Akvanauten Startet 17.April.2023 Link til dette innlegget Startet 17.April.2023 (redigert) Jeg sliter mye med «crabbing» på min kartplotter, altså at pila som viser båtens retning er helt feil. Dette er varierende og noen ganger helt spinnvilt feil. Jeg har forsøkt kalibrering flere ganger. Ofte blir det bra, for så å bli dårlig igjen. Jeg mistenker mye magnetfelt i båten. Nå lurer jeg på om et satelittkompass vil hjelpe? Kjenner noen til Garmin MSC-10? - Vil dette løse problemet? - Bruker man dette for både posisjon og retning? Altså, vil dette erstatte dagens eksterne GPS-antenne, eller komme som et tillegg? Redigert 17.April.2023 av Akvanauten (see edit history) Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Trond123 Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Jeg bruker et Simrad HS60 GPS-kompass sammen med Garmin kartplotter, autopilot osv. Det vil løse utfordringene du opplever. Mitt elektroniske Garmin kompass vandrer også litt og måtte kalibreres ofte. Nå har jeg satt dette opp som 2. prioritet, og det brukes bare dersom GPS-kompasset skulle falle ut. Grunnen til at jeg bruker Simrad kompass, er at Garmin ikke hadde eget GPS-kompass da jeg kjøpte mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.