Jump to content

AIS sender. Hvorfor alltid på?

Akvanauten

Recommended Posts

Maika skrev 4 minutter siden:
Hvirdan kan båter i havn som sender AIS-signal være et problem for Redningsskøyta?

Jeg vet ikke hvordan Redningsskøyta stiller seg til dette, men på min AIS mottaker så får jeg stadig alarmer om at jeg er på kollisjonskurs med en båt som ligger i havn. 

Arne Henriksen skrev for 9 timer siden:

Jeg ligger med landstrøm hele året. Noen ganger med AIS på, noen ganger uten. 
Jeg mener det er unødvendig at du skal mene noe om hva jeg gjør med strøm og utstyr i båten min.

Hvem har rett?

Det fine med meninger er at vi kan ha rett begge to! Jeg kan mene en ting og du kan mene noe annet, og så er vi fortsatt venner. 

Selvfølgelig er det unødvendig at jeg har meninger om dette, men nå har jeg nå det da, og får ikke gjort så mye med den saken. 

Trådstarten gikk mer på om det var noen god grunn til at folk har AIS aktiv i båten mens de selv er på jobb eller sitter hjemme og spiser middag. Det kunne jo være noe kjempelurt som jeg hadde oversett. Så langt i diskusjonen har jeg ikke funnet veldig gode argumenter. 

Jeg oppfatter det som støy at alle skal rope «Her er jeg, her er jeg» i mars måned fordi en tante på Toten vil se hvor du er på ferie i juli. Jeg setter det litt på spissen nå, men jeg er litt lei av alle de røde faresymbolene som kommer på kartplotteren når jeg går nær en havn. Det gjør at jeg blir sløv og etterhvert kan overse en reell fare. Har du hørt historien om han som ropte «Ulv, ulv!»?

Kanskje har jeg feil innstillinger på min plotter, og at det er jeg som bruker systemet feil? Jeg har aldri hatt så fancy utstyr før. Kartplotter og greier! Jeg er vant til papirkart og en GPS som gir meg noen tall jeg kan plotte inn i kartet. Jeg forstår at feilen kan ligge på min side, og det er derfor jeg spør verdens beste båtforum om hvorfor folk roper «Her er jeg» når de ligger i havn. Kanskje kan forumet gi meg en forklaring og jeg kan lære noe og vi alle kan bli bedre, flinkere og tryggere på sjøen?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Plotteren min viser at det ligger mange båter i havn, det plager ikke meg, men så har jeg vanligvis heller ikke aktivert noen alarm. Mulig dette er et «høyhastighetsbåtproblem»? Løses i så fall greit ved at folk kjører langsommere, gjerne ved å bytte til seilbåt ?

Ps. Ser at OT har seilbåt, så anbebefaler å slå av alarmen. 

Redigert av Maika (see edit history)

Dersom problemet er at man får alarmer når man kommer i havn er det jo bare å slå av alarmering. Dette er uansett ikke noe du kan aktivere og glemme - i havn vil det alltid være båter med AIS aktiv, båter som er på vei å gå, båter som nettopp har kommet til kai og slike som bare har den aktiv anyhow.

Her er det B&G sier om AIS-alarmer - min utheving til slutt:

Vessel Alarms
In some situations, it’s useful to be able to set alarms to warn you when an AIS target becomes dangerous – offshore, and when crossing the channel, for instance, when there aren’t many boats around. You can do this in the settings menu – just enable Alarms >Vessels > Dangerous vessels.
Conversely, the alarms will be going off constantly if alarms are enabled in a busy waterway or marina – so it’s worth getting used to switching them on and off.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev On 16.4.2023 at 15.10:

Dersom problemet er at man får alarmer når man kommer i havn er det jo bare å slå av alarmering. Dette er uansett ikke noe du kan aktivere og glemme - i havn vil det alltid være båter med AIS aktiv, båter som er på vei å gå, båter som nettopp har kommet til kai og slike som bare har den aktiv anyhow.

Her er det B&G sier om AIS-alarmer - min utheving til slutt:

Vessel Alarms
In some situations, it’s useful to be able to set alarms to warn you when an AIS target becomes dangerous – offshore, and when crossing the channel, for instance, when there aren’t many boats around. You can do this in the settings menu – just enable Alarms >Vessels > Dangerous vessels.
Conversely, the alarms will be going off constantly if alarms are enabled in a busy waterway or marina – so it’s worth getting used to switching them on and off.

Takk. Det er nok løsningen her ja. Altså bare bruke alarmer når man er ute på havet, og ikke til hverdags. 

Bitteliten skrev On 16.4.2023 at 17.58:

Det er en funksjon der stationary objects kan bli ignorert av alarmen på min Axiom plotter. 

Det var en smart funksjon. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

• 3 uker senere...

Båten vår er fra 2015, men jeg er usikker på om Garmin sin AIS sender (600) hos oss er ettermontert. Uansett er det slik at den er koplet via 12V panelet sammen med de andre navigasjonsinstrumentene inkl VHF radioen. Dette panelet er uten strøm dersom jeg tar hovedbryteren til forbruksbanken. Vanligvis slår jeg av den dedikerte bryteren til disse instrumentene når vi forlater båten. Er det noe feil her da, tenker dere ?

Digresjon: Jeg har 2x kartplotter, 2xautopilot skjerm og 2xvindinstrument. Disse har sin dedikerte av/på knapp. Bør disse brukes, eller kan jeg bare kutte strømmen via bryteren på 12V panelet ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...