Jump to content

AIS sender. Hvorfor alltid på?


Akvanauten

Recommended Posts

Jeg ser det er mange båter som ligger fortøyd på plassene sine, uten folk ombord, som sender sine AIS-posisjoner. Jeg får dem opp på min kartplotter. Det er ikke bare en båt, men mange. 
 

Hva er poenget med å sende AIS posisjon når båten ligger fortøyd, uten at båten er i bruk?

 

For det første mener jeg det er unødvendig, og for det andre vil vel en slik sender bruke strøm. Det er vel ikke noe poeng å bruke strøm på slikt når båten ikke er i bruk. Hvorfor er det koplet slik at når man forlater båten så er dette fortsatt aktivt?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post

Jeg tipper det er for at eierene skal få en trygghetsfølelse når dei sitter hjemme og kan følge med på båten som ligger i havna. Om båten plutselig slutter å sende signal eller at signalet begynder å røre på seg, så skjønner eieren at noe dumt er i ferd med å utarte seg. Jeg har ikke kikket i dataene på en Ais, men jeg tror ikke Ais-sendere bruker mye strøm.

Link to post
Bitteliten skrev for 7 timer siden:

Jeg tenker mange har AIS innebygd i VHF nå, og mange VHFer er på hele tiden selv om håndsettet er slått av.

 

om VHFen er koblet riktig så går den rett på pluss utenom hovedstrømbryter

 

Hvorfor er det riktig? Hva er poenget med å ha VHF på når det ikke er folk i båten?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Bitteliten skrev for 15 timer siden:

om VHFen er koblet riktig så går den rett på pluss utenom hovedstrømbryter

Lurer også på hvorfor dette er riktig. Tenker å koble VHF og ais på en spare bryter på panelet. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Slike ting er greit nok, med det er ikke noe krav om slikt for en fritidsbåt. Selv har jeg en vender der jeg kan velge om jeg henter strøm fra forbruksbatteriet eller startbatteriet (begge etter hovedbryterne). Om jeg i en nødsituasjon skulle tømme forbruksbatteriet med feks. en lensepumpe, kan jeg slå over til å bruke startbatteriet. Andre løsninger er å ha et ekstra nødbatteri høyt plassert for VHF'n. For nyttefartøy er det egne regler som jeg ikke har i hodet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 38 minutter siden:

Slike ting er greit nok, med det er ikke noe krav om slikt for en fritidsbåt.

Det sto da det i pensum før. rett på batteriet. det stå sikket her.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-07-01-955/KAPITTEL_1-4-5#KAPITTEL_1-4-5

 

§ 1.Virkeområde

Forskriften gjelder for norske

a. lasteskip
b. skip med passasjersertifikat
c. skip med sikkerhetssertifikat for passasjerskip i utenriksfart
d. flyttbare innretninger
e. fritidsfartøy med største lengde 24 meter eller mer.
Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
mons skrev 23 minutter siden:

Ais har normalt også etpar ledninger som kan kobles sammen i en bryter for å stoppe sending, men fortsatt motta.

da kan man følge med på nyttetrafikken uten å kringkaste til allverden hvor man er på ferie.

Den modusen fungerer også når man ikke vil snakke med toll om restene ombord etter ferien. :giggle:

Link to post

AIS-senderen er sporing av båten; både for andre når jeg er underveis, for venner som liker å følge med på Marine Traffic, og for min egen del/sikkerhet når jeg ikke er ombord. 
Med solceller er det null problem ift strømbruk. 
Hvirdan kan båter i havn som sender AIS-signal være et problem for Redningsskøyta?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...