Jump to content

Hvordan vaske behandelt teak dekk (behandlet med teak sealer)


Optimist1

Recommended Posts

Hei båtfolk:) Det er mange tråder om vask av teak dekk, og om det skal være behandlet eller ubehandlet. Men jeg finner ingen ting om hvordan man vasker behandlet teak dekk...Jeg bruker teak selar for å ha den gylne fargen på treverket. Selv om jeg etterbehandler et par ganger i sesongen er det ikke så pent når sesongen er slutt (det som er utendørs). Har pleide å bruke respect teak cleaner 1 & 1, da blir det som nytt. MEN jeg er redd dette sliter litt mye på teaken. Er det anbefalt og bruke naturlig grønnsåpe på teak dekk behandlet med teak selar? Tenkte dette kanskje kunne spare litt slitasje på dekket, og forhåpentligvis blir det bra nok til at man kan påføre teaksealer på nytt - uten og gå gjennom den kjemiske rense prosessen. Noen tanker/erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev 10 minutter siden:

Klinte på ren grønnsåpe, og skurte. Fikk fram den originale fargen. Veldig fornøyd, men mye jobb. Men hva gjør man ikke med en gammel Storebro?

Slevsagt:) Dekket er behnadlet, så tenkte jeg skulle unngå å skure for mye å bare gjenta behandlingen. Men usikker på om grønnsåpe er egnet til behandlede dekk..

Link to post
Share on other sites

Athene II skrev for 2 timer siden:

Jeg har brukt denne i flere år og er veldig fornøyd. 

https://www.maritim.no/extreme-teakrens-nr-1-1

Ja, det blir vel omtrent det samme som jeg har pleid å bruke, men et annet merke. Det jeg lurer på er om det går an å vaske dekket på en mer skånsom måte, uten nødvendigvis å fjerne den gamle teak sealeren …

Link to post
Share on other sites

Enig med bitteliten her.

Da jeg kjøpte båten hadde det blitt bruk noe som ikke natene tålte.

Natene mistet på en måte herderen i seg og ble klissete, så alt måtte vekk siden natene hang igjen under beina og ble tråkket rundt.

Jeg mener å ha lest her på forumet en gang at grønnsåpe har også skapt klissete nater ved ett tilfelle så jeg styrer unna alle sterke såper og kjemikalier nå selv om det mest sannsynlig går veldig bra.

Snakket en gang med en fra Sanøy båtdekk på en messe som også sa at man kan like godt kan bruke grønnsåpe som andre ting, men vet ikke blandingsforholdet med vann han tenkte på.
jeg brukte ofte grønnsåpe tidligere på forrige båten og det gikk fint, men jeg holder meg til zalo nå.
Jeg mener all teakrens sliter veldig på teak og nater, så ville ikke brukt det mer enn nødvendig. 

 

Redigert av MYVIVERA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Masse vann på dekket  sånn at det er gjenomvått. Så spruter  jeg en dæsj zalo dekket  og børster med myk børste på tvers av fibrene til det skummer. Lar det stå noen  minutter. Skyller av. 
 

Tar typisk en side av dekker om gangen. 

hvor mye sjampo tar du i håret?  Sånn passe. Samme her 😊😊

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 17 timer siden:

Masse vann på dekket  sånn at det er gjenomvått. Så spruter  jeg en dæsj zalo dekket  og børster med myk børste på tvers av fibrene til det skummer. Lar det stå noen  minutter. Skyller av. 
 

Tar typisk en side av dekker om gangen. 

hvor mye sjampo tar du i håret?  Sånn passe. Samme her 😊😊

 

Skal prøve det, så får vi se hvordan det blir:) Tusen takk for hjelpen!

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei,

Jeg liker også teaken gyldenbrun, og ifjor byttet jeg til Höveling. Det var en merkbar kvalitetsforskjell fra andre merker som har vært benyttet, og selv på slutten av sesongen var teaken meget pen (med unntak av badeplattform som ble litt flekkete- ikke så rart kanskje da den blir veldig eksponert mot saltvann gjennom sesongen). 

Til vask har jeg rett og slett benyttet et mildt syntetisk vaskemiddel for å fjerne støv og skitt- og mye vann. Mikrofiberklut på moppen.

Oppsummert: Viktigere enn vaskemiddelet (bare det ikke er for sterkt) er et godt underlag- det er min erfaring @Optimist1.

Håper det er til nytte og hjelp- ha en tipp-topp båtsommer!

Link to post
Share on other sites

MYVIVERA skrev for 1 time siden:

Ble bra det @Chilli Solbris🙂. Moro når det blir blir slike resultater.

kliner du det inn med noe annet til slutt, sealer eller noe, eller bruker du grønnsåpe?
 

 

Jeg bruker Boracol for å ta knekken på grønske og grønnsåpe gor å vaske. Utover det skyller jeg med sjøvann. Det er det beste du kan gjøre for teaken! 
Jeg har produktene om det er av interesse. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...