Jump to content

Vil en Jabsco Par max 2,9 holde tett i et trykksatt vann anlegg i båten ?

Mellomstor

Recommended Posts

Hei! 
tenkte å bygge om doen i båten til å bruke ferskvann fra båtens kalde trykkvann system. 
Dette for å unngå unødvendig lukt fra septik. 
Har Jabsco toalett der det sitter en Jabsco par max 2,9 vannpumpe (membran vann pumpe)som i dag suger saltvann fra slangen som går til vann inntak under båt. 
Enkelt forklart tenkte jeg å stenge kran for vann inntak og ble de av denne slangen, for så å sette inn et T stykke på kaldtvann slange som går til vask på bad og så legge en slange med en tilbakeslagsventil fra dette T- stykke og inn på denne Jabsco vann pumpen.  
så når vi trykker på skylle knapp så starter vann pumpe og får ferskvann fra trykkvann systemet inn og pumper dette inn i toalett bollen. 
Spørsmål er da når system står ubrukt, da vil det være trykk av fersk vann inn på pumpen konstant. Vil pumpen holde dette tett ? 
Om ikke må jeg inn med en magnetventil som åpner med samme strøm som drifter vann pumpen..

Er jo et vist trykk  fra saltvanns inntaket også mulig stort trykk  under fart..?
 Vann pumpen holder jo tett for dette.. Men er dette trykk like stort som fra trykksystem i ferskvann system? 

Takk for innspill.

2E220E90-FA4A-4B99-9C35-338B7BA9E636.png

Sjøen er for alle :-) :drink::sailing:

Hei, 

tja det kan jeg vel fort være.. 

Når du sier det så mener jeg å ha hørt om dette.. :)

men jeg kjenner ikke detaljer om pris på den ene eller ande versjonen.. 

Kjenner du til dette? 
antar at med tanke på strøm og styring så er det bare å koble bort vannpumpe for så o koble til magnetventil? 
Tommy

@Mellomstor

Ser ut som magnetventilen koster 2990,- ny https://www.westsystem.no/p/21510/solenoidventil-1224v-til-toalett

Og pumpa 2249,- https://www.flak.no/produkter/vvs-og-lenseutstyr/toaletter-og-septikutstyr/jabsco-12v-pumpe-til-stillegaaende-toaletter-p9001729

Men event bytte likt er ok for meg.

Mellomstor skrev 13 minutter siden:

Du har da ferskvann i dag og ønsker saltvann? 
Hvorfor vil du gå den veien? 😊

Har kjøpt brukt, men ikke montert enda Quiet flush ferdkvannsversjonen med magnetventil. Har i dag 2 stk Noisy flush :giggle: Tmc doer i båten som bruker mye vann og ikke minst bråker noe helt sinnsykt.

men lukt har jeg ikke problemer med i båten så tenker å fortsette med saltvannsdoer. Har seilbåt og ligger utelukkende i uthavn så ferskvannet sparer jeg litt på.

Hei, 

Høres ut som en god ide å bytte da 👌

Vår do er 1 år, satte den inn i fjor ville alt da ha for fersk vann da vi har motorbåt med god vann kapasitet og ofte er i havn.. Men tror det var noe m at de ikke hadde magnet ventil..

jeg demonterer pumpe ila noen dager og gjør klar til sending. 
Mitt tlf er 416 98 607 send sms m din adresse så svarer jeg med vår adresse 👌

mvh

Tommy

Litt off topic. Samme grunntema men ja takk begge deler, uten ombygging.

I havn der det er tilgang på ferskvann, fyller jeg ei bøtte fra kjøkkenvasken. Beholder altså sjøvannsopplegget og bruker sjøvann i sjøen og i åpne uthavner, men da står septiktank oftest åpen. Funker for meg, men jeg seiler jo oftest alene.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Mellomstor skrev for 4 timer siden:

Hei, 

Høres ut som en god ide å bytte da 👌

Vår do er 1 år, satte den inn i fjor ville alt da ha for fersk vann da vi har motorbåt med god vann kapasitet og ofte er i havn.. Men tror det var noe m at de ikke hadde magnet ventil..

jeg demonterer pumpe ila noen dager og gjør klar til sending. 
Mitt tlf er 416 98 607 send sms m din adresse så svarer jeg med vår adresse 👌

mvh

Tommy

Sendt deg sms nå :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...