Jump to content

Mistet lommebok på 3,5 meters dyp i Frogner kilen.

Rormann1

Recommended Posts

Au da! 

Kan du se den? I så fall kan du kanskje mekke til en liten fiske-hov i enden av et par kosteskaft eller noe i den dur. Godt med duc-tape, så vil det kanskje være mulig å fiske den opp om den ikke ligger vanskelig til. Ellers er det vel bare å håpe på varmt vær … 

Rormann1 skrev 1 time siden:

Prøvd med våtdrakt,dykkermaske,svømmeføtter og lodd, men man ser ingen ting der nede. Metal i glidelåsen på den. Kanskje prøve en kjempe sterk magnet..

Antar en dykker med dårlig tid pga pusten virvler opp mye mer enn om du jobber rolig med passende utstyr på lang arm fra båt eller brygge.

Kan du se lommeboka fra iver vann når grumset har roet seg?

Isåfall kan du kanskje bruke en søppelplukkerklype som du forlenger. Evt en hov med forlenger.

Jobber du i blinde på mudderbunn er kanskje "tråling" det mest effektive, men du må kok tegne med å få opp mye annet søppel samtidig.

Husk å sperre kort osv hvis du setter igang synlige søk og må reise derfra mens diverse folk vet at det ligger noe verdifullt på bunnen.

Ingen problem for en fridykker  (uten flaske). Hadde jeg bodd der kunne det gått kjapt med et dykk. 

7mm drakt med hette, maske, store svømmeføtter og sokker/ hanske. Da er vannet nå ganske komfortabelt. 

6 m dybde er ingen problem. 3,5 er lett. Dype rolige pust før dykk. Roe ned kroppen, og så ned.

Kanskje høre på en av fridykkergruppene på FB?

Alternativ er stiv fiskestang og pilk. Har fisket opp lommebok med det en stille dag.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Rormann1 skrev for 8 timer siden:

Prøvd med våtdrakt,dykkermaske,svømmeføtter og lodd, men man ser ingen ting der nede

Ser ingenting? Ikke bunn eller noe? Hvis det er lommeboka du ikke ser så kan det være fordi det har lagt seg et tynt lag med mudder over, det er vanlig. Dessuten er det ikke sikkert den har sunket rett ned. Begynn med å senke ned en dregg eller et lodd i et tau en halv meter over bunn så nøyaktig som du klarer det du mener lommeboka ligger, og søk ut fra det. Bruk mye bly slik at du slipper å kave, da er det lettere å unngå å grumse opp. Virvler du først opp grums er det gjort, da er det fort gjort at lommeboka dekkes av et lag med mudder. Da blir den vanskeligere å finne. 

Grand Banks jr skrev for 9 timer siden:

Ingen problem for en fridykker  (uten flaske). Hadde jeg bodd der kunne det gått kjapt med et dykk. 

7mm drakt med hette, maske, store svømmeføtter og sokker/ hanske. Da er vannet nå ganske komfortabelt. 

6 m dybde er ingen problem. 3,5 er lett. Dype rolige pust før dykk. Roe ned kroppen, og så ned.

Kanskje høre på en av fridykkergruppene på FB?

Alternativ er stiv fiskestang og pilk. Har fisket opp lommebok med det en stille dag.

Du skal være dreven og sterk for å dykke ned til 3 5 meter i 7 mm våtdrakt uten bly. Det vil bli mye kaving og sikten er borte før du når bunnen. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Hei.

Eg har gjort mange slike dykk.

Eg plar sleppa ned eit tau med eit lodd på, der ein trur at det sakna objektet er.

Dette fordi det er lett å mista retningssansen under vatn.

Dersom det er grunnare enn fem seks meter, og mudderbotn, plar eg hoppa uti litt lengre borte.

Dette for å unngå å kvervla opp mudder i det eg hoppar uti.

God oppdriftskontroll, og rolege rørsler, med symjeføttene høgt gjer at eg ikkje kvervlar opp mudder.

Ved å sirkla rundt tauet, i større og større sirklar får eg dekka området der det er mest truleg at det mista objektet er.

Ei kraftig lykt er sjølvsagt.

Dersom det er tare må ein ofte flytta taren.

Dersom det er mudderbotn må eg ofte føla meg fram.

Det har hent at det har vore naudsynt med to dykk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...