PålD Startet 17.April.2023 Link til dette innlegget Startet 17.April.2023 Noen som har erfaring med montering av vindmåler akterut på egen mast/targa (seilbåt). Jeg ser fordelen med å ha den uhindret i toppen av masta, men opp dit vil jeg minst mulig. Vurderer å montere ny. Alle innspill er velkommen. Link to post
Ask Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Hei. Bortsett frå mindre jobb med monteringa er det ingen god ide. Vindmålaren vil visa mindre vindstyrke enn kva det er høgare oppe. Ikkje minst vil vist vindretning truleg vera påverka av segla. Link to post
PålD Svart 17.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Du har nok rett, var i grunnen det jeg også fryktet. Er vel bare å stålsette seg, eller la vær ? Link to post
Maika Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Sånn burde alle master være konstruert! Link to post
PålD Svart 19.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Maika skrev for 17 timer siden: Sånn burde alle master være konstruert! Hadde vært veldig greit ? Link to post
Steihy Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 (redigert) Skal du montere trådløst, eller er det ledning i masta? Redigert 20.April.2023 av Steihy (see edit history) Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
PålD Svart 20.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Steihy skrev for 8 timer siden: Skal du montere trådløst, eller er det ledning i masta? Helst trådløst for å slippe å trekke kabel. Jeg klarer meg uten også.. trenger jo ikke slikt utstyr, men det er kjekt å ha særlig i mørke. Link to post
pacuare Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 På kryss vil en måler på targa vise veldig feil verdier. Hvis du har en alo 28 så er det jo fort gjort å ta ned masta. Vindinstrument er noe jeg kunne klart meg uten, heller uten enn på targa. Link to post
Hulda Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 (redigert) Jeg vurderer samme løsningen. Masten til Hulda er 17 meter over dekk. De beste trådløse takler 15 meter. Og jeg gidder ikke å trekke kabler fra toppen av masten og inn til kartbordet. Kommer det en Garmin måler som takler 19 meter, så blir det i toppen av masten. Uansett i medvind og vinden 90 grader på skroget, vil vindmåler med stang på targa vise ganske greie verdier. På en Alo 28 er det bare å klatre opp og poppe fast en trådløs måler. En bryggekompis har hatt en slik løsning i 15 år og er godt fornøyd. Redigert 21.April.2023 av Hulda (see edit history) Link to post
Steihy Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 (redigert) Min pusher advarte litt mot helt trådløse løsninger til vinterbruk, da det ikke blir nok sol til å drifte. Om du kan hente strøm fra lanterna er det jo en annen sak. Ja, og så sommerbruk selvsagt. Redigert 21.April.2023 av Steihy (see edit history) Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Mulligan Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 Diskusjon som kommer opp igjen og igjen. Det dreier seg om en Alo 28, ikke en monsterbåt. På den tiden det tar å mobilisere en lift hadde jeg tatt masten ned, montert måleren, inspisert alle rigg bolter og innfestninger, satt masta opp igjen og justert opp riggen. Link to post
Steihy Svart 21.April.2023 Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 Det er godt å vite. Hvor bor du? Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn