Jump to content

Har 12v og 24v strøm ombord, trenger jeg relé til kjøleskap, komfyr etc.?


K.I.S.S.

Recommended Posts

Har du komfyr på 24 volt? Jeg har koblet brytere og styring til"store" forbrukere, gjennom relé. Ting som pumper og lys og kjøleskap er koblet direkte på 12 eller 24 alt etter hva de krever.

 

24 v "rele-brukere" er rød. 12v er blå. 24v forbruk er oransje.  Batteripakker er gule.

Grov skisse, hvis denne kan bidra til noe? 

 

20230416_181201.jpg.39967ab447dc65afabc65e08e58d8636.jpg

Redigert av Hekri (see edit history)

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også... 

Link to post

Hei @K.I.S.S. , jeg må korrigere min egen tegning. Winsj akter er 12 volt og er en "stor strømkunde" i mitt system.

Denne har kabler direkte fra 12v batteripakken, med stort tverrsnitt (husker ikke, men "startkabeltykkelse"), og er da også styrt med et relé som i sin tur er styrt med mye tynnere ledninger fra bryter (egentlig fjernkontroll). Det er slik @hansa82 beskriver. 

 

Ser i en tidligere tråd at du har en Cat 3208 som jeg mener normalt er utstyrt med 24 volt startmotor (som styres via et relé). Tviler på at du trenger relé for å styre strømmen til kjøleskapet ditt, men pumpene, hvis de er store, kan kreve mye "strøm", men det kan du evt måle/beregne.

 

Lett beregning; hjemme har du 220 volt spenning. En normal kurs fra sikringsskapet er sikret med en 10 ampére sikring. Den kursen kan du belaste med ca 2200 watt (spenning x ampére = effekt), før sikringen ryker. 

Samme "regnestykket" kan du gjøre i båten i forhold til hvor stor sikring du har på aktuell kurs, og dimensjonen på kabelen.

Da blir "regnestykket" 12 volt x f.eks 10 ampere sikring = 120 watt, før sikringen ryker (smelter). 

 

Dette forutsetter selvfølgelig at alle kabler og brytere på den aktuelle kursen er dimensjonert for tåle belastningen på 120 watt.

Du finner tabeller på hva de forskjellige kabel-dimensjonene og brytere og annet utstyr tåler før de smelter og tar fyr.

Og DET vil du ikke!  

Som @bellen spør om, hva ønsker du å oppnå?

 

Er det lagt for tynne kabler i båten i forhold til "forbrukeren" i enden, må du enten bytte ut ledning og bryter(e), eller gjøre som du i utgangspunktet spør om, legge tykke nok kabler direkte fra batteriet, med et relé i enden, og styre reléet via de eksisterende ledningene og eksisterende bryter. 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også... 

Link to post

Baugthruster, ankervinsj, varmeapparat og lignende har jo sine egne reléer. De er gjerne koblet til batteriet med egne automatsikringer som ofte står ved batteribryterene.  Så går det styrestrøm via sikringspanelet. Det bør alltid være en slik sikring mot batteriet, hvis det er koblet med relé. 

p_VM-10034-50_default_1

Kjøleskap, pumper osv. er ofte koblet direkte til sikring-/bryterpanelet. Lyskastere er jo gjerne LED nå, så de drar heller ikke så mye.

 

Redigert av J-Å (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...