Akvanauten Startet 14.April.2023 Del på Facebook Startet 14.April.2023 Jeg ser det er mange båter som ligger fortøyd på plassene sine, uten folk ombord, som sender sine AIS-posisjoner. Jeg får dem opp på min kartplotter. Det er ikke bare en båt, men mange. Hva er poenget med å sende AIS posisjon når båten ligger fortøyd, uten at båten er i bruk? For det første mener jeg det er unødvendig, og for det andre vil vel en slik sender bruke strøm. Det er vel ikke noe poeng å bruke strøm på slikt når båten ikke er i bruk. Hvorfor er det koplet slik at når man forlater båten så er dette fortsatt aktivt? Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
bellen Svart 14.April.2023 Del på Facebook Svart 14.April.2023 Jeg tipper det er for at eierene skal få en trygghetsfølelse når dei sitter hjemme og kan følge med på båten som ligger i havna. Om båten plutselig slutter å sende signal eller at signalet begynder å røre på seg, så skjønner eieren at noe dumt er i ferd med å utarte seg. Jeg har ikke kikket i dataene på en Ais, men jeg tror ikke Ais-sendere bruker mye strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.April.2023 Del på Facebook Svart 14.April.2023 (redigert) Jeg tenker mange har AIS innebygd i VHF nå, og mange VHFer er på hele tiden selv om håndsettet er slått av. om VHFen er koblet riktig så går den rett på pluss utenom hovedstrømbryter Redigert 14.April.2023 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Vet en som har koblet slik at ais får strøm fra landstrøm når hovedbryter er av. Da kan man sjekke om landstrøm funker. Kan også kobles over frostvakt, vannivå og innbruddsalarm. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Akvanauten Svart 15.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2023 Bitteliten skrev for 7 timer siden: Jeg tenker mange har AIS innebygd i VHF nå, og mange VHFer er på hele tiden selv om håndsettet er slått av. om VHFen er koblet riktig så går den rett på pluss utenom hovedstrømbryter Hvorfor er det riktig? Hva er poenget med å ha VHF på når det ikke er folk i båten? Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Hulda Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Slike synseproblemer har jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Bitteliten skrev for 15 timer siden: om VHFen er koblet riktig så går den rett på pluss utenom hovedstrømbryter Lurer også på hvorfor dette er riktig. Tenker å koble VHF og ais på en spare bryter på panelet. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Martine29f Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Vhf skal vel koples direkte på batteri vel. I tilfelle overledning/brann i det elektriske nettet, så er sjansen større for at du har strøm til vhf.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Slike ting er greit nok, med det er ikke noe krav om slikt for en fritidsbåt. Selv har jeg en vender der jeg kan velge om jeg henter strøm fra forbruksbatteriet eller startbatteriet (begge etter hovedbryterne). Om jeg i en nødsituasjon skulle tømme forbruksbatteriet med feks. en lensepumpe, kan jeg slå over til å bruke startbatteriet. Andre løsninger er å ha et ekstra nødbatteri høyt plassert for VHF'n. For nyttefartøy er det egne regler som jeg ikke har i hodet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fru Jacobsen Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Greit om båten blir stjålet kanskje? Ellers kan jeg ikke si at jeg klarer å irritere meg over om folk har AIS’n sin av eller på Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Roger jo Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 (redigert) Lars H. skrev 38 minutter siden: Slike ting er greit nok, med det er ikke noe krav om slikt for en fritidsbåt. Det sto da det i pensum før. rett på batteriet. det stå sikket her. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-07-01-955/KAPITTEL_1-4-5#KAPITTEL_1-4-5 § 1.Virkeområde Forskriften gjelder for norske a. lasteskip b. skip med passasjersertifikat c. skip med sikkerhetssertifikat for passasjerskip i utenriksfart d. flyttbare innretninger e. fritidsfartøy med største lengde 24 meter eller mer. Redigert 15.April.2023 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 At det var et krav? Men ting endrer seg, tidligere var det ikke lov å bruke VHF når en lå i havn. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Code0 Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Jeg fikk installert AIS, da var det rett på batteriet. Jeg ba om å få det koblet om. Så det går nå på bryteren for instrumenter. Dette er en AIS, ikke VHF. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Mye rart man kan se: Kartplotter rett på batteri UTEN sikring! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Code0 Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 (redigert) @Roger jo men det er en av/ på knapp på VHF, det er lov å bruke den. Spørsmålet til TS var vel hvorfor AIS står på hele tiden på noen lystbåter, så ble det kjapt til at VHF sender AIS. Jeg har egen AIS. Redigert 15.April.2023 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Ais har normalt også etpar ledninger som kan kobles sammen i en bryter for å stoppe sending, men fortsatt motta. da kan man følge med på nyttetrafikken uten å kringkaste til allverden hvor man er på ferie. Sitér dette innlegget Mons Link to post
pipe Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 mons skrev 23 minutter siden: Ais har normalt også etpar ledninger som kan kobles sammen i en bryter for å stoppe sending, men fortsatt motta. da kan man følge med på nyttetrafikken uten å kringkaste til allverden hvor man er på ferie. Den modusen fungerer også når man ikke vil snakke med toll om restene ombord etter ferien. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Lars H. skrev 39 minutter siden: Mye rart man kan se: Kartplotter rett på batteri UTEN sikring ! Den sikringen var i plotteren. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 En intern sikring sikrer kun plotter. Den hindrer ikke mulig brann ved kortslutning i kablingen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne Henriksen Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 On 4/14/2023 at 11:27 PM, Akvanauten said: For det første mener jeg det er unødvendig Jeg ligger med landstrøm hele året. Noen ganger med AIS på, noen ganger uten. Jeg mener det er unødvendig at du skal mene noe om hva jeg gjør med strøm og utstyr i båten min. Hvem har rett? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Camargue44 Svart 16.April.2023 Del på Facebook Svart 16.April.2023 Generelt er bruken av ais sendere for sløvt. Jeg hører særlig redningsskøyta synes det er forstyrrende at båter sender sitt ais signal når de ligger i havn. Ofte ser jeg folk legger inn feil båt type og båt størrelse for sitt sendesignal. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 16.April.2023 Del på Facebook Svart 16.April.2023 Det hender vi blir liggende i havn ved siden av fartøy med ais på. Da opplever vi at tv signalene blir dårlige. Striper over skjermen og av og til blakker lyden helt ut. Hvor kan feilen ligge? i våres båt eller i båten med ais? Er det flere som har opplevd det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 16.April.2023 Del på Facebook Svart 16.April.2023 AIS-senderen er sporing av båten; både for andre når jeg er underveis, for venner som liker å følge med på Marine Traffic, og for min egen del/sikkerhet når jeg ikke er ombord. Med solceller er det null problem ift strømbruk. Hvirdan kan båter i havn som sender AIS-signal være et problem for Redningsskøyta? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 16.April.2023 Del på Facebook Svart 16.April.2023 Jeg får kollisjonsalarm hver gang jeg går inn i en havn på grunn av alle båtene som ligger med AIS. Derfor har jeg som regel skrudd av lyden på AIS-alarmen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.