Jump to content

Bytte bunnplate i en sittepute

TåT

Recommended Posts

Jeg må bytte bunnplaten i en av sitteputene til benken bak i båten, da dagens plate går i oppløsning. Se bilde: IMG_8746.jpeg.679951a4a2e1d8f45395f706721c27d0.jpeg

Tanken var å finne noe i plast eller tilsvarende, slik at det tåler mer fuktighet. 

Er det noen som har testet disse fra SEASea: https://www.seasea.no/dekksutstyr/tre/plywood/plate-pvc-skummad

Og har noen ide om det holder med 5 mm, eller om jeg bør gå for 10 mm. Plata ligger flatt mot selve benken bak, og skal derfor ikke bære noen vekt i seg selv. 

index skrev 26 minutter siden:

Jeg ville bare ha byttet til en ny i 10mm finer. Den gamle der har vel holdt i pluss minus 40 år, så da vil den nye holde tilsvarende selv med lekkasjer inkludert. 

Takk for svar. Det har ikke gått 40 år. Båten er i fra 2008 … Det er muligens en litt dårlig løsning der finerplata blir liggende ned mot plastunderlaget på et sted det kan samle seg vann. Det var derfor jeg tenkte å bytte den ut med noe som tåler mer fukt. 

Et alternativ er kanskje å ikke skru puta fast, slik den har vært til nå (jf. skruen på bildet), men heller feste den med borrelås. 

TåT skrev 18 minutter siden:

Takk for svar. Det har ikke gått 40 år. Båten er i fra 2008 …

OK! Jeg syntes bare puta så rimelig åttitalls ut. Men det er ikke alt som forandrer seg så mye. Om du finner en plast som lar seg stifte i kan du jo prøve det. Borrelås har jeg mindre tro på. Men du napper jo ut stiftene på et lite kvarter da, så det er ikke spesielt arbeidskrevende dette her. Kanskje et par strøk epoxyprimer på plata før montering kan beskytte den litt? 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 4 minutter siden:

OK! Jeg syntes bare puta så rimelig åttitalls ut. Men det er ikke alt som forandrer seg så mye. Om du finner en plast som lar seg stifte i kan du jo prøve det. Borrelås har jeg mindre tro på. Men du napper jo ut stiftene på et lite kvarter da, så det er ikke spesielt arbeidskrevende dette her. Kanskje et par strøk epoxyprimer på plata før montering kan beskytte den litt? 

Båten er polsk, så det kan sikkert stemme at den ligger ca 20 år bak designmessig :wink:

Puta skal stiftes fast i plata, ja. Men hele greia har vært en fast installasjon. Det var det jeg vurderte å endre. 

Jeg tester uansett med finer som jeg sauser inn i guffe. Holder det i nye 15 år, er jo egentlig det helt fint. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...