jeg har en venn med BMW E38 som sto i garasjen og hadde bensin ut fra "alle" slanger og pakninger. Et trist syn.

 

Men om motoren tåler etanol er det ofte at det betyr at den har slanger og pakninger som ikke løser seg opp av etanolen. Det andre er at i oljeblandet bensin der du får høy vanninnhold vil vann og olje reagere (emulgere -se over) og skape slik guffen røre. Det hindrer smøreeffekten som oljen skulle ha i motoren og det kan gi slitasje. Samt at denne gugga brenner dårlig...

MEN husk - da skal du virkelig ha mye vann i bensinen!!!

 

Slik emulgering får du kjemi du kan ha på tanken som motvirker. Og dermed er hele problemet egentlig løst så lenge du ikke har plast/gummi i systemet som ikke tåler etanol (eller biltema tank og slanger som løser seg opp i bensin...)

 

I Sverige skrek og hylte man i 2021, som her, og alle skulle kjøre på 98, men det har roet seg etterhvert. Og svært få driver rundt på sjø og hav, og RS har ikke fått mer å gjøre... 

 

 

Link to post
Share on other sites

Høres ikke så skremmende ut med de svenske erfaringene, @alfaalfa! Jeg byttet alt av drivstoffslanger fra i fjor, kjøpte dem hos Tess og sa uttrykkelig fra om at de skulle brukes som drivstoffslanger i båt, så de burde tåle det, regner jeg med. Og plasttanken er en Scepter, også den med slangene byttet, så da tror jeg nok det er greit.

 

Jeg har hørt om det med tilsetningsstoffer, men jeg har også hørt andre si at det ikke er noen påvist virkning i uavhengige tester med sånt. Vet du om noe som faktisk fungerer?

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvis man definerer "tåle bensinen" som ikke å stoppe kan man muligens kjøre på maltwhisky  ellen konjakk forsterket med litt 96.

 

MEN men porblemet i stort er at mange typer etanol i bensin og biodiesel som ikke kommer fra avfall men fra mais o.l. pluss palmeplantasjer heller ikke er særlig bærekraftig (konkurrerer med matforsyning , slipper ut mye CO2 ved destillasjonen+ ødelegger regnskog )

 

p.

Link to post
Share on other sites

For de første så er det oljen i motoren som vil emulsifisere (norwenglish) og siden veldig mange land i verden har hatt 10% innblanding av etanol i bensinen veldig lenge (slik som Brasil har hatt 18-25% etanol i bensinen siden 2010) så har oljeprodusentene tilsatt midler som hindrer problemet.

 

SAE i USA har gjort analyser av etanol og vann som tas opp i bensinen -og det vil kunne bli korrosjon internt i motorer som står lenge stille.

Det vanlige trikset ville være å tilføre olje i sylinderne, enten å skru ut plugger og gi motoren litt olje og dra rundt før vinteren. Eller å prøve seg med 2takt olje i siste tanken før vinteren. 5-56 i luftinntaket og andre kreative måter å smøre på steder man ikke ellers kommer til.

 

Etanolen kan separere seg fra bensinen om det holder på lenge nok og det blir mye (MYE) vann i bensinen. Da får du "ren bensin" øverst i tanken , så et lag med bensin/etanol/vann i en miks og på bunnen rent vann.

Årsaken til en del av dette er at etanol ikke klarer å binde så mye vann i seg når det blir kaldt. Slik som luft ikke klarer å holde på fuktigheten når det blir kaldt og man får duggfall. Slik at varm bensin fra sommeren som har tatt opp i seg maks vann vil felle ut dette som fritt vann i bensinen når det blir kaldt.Det er jo en viss temperatursvingning i norsk sommer både gjennom døgnet og fra uke til uke. 

Det er det noen stoffer som påstår at de skal forhindre denne fase separasjonen... Og gjerne også hindre at det vannet som felles ut skal gro bakterier og annet snavs.

Men det å ha i noe som gjør at bensinen/etanolen faktisk får økt evne til å holde på vann - det er jo i seg selv litt ugreit?

Det er lurium som sier at det skal hindre opptak av vann...

Men jeg har ikke noen som har testet dette på god faglig måte.

 

SÅ dette betyr vel at man bør satse på et godt filter som separerer ut vann fra drivstoffet! 

 

En tanke man bør ha er når på året man bør skifte motoroljen - vil du la motoren stå med gammel olje gjennom vinteren .- med tanke på det jeg skriver over, eller vil du skifte olje på høsten før du setter bort motoren/båten...?

 

Etanol har mindre energi enn bensin - slik at man får økt forbruk ved samme fart. Eller lavere fart med samme forbruk - så full gass blir ikke hva det engang var. Men det er ca 33% lavere effekt i etanol og om du har i 10% så skal du kjenne skikkelig godt etter for å kjenne ca 3% levere effekt.

 

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 3 timer siden:

 

SÅ dette betyr vel at man bør satse på et godt filter som separerer ut vann fra drivstoffet! 

 

Vil et filter kunne skille ut vann, som allerede har blandet seg(emulgert) med bensinen? 

Tenker da på vann som har dannet seg grunnet kondens i tanken, utette pakninger, eller det kom fra landanlegg som har gammel bensin eller dårlig vedlikehold. 
 

Link to post
Share on other sites

Det kan det gjøre - som jeg nevnte så vil evnen bensinen har til å holde på vannet være avhengig av temperatur. Og får du først vann i bensinen, vil du gjerne få tre ulike blandinger i tanken. Ren bensin/E10, så et lag som er noe emulsifisert og ugjennomskinnelig som er bensin/etanol mettet med vann, og på bunnen et lag med vann.

Har du gode filtre så vil både rent vann og denne faseseparerte/emulsifiserte blandingen kunne ligge igjen. Dette er noe tyngre enn den rene E10 grunnet vanninnholdet.

 

Filteret skiller ikke på hvor vannet kom fra ;-). Men er det for mye kan det bli et problem for de færreste filtre har plass til litervis med vann.

 

Uten å drive reklame, men jeg er imponert over mine SEPAR filtre og hva de klarer å skille ut.

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 3 timer siden:

For de første så er det oljen i motoren som vil emulsifisere (norwenglish) og siden veldig mange land i verden har hatt 10% innblanding av etanol i bensinen veldig lenge (slik som Brasil har hatt 18-25% etanol i bensinen siden 2010) så har oljeprodusentene tilsatt midler som hindrer problemet.

 

SAE i USA har gjort analyser av etanol og vann som tas opp i bensinen -og det vil kunne bli korrosjon internt i motorer som står lenge stille.

Det vanlige trikset ville være å tilføre olje i sylinderne, enten å skru ut plugger og gi motoren litt olje og dra rundt før vinteren. Eller å prøve seg med 2takt olje i siste tanken før vinteren. 5-56 i luftinntaket og andre kreative måter å smøre på steder man ikke ellers kommer til.

 

Etanolen kan separere seg fra bensinen om det holder på lenge nok og det blir mye (MYE) vann i bensinen. Da får du "ren bensin" øverst i tanken , så et lag med bensin/etanol/vann i en miks og på bunnen rent vann.

Årsaken til en del av dette er at etanol ikke klarer å binde så mye vann i seg når det blir kaldt. Slik som luft ikke klarer å holde på fuktigheten når det blir kaldt og man får duggfall. Slik at varm bensin fra sommeren som har tatt opp i seg maks vann vil felle ut dette som fritt vann i bensinen når det blir kaldt.Det er jo en viss temperatursvingning i norsk sommer både gjennom døgnet og fra uke til uke. 

Det er det noen stoffer som påstår at de skal forhindre denne fase separasjonen... Og gjerne også hindre at det vannet som felles ut skal gro bakterier og annet snavs.

Men det å ha i noe som gjør at bensinen/etanolen faktisk får økt evne til å holde på vann - det er jo i seg selv litt ugreit?

Det er lurium som sier at det skal hindre opptak av vann...

Men jeg har ikke noen som har testet dette på god faglig måte.

 

SÅ dette betyr vel at man bør satse på et godt filter som separerer ut vann fra drivstoffet! 

 

En tanke man bør ha er når på året man bør skifte motoroljen - vil du la motoren stå med gammel olje gjennom vinteren .- med tanke på det jeg skriver over, eller vil du skifte olje på høsten før du setter bort motoren/båten...?

 

Etanol har mindre energi enn bensin - slik at man får økt forbruk ved samme fart. Eller lavere fart med samme forbruk - så full gass blir ikke hva det engang var. Men det er ca 33% lavere effekt i etanol og om du har i 10% så skal du kjenne skikkelig godt etter for å kjenne ca 3% levere effekt.

 

At etanol har lavere energiinnehold er vel ren fakta, men hvis motoren har moderne motorstyring kan effekten faktisk økes. De biler som er bygget for å kunne gå på både E85 eller vanlig bensin (for eksempel Saab sine turbomotorer og Kønigsegg) gir ca 20% høyere effekt på E85 en på vanlig bensin. Dette skyldes det høyere oktantallet på etanol. 

Link to post
Share on other sites

ph. skrev for 5 timer siden:

MEN men porblemet i stort er at mange typer etanol i bensin og biodiesel som ikke kommer fra avfall men fra mais o.l. pluss palmeplantasjer heller ikke er særlig bærekraftig (konkurrerer med matforsyning , slipper ut mye CO2 ved destillasjonen+ ødelegger regnskog )

Det handler ikke om miljøvern, men om å late som om det er miljøvennlig. Så da varierer det hele tida hva som er miljøvennlig og hva som ikke er det. Se bare på hvordan det vingles mellom hva som er mest miljøvennlig av bensin eller diesel.

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 7 timer siden:

I Sverige skrek og hylte man i 2021, som her, og alle skulle kjøre på 98, men det har roet seg etterhvert. Og svært få driver rundt på sjø og hav, og RS har ikke fått mer å gjøre... 

Det tar vel litt tid å tære hull på slanger og tetninger, så man vil nok ikke få store problemer helt i starten, men etterhvert så blir det et rush av branner pga bensinsøl på varm motor etter at det er gått hull på slanger osv.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 3 timer siden:

ca 20% høyere effekt på E85 en på vanlig bensin. Dette skyldes det høyere oktantallet på etanol. 

 

Men like mye at den lavere energitettheten gir bedre kjøling av forbrenningskammeret.   

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 3 timer siden:

At etanol har lavere energiinnehold er vel ren fakta, men hvis motoren har moderne motorstyring kan effekten faktisk økes. De biler som er bygget for å kunne gå på både E85 eller vanlig bensin (for eksempel Saab sine turbomotorer og Kønigsegg) gir ca 20% høyere effekt på E85 en på vanlig bensin. Dette skyldes det høyere oktantallet på etanol. 

Oktantallet er et tall for motstand mot selvtenning, hvor mye kompresjons før det selvantenner - ikke energiinnhold.

 

Så om du har en avansert motorstyring kan du ta ut energi fra et visst sylindervolum med økt turbotrykk uten at det selvantenner...

Men du brenner en del ekstra bensin for å få det til...

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 2 timer siden:

@19 fot Er det ikke sånn at godkjente slanger (som man vel må anta at produsenter bruker, de aller fleste gjør jo ikke noe selv med båtene sine, vi på forumet er neppe representative) og tetninger vil tåle det?

Man må huske på at selv om produsentene bruker godkjente slanger så betyr det ikke at de slangene nødvendigvis tåler det drivstoffet ekstreme miljøvernere finner på å tvinge oss til å bruke noen år senere.

 

Jeg tror ikke de som jobbet på Yamaha-fabrikken i 1997 visste noe om fremtidens "miljøtiltak" med 10% etanol i bensinen da de satte sammen påhengsmotoren min et kvart århundre tilbake i tid.

 

Men de som satt sammen den nyeste påhengsmotoren min ifjor visste nok om det og har merket den med E5 E10, men hva da med når det om noen år kanksje er E20?

 

Husk på at for få år siden så bestemte norske politikere at det innen kort tid (som vel allerede er passert?) skulle være omsetningskrav på 20% bioetanol i bensinen. Bensinstasjonskjedene har visst frihet til å enten selge det separat eller blande det inn eller en miks av dette. Min forrige bil var en 2015-modell og der står det klart og tydelig at man ikke ska<l ha mer enn maks 10% bioetanol, også er det ramset opp ei lang liste over ting som kan gå galt om man har på mer enn 10% bioetanol. Jeg tror kanksje politikerne etterhvert forstod galskapen og reverserte dette kravet noe, eller at noe bioetanol telte dobbelt i regnestykket eller noe sånt.

 

Når jeg kjøper bensin og skal tvinges til å kjøpe 10% bioetanopl så kune jeg godt tenkt meg å få det separat sånn at jeg handler 100 liter hvorav 90 liter er rein bensin uten dette dritet og 10 liter er bioetanol som jeg kan kvitte meg med så jeg slipper skadevirknningene. Kanksje kune jeg fått neon kroner for det, eller evt gitt det bort eller rett og slett tømt det ut i verste fall. Bedre det enn å la det gå gjennom motorene og gjøre skade.

 

For noen år siden var kjøringa mi ganske lik hele tiden og bensinforbruket var veldig jevnt. Men så plutselig begynte bilen min å bruke 5% mer bensin uten at jeg skjønte hva som var galt. Så etter en stund kunne jeg lese at Statoil skrøt i media at det var så miljøvennlige og hadde startet litt ekstra tidlig med å blande inn 5% bioetanol i bensinen sin. Da skjønte jeg opplegget, for det var jo på Statoil jeg fylte på den tiden. Man blander altså inn 5% bioetanol og tenker at da sparer man miljøet for utslipp ved at 5% av salget er annet drivstoff. Men saken var jo den at jeg fikk samme forbruket av bensin, også kom forbruket av bioetanol i tillegg som et ekstraforbruk siiden forbruksøkningen ble det samme som mengden bioetanol man puttet inn. Jeg tipper det er noe niljøbelastning og utlispp fra produksjon av bioetanol også, så særlig miljøvennlig er det jo ikke. Også ble et jo dyrere også, det er til og med høyere literspris på bioetanolen enn poå bensinen, så sluttproduktet får høyere literspris når dette bandes inn, og man bruker flere liter, så dette er eet reint tapsprosjekt å kjøpe.

 

Heldigvis hadde ikke konkurrentene begynt med galskapen enda da, så da handlet jeg heller andre steder og forbruket sank til gammelt nivå. Så hendte det enkelte ganger at det passet dårlig å fylle andre steder så det ble Statoil (og litt for å teste hypotesen og årsaken til økt forbruk), så det ble noen fyllinger med Statoil innimellom, og da ble det høyere forbruk på den tanken. Så et helt klart mønster der altså.

 

Så var jeg ute i skogen med motorsaga og kanna mi ble tom så jeg måtte fylle bensin. 

Jeg hadde da to valg:

- Fylle 5 liter på Statoil hvor 5% økt forbruk gjør at 205 desiliter går til spille.

- Fylle på annen stasjon uten dette tapet, men bruke ca 7 dl ekstra på kjøreturen til stasjonen som er lenger unna.

 

Regnestyklet tilsier at jeg fyller på Statoil, men det angret jeg på da jeg startet opp saga og kjente at den hadde mindre krefter. Der jeg tidligere på dagen lett sagde kjapt og greit så ble det nå sluring pga lite krefter og jeg måtte belaste den mye mindre og saginga tok mye lenger tid og drivstofforbruket ble nok også mye høyere pga det (uten at det har så mye å si når jeg normalt bruker under 5 liter i året på å sikre vinterveden). det var så ille at det var ekstremt fristende å rett og slett tømme ut bensinen og dra og kjøpe ny, men det er jo ikke helt bra å gjøre, så jeg brukte den opp, og var glad da kanna var tom og jeg kunne fylle ordentlig bensin og sage ordentlig.

 

Etterhvert er det blitt mer bioetanol i bensinen og jeg har kjøpt meg kraftigere motorsag så jeg kan sage ordentlig uten å slure masse pga manglende krefter pga bioetanolen.

 

Svidd clutch på motorsaga er jo heller ikke helt bra.

 

Etter dette har jeg mest mulig holdt meg unna Statoil (og siden Circle K), men det har hendt noen få ganger at jeg har fylt der likevel og da har jeg sett samme mønsteret med økt forbruk også på neste bensinbil (ladehybrid på langtur, en vei med annet drivstoff og tilbake med Circle K og 1 dl mer på mila).

 

Om det nå egentlig er mijøvennlig å putte inn denne bioetanolen kan man jo lure på, for det gpr jo med mer dristoff og ofte er nok også forbruket av rein bensin større om man tilsetter denne søpla som skaper så mange problemer ved vinterlagring og ellers.

 

Og hvor mye forurensning blir det egentlig av en båt som får motorstopp pga drivstoffproblemer og dunker inn i fjæresteinene og alt blir spredt ut i naturen?

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 8 timer siden:

SAE i USA har gjort analyser av etanol og vann som tas opp i bensinen -og det vil kunne bli korrosjon internt i motorer som står lenge stille.

Det vanlige trikset ville være å tilføre olje i sylinderne, enten å skru ut plugger og gi motoren litt olje og dra rundt før vinteren. Eller å prøve seg med 2takt olje i siste tanken før vinteren. 5-56 i luftinntaket og andre kreative måter å smøre på steder man ikke ellers kommer til.

Men hvor godt tåler egentlig moderne 4-taktere å ha blandet inn 2-takt olje i bensinen?

 

Ifjor kjøpte jeg en splitter ny 6 hk Mercury. Båten hadde fra før en 2-takter og 2 tanker med oljeblandet bensin, og man får aldri tømt dem helt ved å kjøre tom. Jeg spurte Mercury-forhandleren om det gjorde noe om det var en slant  med bensin (kanksje 2-5 dl bensin med 1% 2-taktolje i en 29-liters tank) med 2-takt olje i tanken når jeg fylte den opp med bensin (uten olje) og fikk til svar at det ikke måtte være noe 2-takt olje i bensinen til 4-takteren.

 

Så da måtte jeg igang med å rense tanken for 2-taktolje. Jeg pumpet tanken tom med blæra så det bare var igjen 2-5 dl. Så fylte jeg på noen få liter rein bensin og pumpet tomt med blæra og sånn holdt jeg på flere ganger så jeg for hver gang får bort 90% av den 2-taktolja som er på tanken. Etter masse arbeid med pumping (dette tar tid) så anså jeg tanen som rein nok og kunne fylle opp full tank med bensin og starte opp motoren.

 

Så kommer det altså råd her fra deg om at man bør ha på 2-takt olje i bensinen etter å ha lagt masse arbeid i å fjerne de små restene av dette.

 

Jeg sier ikke at du nødvendigvis tar feil, jeg bare konkluderer med at jeg har fått to helt motstridende råd her og kanskje noen andre har noen innspill til hva som er riktig her. Selv vil jeg anta at 4-taktere fint tåler litt 2-taktolje, men for sikkerhets skyld har jeg fulgt leverandørens anbefalinger.

 

Har forøvrig byttet ut Mercury med Yamaha etter et par måneder da det blant annet ble tungvint med alle verkstedbesøkene med Mercury og sjelden den fungerte som den skulle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 15 minutter siden:

I usa i 2021 ble det i solgt 52,77 milliarder liter bensin med Ethanol i 10-85% andel. Det blir en del motorsager med full tank. Og de har klart seg nogenlunde greit. De har til og med snø og kulde til tider. Båter har de også. Og de lager vel båtmotorer.

Når man har V8 motor med 300 hk på motorsaga så går det jo greit å sage selv om man mister noen prosent av effekten:

 

 

Men når man har ei vanlig lita Stihl-motorsag som jobber hardt i utgangspunktet og så kutter effekten så turtallet faller og den turtallsavhengige clutcehen ikke lenger klarer å holde grepet og slurer så må man trykke mindre på saga og alt tar mye lenger tid og det er ganske irrriterende. Og jeg er ganske sikker på at det går med mye mer drivstoff (også om man bare teller med bensinenog ikke bioetanolen) når man blander inn dette i bensinen.

 

Så må man også huske på at dt er en stor forskjell på motorer bygget for dett og motorer som ikke er bygget for et, men får dette på tanken likevel.

 

Man kan jo si samme om bensin/diesel. Blander man inn noe av feil drivstoff så er det jo ikke helt bra. Bensin på dieselmotor kan vel gi stor skade, mens diesel på bensinmotor gir vel bare dårligiere effekt (hvertfall på en eldre bil som en kamerat fortalte at de hadde for mange år siden).

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 4 timer siden:

At etanol har lavere energiinnehold er vel ren fakta, men hvis motoren har moderne motorstyring kan effekten faktisk økes. De biler som er bygget for å kunne gå på både E85 eller vanlig bensin (for eksempel Saab sine turbomotorer og Kønigsegg) gir ca 20% høyere effekt på E85 en på vanlig bensin. Dette skyldes det høyere oktantallet på etanol. 

Da ville et jo vært mye bedre å bruke bioetanolen på de motorene som faktisk kan dra nytte av den enn å tvangsinnblande den i motorer som bare kjører den gjennom som ekstraforbruk og hvor den bare gjør ugang ved å øke brannfaren og skape problemer ved vinterlagring.

 

Kanksje et tiltak mot problemene kan være å la sommermotorene også gå mye om vinteren for å unngå problemene. Da blir det mange påhengsmotorer som står og går i tanker inne om vinteren fordi noen politikere fant ut de skulle innføre et miøjøtiltak ved å blande inne dette problemmiddelet.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 3 minutter siden:

Da ville et jo vært mye bedre å bruke bioetanolen på de motorene som faktisk kan dra nytte av den enn å tvangsinnblande den i motorer som bare kjører den gjennom som ekstraforbruk og hvor den bare gjør ugang ved å øke brannfaren og skape problemer ved vinterlagring.

 

Kanksje et tiltak mot problemene kan være å la sommermotorene også gå mye om vinteren for å unngå problemene. Da blir det mange påhengsmotorer som står og går i tanker inne om vinteren fordi noen politikere fant ut de skulle innføre et miøjøtiltak ved å blande inne dette problemmiddelet.

Nei

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 7 minutter siden:
19 fot skrev 11 minutter siden:

Da ville et jo vært mye bedre å bruke bioetanolen på de motorene som faktisk kan dra nytte av den enn å tvangsinnblande den i motorer som bare kjører den gjennom som ekstraforbruk og hvor den bare gjør ugang ved å øke brannfaren og skape problemer ved vinterlagring.

 

Kanksje et tiltak mot problemene kan være å la sommermotorene også gå mye om vinteren for å unngå problemene. Da blir det mange påhengsmotorer som står og går i tanker inne om vinteren fordi noen politikere fant ut de skulle innføre et miøjøtiltak ved å blande inne dette problemmiddelet.

Vis hele sitatet  

Nei

Hva er den mest miljøvennlige måten å tilbake legge en strekning på med min tidligere bil?

 

1.

Brenne opp 90 liter benisn uten bioetanol.

 

2.

Eller brenne opp 90 liter bensin og 10 liter bioetanol som er blandet sammen og puttet på tanken og gjør samme nytta som punktet over?

 

Hva er den mest miljøvennlige måten for å sage opp ved?

 

1.

Bruke rein bensin som gir full effekt på saga og får jobben gjort effektivt med store sagflis-spon.

 

2.

Blande inn litt bioetanol som gjør at turtallet dropper og saga mister noe effekt så jeg må dytte mindre på bladet og det blir bare småbøss av sagflisa så det må gjøres mange flere kutt for å få delt opp samme stammen (dobbelt så mye jobb å lage halvparten så tykke sagflis-spon). Dette vil lett kreve dobbelt så mye energi og dermed ca dobbelt bensinforbruk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...